corectie bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nouvelle25

corectie bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:23

ik heb nu dik 2 maanden geen lol meer om op mijn paard te rijden.
ik weet dat ze het voorjaar in het hoofd hebben.
ze heeft sinds een paar dagen een corectie bit in.
ze luisterd nog steeds niet naar mijn hulpen.
ik moet elke dag weer streng zijn ik heb er zo totaal geen zin meer in.
wat moet ik nou klikt het gewoon niet goed genoeg?
of is het wat anders....ik heb der nu 8 maand (aardig kort) maar heb geen zin meer om zo door te rijden...van mij mag ze weg als het zo door gaat?

groetjes en alvast bedankt!!!

Inèske

Re: corectie bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:55

Je hebt je paardje nog niet zolang

Je paard vertrouwt je nog niet zoals het zou moeten

eerste punt: je moet een gewoon trensbit gebruiken
tweede punt: je moet je paard veel longeren
derde punt: geef je paard een politietraining (over plastiek lopen, lang vuilbakkes, langs een vrachtwagen, ...)
vierde punt: laat je paard nakijken bij de veearts en de hoefsmid
vijfde punt: volg privéles om je rijstijl te verbeteren, en ook die van het paard

veel succes

laat je iets weten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:20

Tja geen lol meer in het rijden is wel erg vervelend Ach gut misschien dat je even een tijdelijke bijrijder kan regelen die je helpt om hier door heen te komen. Natuurlijk wel iemand zoeken die je respecteert en die je paard goed aan kan. Misschien dat je er dan ook beetje afstand van kan nemen en goed kan bedenken of dit het juiste paard voor jou is en welke eisen je aan je paard stelt en of je paard daar wel aan kan voldoen.
Volgens mij is dit helemaal niet een vraag naar een correctiebit, maar een controleprobleem. Je paard neemt een loopje met je en test je steeds uit en jij wil gewoon lekker makkelijk rijden. Tja je zult je paard toch echt de baas moeten worden. Ik weet niet hoe je paard aan de hand is e.d. misschien dat jullie door middel van grondwerk tot een betere verstandhouding kunnen komen.
Consequent blijven in het rijden.. want als je nu iets toestaat als bijvoorbeeld even versnellen omdat je de lieve vrede wil bewaren dan krijg je dat later drie keer harder terug. Tja dus het blijft dat je streng moet zijn doch rechtvaardig (wat bij elk paard de beste resultaten oplevert)
Dit valt niet op te lossen met een nieuw bit of een hulpteugel, zeker niet als je aan het twijfelen bent of dit wel het juiste paard voor je is. Ik zou dus voor even een andere ruiter zoeken, mijn verwachtingen van mijn paard op papier zetten en goed bekijken of het paard daar aan voldoet en het kan natuurlijk nooit kwaad om er ook met je instructeur over te hebben.

Heel erg veel sterkte ermee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:04

Je zegt er niet bij hou oud het paard is en wat hij precies doet als hij vervelend is. Alle paarden gaan weleens door een fase dat het rijden wat moeilijker gaat. Heb je goede les? Zijn er eventueel gezondheidsproblemen?

Heeft iemand anders die erop rijd ook deze problemen?
Misschien geef je de hulpen ver keerd o.i.d.
Ik zou niet zomaar opgeven hoor meid er zijn vast mensen die je er goed bij kunnen helpen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:27

De reactie van je moet dit of je moet dat, is goed bedoelt maar dat je een paard op een gewoon trensbit MOET rijden is overdreven. Het is van paard tot paard ( en ruiter voor ruiter) verschillend hoe ze op een bepaald bit reageren.

Vraag je instructeur om tips en vraag eventueel of hij of zij er eens op wil rijden en voelen waar het fout gaat.

9 van de 10 keer is het slecht voor het been zijn de oorzaak van heel veel problemen. Laat dat controleren door een echt goede ruiter.
En sluit een medische oorzaak uit( waaronder zadelligging, bitligging en tandenwisselen)

Kom op meid, doorzetten en hopelijk gaan jullie samen snel weer verbetering zien.