Met slof???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 10:45

Ik heb dus een klein compact tinkertje...okey..hij heeft absoluut geen dresuur bouw. Toch wil ik per 1 januari gaan starten. Vooral een tijdje terug liep hij vijr netjes.

Stap loop ie zo goed als altijd rond, kont eronder, lekker nagegeven. HEt is nog niet zo constant als het moet zijn, komt van voren nog af en toe omhoog, maar het is al wat. Normaal liet hij na een klein halfuurtje ook heerlijk los van voren in draf, (liep ook nog niet constant, moest nog heel veel aangebeuren, maar eenbegin), en zelfs in de galop, waar hij behoorlijk moeite mee heeft, begon hij na te geven.

Nu...na 4 weken zomerstop van de lessen, en en vakantie waar ik meer in buitenheb gereden dan normaal, houdt hij ontzettend vast. vorige week was ie rechts niet los te krijgen, maar gister op les links Frusty
Hij had hem echt heel erg vast, niet goed te rijden, ook drukte hij zijn rug weg, en liet mij gewoon niet zitten in het zadel. En stap liet hij wel stukken los, maar die draf Boos!

Nu zei mijn insturctrice dat ik er het best een tijdje een slofje onder kon hangen, om hem er door heen te rijden. Ik was bang dat ik daar mee dingen zou verpesten,en dat ik het niet kon. Toen zei ze tegen mij: Als ik denk dat je het niet kan, of er nog niet aan toen bent, zou ik het niet tegen je zeggen, maar het is en blijft je eigen keuze.

Na mijn v raag...zelf ben ik te onervaren om zelf te beoordelen wat wijs is . Ik hoop dat jullie me kunneh helpen!

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:19

Nou, je instructise zal zoiets niet zeggen als ze zou denken dat je er niet mee om kan gaan. Als je er zelf niet zeker van bent, vraag je toch of ze je een keer wil begeleiden met het gebruik van een slof?

Groetjes,

Suzanne

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:26

Kun je best doen, maar doe het dan wel onder begeleiding van je instructrice. Bij verkeerd gebruik kunnen ze er ook lekker in gaan hangen en gaan ze op de voorhand lopen, daar zit je ook niet op te wachten. Maar zoals ik al schreef onder goede begeleiding wellicht de moeite van het proberen waard.

Veel succes!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:11

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb er nu ook een slof aanzitten
en dat gaat beter.
Gewoon onder begeleiding doen en je zult merken dat het met rijden wat prettiger gaat.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:26

Rijden met slof hou ik niet zo van... maar goed als jij het netjes onder begeleiding doet kan het denk ik niet zo veel kwaad.

Ik ben meer voor het longeren met slof (met goed gebruik) zo kun je hem ook goed loswerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:29

Als je instructrice zegt dat het kan, dan kan het. Dat vertrouwen moet je hebben in een instructrice, en al helemaal boven een kudde internetfreaks die lekker anoniem achter hun computertje zitten te tikken Haha!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:01

hoi flair.

mag ik vragen hoe je longeerd met een slof? ben ik wel benieuwd na heb het nog nooit gezien!

groetjes joyce

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:01

Als ik met slof longeer doe ik ´m altijd net als met het gewone rijden laag inzetten (tussen de benen) en haal ´m dan, via het bit, door het bovenste ringetje van de longeersingel. Daar kun je ´m dan zo strak maken als je zelf wil door middel van een knoop.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:38

nee niet meteen slof gebruiken!! en al helemaal niet als het paard vast zit aan een kant!! dan zit hij straks in zijn rug nog veel vaster, en dan kan je hem verpesten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:03

Nikita schreef:
Als ik met slof longeer doe ik ´m altijd net als met het gewone rijden laag inzetten (tussen de benen) en haal ´m dan, via het bit, door het bovenste ringetje van de longeersingel. Daar kun je ´m dan zo strak maken als je zelf wil door middel van een knoop.


Of je gebruikt een dubbele longe dan kun je hem tijdens het longeren verlengen of verkorten als het moet Knipoog (lange teugel principe) dan zit je paard niet vastgebonden en veert de slof mee met de bewegingen van je paard. Anders lijkt hij mij zo te "snokken" als hij draaft...

Of begrijp ik het verkeerd?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:55

laurake, het paard zoekt zijn eigen houding op als je longeert met slof, je zet de slof wel vast, maar niet zo strak dat het paard geen kant op kan.

Als je wilt weten in hoeveel houdingen mijn pony kan lopen met een slof aan de longe kun je kijken bij longeerfoto`s op http://dieren.clubs.nl/Flair-z

sterke tegenstelling:

zo wil ik haar hebben:

Afbeelding

maar ze kan ook zo lopen, hier ontspant ze dus totaal niet:

Afbeelding

Je ziet ook dat op de 2e foto het stuk van de slof die naar de longeersingels gaat slap hangt en het stuk tussen de benen strak staat, zo krijg Flair dus een druk in haar mond en zal ze vanzelf weer ontspannen gaan lopen omdat dat voor haar gewoon veel prettiger is.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:57

Persoonlijk zou ik geen slof gaan gebruiken. Bij verkeerd gebruik doe je meer kwaad met een slof dan dat je goed doet.
Ik denk dat je er goed aan doet om eens heel goed bioj je zelf na te gaan wat je doet. Als een paard op 1 kant vasthoudt dan kan hij dat niet doen zonder een teugel die vastgehouden wordt.... Dus, ik denk dat je met het rijden eens heel goed na moet gaan wat jij doet en he hij reageert, wat hij doet en hoe jij reageert. Desnoods maar een stap terug in de training. Maar een stap terug, betekent ook weer vooruit gaan als je het probleem hebt overwonnen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:02

Ik sluit me helemaal aan bij Sonja: als je instructrice zegt dat jij het kan en dat het wellicht een goed hulpmiddel is: gewoon doen!
Wel onder begeleiding natuurlijk, maar ik geloof dat je dat sowieso toch wel zou doen...

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:14

hoi!

als je een goede instructrice hebt, zou ik het gewoon doen! zij heeft er verstand van en ze zal het heus niet zomaar zeggen en als zij denkt dat je het kan, dan kan je het ook! ik zou het idd. wel onder begeleiding doen. succes ermee liefs daphne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:13

Als je er over twijfelt gebruik de slof dan alleen tijdens de lessen. Wanneer je dan iets fout doet wordt je direct gecorrigeerd. Dat lijkt me de veiligste manier.

jennie
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:08

hoi

ik vind een slof niet de beste oplossing daardoor kunnen zich nog meer gaan vasthouden. zeker als je er zelf niet zoveel ervaring mee hebt. misschien is het ook niet zo raar na een zomerstop dat een paard weer een beetje stijf en vast zit . ik zou het gewoon proberen op te lossen door veel overgangen rijden . dit geeft op den duur beter resultaten dan met slof rijden want als je paard er in gaat hangen heb je 10 kilo in je handen . als je zonder slof eerlijk bent met je hand gaat je paard vanzelf weer nageven. ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:41

Slof kan best. Het gaat erom hoe je met die slof omgaat. Als je je maar realiseerd dat het geen duurzame oplossing biedt. Wat Jippie zegt lijkt me een goed idee. Laat je instrukteur er eens opzitten, wellicht kan zij voelen hoe je hiermee het beste op kan gaan.

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:43

Wat iedereen lijkt te vergeten, een slof is een HULPMIDDEL, geen oplossing.
Voordat je de slof gaat gebruiken moet het paard al over de rug zijn. Dan kun je extra de spieren extra trainen, door het paard extra nageeflijk te laten lopen.
Dus eerst moet het paard eigenlijk al (redelijk) voorwaarts neerwaarts lopen, voordat er een slof aangehangen word.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:46

wat gemakkelijker voor je zal zijn, is een paar keer longeren en dan streng bijzetten. DAn krijg je het met rijden wel weer gemakkelijker en kan je de slof achterwege laten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:52

en wat vinden jullie hiervoor dan van een thiedemann????
heb eigelijk hetzelfde "probleem" met mirage, en bij mij is een thiedemann aanbevolen, helemaal omdat je daarvoor eigenlijk toch niets fout kan doen. Nu heb ik het idee dat het fantastisch is hoor, zo'n hulpmiddel, maar op het moment dat je het eraf haalt, moet je het toch weer zelf gaan doen. Snap eigenlijk het nut niet zo dus van hulpmiddelen......helpt het mij om gevoel te krijgen ???

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:58

Ik heb een enorme hekel aan hulpteugels. Al die flauwekul die mensen bij paarden omhangen om hem "beter" te laten lopen. Als je paard niet loopt zoals jij het wil of zoals jij denkt dat goed is, dan rij je hem niet goed.
Klinkt simpel, en dat is het ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:01

Romkabouter schreef:
Ik heb een enorme hekel aan hulpteugels. Al die flauwekul die mensen bij paarden omhangen om hem "beter" te laten lopen. Als je paard niet loopt zoals jij het wil of zoals jij denkt dat goed is, dan rij je hem niet goed.
Klinkt simpel, en dat is het ook Lachen

AMEN!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:09

ik heb ene jong paard net 4 jaar, en met geduld , vriendelijk behandelt en loopt zo na 3 weken aan de teugel, eerst wel wat te diep naturlijk maar daar ga ik echt geen hulpteugels voor gebruiken ofzo hoor, en ooals hij pas veel later aan de teugel wil, ga ik nog geen hulpteugel gebruiken,dan zou ik eerst eens kijken of ik het wel goed deed, of er eens een paar weekjes iemand anders op laten rijden, kijken of die het wel lukt. dat is echt veel beter als al dat getrek en gesjouw met die hulpteugels, en vooral een slof is nare hulpteugel, daar maak je meer kapot mee dan dat je er goed mee doet!! gebruik dan een chambon of een gogue die zijn veel meer "vragend" het paard naar beneden te gaan, een slof niet die "dwingt".

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:59

Ik heb een enorme hekel aan hulpteugels. Al die flauwekul die mensen bij paarden omhangen om hem "beter" te laten lopen. Als je paard niet loopt zoals jij het wil of zoals jij denkt dat goed is, dan rij je hem niet goed.
Klinkt simpel, en dat is het ook ''

ik vind dit een beetje kort door de bocht.
dan moet je ook niet met magtingaal rijden(of met sporen), toch?
is toch ook een hulpmiddel...

Als je je paard er mee kan corrigeren is er vind ik, niets mis mee.
deze hulpteugels zijn door proffesionele ruiters ontworpen,bv door schockemuller(of hoe je z n naam ook schrijft). Knipoog Er zijn genoeg topruiters die het gebruiken,dus zo n onzin is het niet, lijkt mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:00

Citaat:
Als je je paard er mee kan corrigeren is er vind ik, niets mis mee.
deze hulpteugels zijn door proffesionele ruiters ontworpen,bv door schockemuller(of hoe je z n naam ook schrijft). Er zijn genoeg topruiters die het gebruiken,dus zo n onzin is het niet, lijkt mij..


Moet ik daar verder nog iets aan toevoegen ? Haha!