Probleem met halthouden op buitenrit --> omhoog ga

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Probleem met halthouden op buitenrit --> omhoog ga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 11:24

Sinds een tijdje ben ik weer rustig begonnen met rijden op Jerai. gaat eigenlijk allemaal boven verwachting, ze is best rustig (voor haar doen dan) en ook minder stijf dan verwacht. Van de week voor de afwisseling een buitenrit emaakt in mijn eentje. Jerai is altijd wel moeilijk terug te nemen, maar ze doet het normaal wel.

Buitenrijden ging prima, ze luisterde goed, liep lekker op het bit te knabbelen en te briesen en was dus helemaal ontspannnen. tot ik dus ging halthouden. Ze stond +/- 1 sec. stil en krabbelde toen achteruit, ik dus mijn bee eraan legge zodat ze weer terug naar voren ging, komt ze iets omhoog. Ik deed toen mij hand naar voren en dreef net wat harder, maar ipv dat ze weer naar beneden ging (wat ze nbnormaal wel doet, ze heeft wel eens vaker de neiging iets omhoog te willen) gaat ze alleen maar nog wat meer omhoog. Ik heb haar toen aan 1 teugel opzij getrokken en toen ze weer eenmaal op 4 benen stond begon ze als een gek rondjes te draaien.

Ik ben vervolgens met haar naar een pad gereden waar geen verkeer was, om te oefenen, maar ze bleef lastig, rondjes draaien, omhoog gaan, naar achteren, dribbelen op de plaats maar halthouden ho maar. Als ik haar een tik/schop geef op het moment dt ze dat doet, wil ze als een gek naar voren schieten en als dat niet lukt gaat ze weer omhoog.

Ik ben afgestapt, heb alles nagekeken, hoofdstel, zadel en gekeken of er nergen een daas zat, was niks te vinden. Ik ben toen dus terug naar stal gereden om het daar te oefenenen in de bak en toen deed ze niks en hield ze gewoon halt.

Na het rijden nog even haar rug en mondhoeken gecheckt, was ook niks mee.

Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan buiten. Het probleem gebeurt dus echt alleen met halthouden. Van de week wil ik gaan oefenen op een weg die tussen onze weilanden inligt en waar geen verkeer komt, iemand enig id hoe ik dit het beste kan aanpakken??

Mijn instructrice s helaas met vakantie dus die kan ik het ook niet vragen.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 21:52

Neem een paard mee die rustig stil wil staan. Het probleem bij de meeste paarden bij stilstaan op buitenrit is dat ze niet meer wat te doen hebben en onzeker worden en dan maar wat gaan doen, dus als je er een rustig paard bij hebt dat wel stilstaat snapt ie de bedoeling misschien beter. Probeer in het beging heel kort stil te staan en dan weer direct vooruit als ie maar heel even stil staat en als het goed gaat steeds langer stilstaan en dan natuurlijk goed belonen. Je kun het beste het niet direct in het begin oefenen maar eerst even een beetje energie kwijtraken. Veel suc-6!
Groetjes San!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:21

heeeeeeeel bekend probleem. Dit is een machtspelletje van ze. Als hij rondjes wil gaan draaien....nou...dan blijf je toch gewoon rondjes draaien net zo lang todat hij wel naarvoren wil....dus 5 rondjes en dan proberen of hij naar voren wil....wil hij dat niet....weer 5 rondjes enzenzenz....kijk ff naar het bericht:
'Mijn paard stopt met lopen'
Daar staat alles uitgelegd.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:42

die van mij doet dit ook, vooral als je erg veel gestapt hebt! Ze is dan zo beledigd dat ze gelijk omhoog komt! Ben het nu wel gewend, dus geef d'r een rotschop als ze het doet, en laat d'r gelijk een aantal passen goed achterwaarts lopen. Ze is nu al veel rustiger in het bos.
Ze doet het nu alleen nog bij m'n zusje (die rijdt er engels mee, en daar kan ze nog wel van winnen)
Inderdaad gewoon wat meer rondjes laten draaien, en achterwaarts zetten, een paar goede passen! Dan weer stil zetten, doet ze het weer weer achterwaarts, dan krijgen ze het vanzelf wel een keer door hoor!
Het is inderdaad een machtsspelletje, dus vooral niet opgeven!

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:02

Mijn paard houdt uit zichzelf halt als ze ergens niet naar toe wil. Als ik dan benen gaf kwam ze omhoog. In het begin dacht ik oei er is iets mis, waarom durft ze er niet langs? Nu begrijp ik dat ze een spelletje met mij speelt. Tegenwoordig laat ik haar net zolang omhoog komen tot ze het spelletje zat wordt en dan loopt ze weer voorwaarts. Sinds ik dit herhaal doet ze het bijna niet meer.

Het is een goede methode om het paard erachter te laten komen dat hun eigen spelletje lang niet zo leuk is als ze denken zeker niet als ze het van jou moeten doen. Dan laten ze het wel uit hun hoofd.
Knipoog

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 10:49

Tegen het omhooggaan: Zodra ze omhoog gaat sla of knijp je een rouw ei tussen de oren kappot. Zo denkt ze dat ze bloed en zal dit in verband brengen met het stijgeren. (ze zal denken dat als ze stijgert dat ze haar hoofd stoot)

Het vergt toch wel enige oefening om dit voor elkaar te krijgen. Het is misschien niet echt paardvriendelijk maar wel effectief. gebruik dit truukje dan ook alleen als laatste redmiddel.

Succes!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:01

Suzanne_18 schreef:
Tegen het omhooggaan: Zodra ze omhoog gaat sla of knijp je een rouw ei tussen de oren kappot. Zo denkt ze dat ze bloed en zal dit in verband brengen met het stijgeren. (ze zal denken dat als ze stijgert dat ze haar hoofd stoot)

Dit is echt onzin! Een paard denkt namelijk niet zo, dit zijn van die trukjes van die oude paardenmannetjes, die mij doen denken aan niet leuke dingen (ja, beetje persoonlijk trauma Scheve mond )

Ik zou gewoon gaan oefenen, iedere keer als ze niet wil stil staan een paar passen achteruit proberen te laten maken (soort van straf).
Of misschien haar net zo lang omhoog laten komen totdat ze het niet meer doet, maar ik weet niet of dat veel zin heeft, want je kunt haar niet bewust omhoog laten komen, zodat ze door moet gaan met iets was ze eigenlijk eerst leuk vind, maar niet leuk als ze het MOET doen (zoals met een wegschietend paard: "wil jij galopperen, dan ZUL je galopperen, ook als je niet meer wilt")

Hmm, lastig probleem, doet ze het ook als je een kruispunt wilt oversteken? Dus als het écht nodig is, of alleen als jij eventje voor de 'gein' wilt stoppen?

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:59

Assie,

Als dit onzin is, is het wel erg tipisch dat het werkt. Op de vorige stal waar ik reed hebben ze dit een keer gedaan op advies van de instructrise waar ik ook les van had (en die verkocht echt geen onzin) Zelf stond ik er ook wel even raar van te kijken toen ze vertelde wat ze gingen doen, maar het werkte wel..... Ik heb over deze aanpak eens na zitten denken en zelf vind ik dat de reactie van het paard wel logisch is.

Als het paard stijgert en dan zijn hoofd 'stoot' aan het ei dat vervolgend kappot gaat en over zijn hoofd loopt geeft hetzelfde gevoel als bloed dat over zijn hoofd loopt. Instinktief zal het paard dan niet nogeens overend komen omdat hij dan weer zijn hoofd zal 'stoten' (denkt hij dan) Een ezel stoot zich toch ook geen twee keer aan dezelfde steen.

En btw als je zoiets niet gelooft, best, maar je kan dat toch ook iets vriendelijkere duidelijk maken. Het was goed bedoeld! Als je na dit verhaal het nogsteeds denkt dat dit onzin is zou ik graag willen weten waarom. Stuur maar een P.B. dan hoeven we hier geen topic te verpesten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:04

Jerai Lover,
Je schrijft dat je weer voor het eerst alleen naar buiten ging. Ik kan me zo voorstellen dat Jerai dat behoorlijk spannend vond. Het halthouden zal voor haar dan net iets teveel van het goede zijn. Veel paarden kunnen niet goed stilstaan tijdens een buitenrit of worden er onrustig door. Als wij een buitenrit hebben proberen we het ook zoveel mogelijk te voorkomen of gaan vlak na het halthouden lekker een stuk draven (zodat ze de opgebouwde energie kwijt kunnen).
Mijn advies: ga eerst nog 2 of 3 keer alleen met haar naar buiten zonder halt te houden. Ga dan (als jullie er alletwee weer aan gewend zijn dat jullie alleen buitenrijden) weer eens rustig halthouden. Waarschijnlijk geeft ze dan geen problemen.
Ik zou er zelf geen punt van maken. Ik zou zeker niet het gevecht aangaan en het nu met haar op de spits drijven. De kans is groot dat het dan erger wordt ipv beter (Jerai was toch ook een vrij heet paardje? als ik me goed herinner?)

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 21:50

Ze is inderdaad vrij heet af en toe ja, nouja, heet is misschien niet helemaal het juiste woord, ze is loperig, maar dan wel in een hele extreme vorm.

Heb dit probleem ook een tijdje in de bak gehad en ze wil het nog weleens doen als ze heel erg opgefokt wordt, maar normaal is ze buiten juist veel makkelijker als in de bak en ze was tot het halthouden ook erg kalm.

Ik zal eerst een aantal maal route gaan rijden waarop ik niet hoef halt te houden en het dan later nog eens proberen en als dat niet werkt de andere tips opvolgen. Bedankt voor de reacties iedereen!

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:50

[quote="Suzanne_18"]Tegen het omhooggaan: Zodra ze omhoog gaat sla of knijp je een rouw ei tussen de oren kappot. Zo denkt ze dat ze bloed en zal dit in verband brengen met het stijgeren. (ze zal denken dat als ze stijgert dat ze haar hoofd stoot)

Wat een onzin. Laatst las ik nog in een boek dat je dit nooit moet doen, ook niet met zwepen of plastic zakken met water erin. Paarden hebben de neiging om dan tegendruk te gaan geven en ze gaan er dan alleen maar nog hoger van steigeren. Verward

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 19:54

daar heb ik ook last van, eigenlijk alleen maar als ik met een groep paarden ben en die andere paardjes niet normaail stilstaan. eerst een aantal passen achteruitlopen en daarna steigeren.
het probleem is dat ik nog niet zo heel lang geleden achterover ben geklapt met mijn paard en mijn paard op mijn been terecht kwam. ik durf haar dus eigenlijk niet meer te laten steigeren. in het begin dacht ik dat mijn paardje het steigeren wel afgeleerd zou zijn omdat ze zelf erg geschrokken was. niet dus . met halthouden en achterwaars laten gaan en als ik bij het halthouden een klein beetje aan de teugels zit om haar naar beneden te krijgen voel ik dat ze omhoog wil gaan. en hoeveel been ik ook geef en hoe vaak ik ook tik. ze blijft het maar doen

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:11

Dit is een probleem dat alleen voorwaarts opgelost kan worden.
Op het moment dat jij wilt hh en ze gaat omhoog,direct weer naar voren rijden.
Op het moment dat je paard of pony goed over de rug van achter naar voren gereden word, moet het probleem minder worden.
aw gaan verergerd het probleem alleen maar.