de hand volgen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

de hand volgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 13:59

Aangezien ik in mijn andere topic de tip heb gekregen om Flair meer mijn hand te laten volgen hier de vraag hoe kan ik dat het beste aanpakken..

Flair wil dus niet erg mijn hand volgen, ik werk nu het meeste met mijn benen omdat Flair vrij bang voor de hand is en ze volgens mij hierdoor ook niet erg wil volgen. In stap lukt het wel aardig maar in draf lukt het me gewoon niet, ik doe het nu d.m.v veel been geven om haar op deze manier mijn hand te laten volgen.

Flair reageert er niet op, zodra ik haar de ruimte geef om mijn hand te volgen blijft ze dus gewoon in dezelfde houding lopen.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:27

Dat betekent dus dat je flair nooit hebt geleerd haar hals te strekken Verward.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 15:38

Dat doet ze wel... alleen ik wil niet dat ze haar hals strekt maar dat ze wat langer dus minder opgekropt loopt. En btw ik heb haar niet beleerd, ik ben al vanaf haar 7e (ze is nu 11) bezig met de fouten van degene die haar ingereden heeft goed te maken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:45

Wat je kan proberen: Vanuit halsstrekken nageeflijk vragen (als het goed is is ze dat al als ze d'r hals gestrekt heeft, anders is het geen echt halsstrekken). iets opvragen, nageeflijk naar beneden houden (makkelijker gezegd als gedaan). Voorwaartse hulp moet altijd blijven!!! Waarschijnlijk komt ze na 1 of 2 ophoudingen gelijk weer in d'r eigen houding. Gelijk weer laten inzakken (binnen hand ophoudingen geven) Tja.... Ik weet hoe het moet als ik erop zit, maar het is verrekte moeilijk uitleggen zo (heb 't zelfde probleem (gehad) met Omar.)
Succes ermee!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 15:48

Ik snap wat je bedoelt Sjimmy.

Misschien moet ik dat ook wat vaker proberen, ze blijft wel nageeflijk met halsstrekken maar als ik haar dan wat opvraag valt ze idd weer in haar oude houding terug zodat er een boog in mijn teugels komt en ik weer van voor af aan kan beginnen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:54

Het is een kwestie van heel vaak doen! het zijn spieren die ze zal moeten opbouwen. Je kan hiermee ook wel aardig wat aan de (dubbele) longe doen (met bijzet). Wel opletten dat ze niet op de bijzet gaat hangen, dan heeft 't geen enkele nut.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 15:58

Ze gaat dus op bijzetteugels wel hangen, ik gebruik altijd een slof die ik vrij los heb, zo gaat ze er dus niet op hangen.

De dubbele longe, sja ik ben erg onhandig Haha! misschien kan ik dan beter een pessoa aanschaffen. (als ik daar wel uit weet te komen)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:48

Als ik hals laat strekken dan moet mijn pony beetje bij beetje zijn hals laten zakken door mijn hand te volgen. Ik houd het dus wel degelijk rond en met gevoel op de teugel. Op deze manier kun je ook gedeeltelijk langer maken en weer de teugels opnemen en hogere buiging vragen. Als hij niet mijn hand wil volgen, vraag ik hem soms juist eerst even dieper te lopen om hem dan weer het hals strekken aan te bieden, meestal doet hij dat dan wel (eventueel een paar keer proberen) Soms is het juist goed eerst met lange teugel te rijden tot je pony zelf durft contact op te nemen met de teugels (aanleuning zoeken) Als ze dan een beetje gaat hangen voor je gevoel is dat niet erg, maar kun je weer proberen die aanleuning weer lichter te maken. Als ze eerst maar durft dat contact te houden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:52

flair schreef:
De dubbele longe, sja ik ben erg onhandig Haha! misschien kan ik dan beter een pessoa aanschaffen. (als ik daar wel uit weet te komen)


Longeren met een pessoa is prima te leren, ik ben ook geen supergoede longeerder, maar kan me prima met een pessoa redden. Het voordeel is dat je paard direct profijt heeft van het gebruik van de achterhand, namelijk drukvermindering aan de voorkant.

Sommige paarden lopen ook heel gemakkelijk in een bepaalde houding en het eerste wat je volgens mij dan moet doen is zorgen dat ze uit die houding komen. Dat zou kunnen met een pessoa, die je heel verschillend kunt instellen. Hij werkt alleen op de juiste wijze als je paard goed voorwaarts is, maar dat geldt voor de meeste dingen.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:05

Net als in de topic "achter de teugel" denk ik dat jouw paard geen aanleuning wil nemen, hij wil niet duwen in je hand. Hij loopt dus voortdurend achter de teugel. Dat kan komen door angst voor de hand.

Om het op te lossen moet je hem met je been voorwaarts rijden en tegelijk je hand een beetje naar voren duwen. Net zo lang been geven, of zelfs een schopje als dat nodig is, totdat ie je hand mee naar voren volgt. Iedere keer als hij weg klikt achter de teugel, drijf of schop je hem meteen naar voren, maar dan niet aan de teugels trekken, toestaan met je hand (maar niet de teugels losgooien, er moet wel contact blijven).

Hij moet zich helemaal lang maken, het liefst met zijn neus over de grond. Wanneer die dat gaat doen kun je je hand weer meer laten staan bij het naar voren rijden met je been, waardoor je meer druk op het bit krijgt. Dan heb je een goede aanleuning. die mag best wel een beetje zwaar zijn. En dan loopt ie met een lage ronde lange halslijn (maar niet meer halsstrekken).

Daarna kan je de aanleuning weer lichter maken door overgangen te rijden. Duw bij elke overgang (zowel naar een hogere gang als terug) je hand ietsje naar voren, zodat je altijd de hals op lengte houdt.