Wanneer is een paard 'verreden'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Wanneer is een paard 'verreden'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 13:34

Ik vind dat altijd zo'n vaag begrip.
Wat is de uitleg die jullie er aan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:36

Als een paar niet meer op de basis hulpen reageert.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 13:41

Maar hoever ga je daarin dan? Helemaal geen reactie?
Zelfs het meest afgestompte manegepaard kun je uiteindelijk nog wel vooruit trappen en de bocht om gaat hij uiteindelijk ook wel als je maar duidelijk genoeg bent.
En als jij gewend ben om heel nauwkeurig en zacht in te werken, zodat een paard op de minste of geringste hulp reageert, is een paard dan 'verreden' omdat er een minder iemand op gereden heeft, die z'n hulpen wat duidelijker (of zo je wilt grover) geeft, maar daar wél een correcte reactie op krijgt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 14:02

verreden vind ik als je groffe hulpen moet geven op een paard.
Ik wil mijn hulpen best wat duidelijker maken maar aan hang/pluk en wurg werk om een overgang te maken of prik en ragwerk om een reactie op mijn been te krijgen daar heb ik geen zin in.

Een paard dat vasthoud op 1 kant bv vind ik niet verreden vaak heb je dat er met een ahlf uurtje wel uit (hoewel ik met 1 paard wel een weekje bezig ben geweest)
Paarden die een bek van beton hebben waar je dus zonder slof ook geen milimeter nagevelijk zijn te krijgen maar verder wel goed aan het been zijn vind ik ook verreden of paarden die zo in elkaar getrokken zijn dat ze niet op ophoudingen reageren die vind ik ook verreden

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:15

Ah, mijn paard was dus verreden, maar verreden is gelukkig niet hopeloos!

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:11

Niet in een krul te krijgen, dus echt met een rechte hals waar ook niet met zagen een krul in te krijgen is. Deze paarden ontspannen dus totaal niet en zijn in mijn ogen echt verreden, wil ik zelfs in een manege les nog niet op. Ik wil een paard toch wel ontspannen kunnen krijgen, dus ook reactie op een kneepje in de hand dat ik daar wat meer stelling wil. Echt aan te teugel hoeft niet, maar stijve hals is echt niet lekker rijden.
Sommige paarden zijn zelfs met slof niet naar beneden te trekken, nou die zou ik dus ook niet kopen. een kleine reactie op een ophouding wil ik toch wel.

Verder vind ik reactie op het been ook wel belangrijk. Ik ken een manege waar men paarden altijd met sporen rijdt omdat ze totaal niet reageren. Jek unt er een zweep op stuk slaan en nog geen raectie. Nou die paardne n zijn ook verreden hoor.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 22:44

germie schreef:
dus echt met een rechte hals waar ook niet met zagen een krul in te krijgen is......Sommige paarden zijn zelfs met slof niet naar beneden te trekken....


nou sorry hoor, maar als jij zo met een verreden paard om gaat (zagen en trekken), vind ik het niet vreemd waarom ze dan in jou ogen verreden zijn, zo rijdt je toch geen enkel paard, verreden of helemaal goed, naar de ontspanning toe?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Wanneer is een paard 'verreden'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:00

Margreet schreef:
Ik vind dat altijd zo'n vaag begrip.
Wat is de uitleg die jullie er aan geven?


een paard wat geen goeie basis kent, gekregen heeft, of uitgereden is. het paard is niet goed door zijn lijf, houd vast en is niet nageeflijk. evt. overmatige onderhalsbespiering.

ruiter heeft geen of verkeerd gebruik gemaakt van basis africhting.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:43

Margreet, een afgestompt manegepaard kan je wel onderbrengen in de categorie 'verreden'!

Belker

Berichten: 15306
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 09:01

Niet in een krul te krijgen, dus echt met een rechte hals waar ook niet met zagen een krul in te krijgen is. Deze paarden ontspannen dus totaal niet en zijn in mijn ogen echt verreden, wil ik zelfs in een manege les nog niet op.He, ik ken een paard wat door de slof alleen maar in die ronde houding gaat lopen, buigt kleurig links en rechts in, ook al vraag je het niet. Dat noem ik ook verreden. Paard wordt zo gezaagd, dat ze het nu zelf maar doet in die makkelijke houding, is dus achter de teugel en niet aan de hulpen.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 09:18

Verreden is ook als je ze te vroeg zoveel wek laat doen dat ze op jonge leeftijd al dikke gallen aan de onderbenen hebben en dat er van hun oorspronkelijke losse gangen helemaal niets meer over is, ook niet in vrije beweging...

MAar zo'n tank met onderhals die bij voorkeur naar de sterren kijkt, steekgangt met holle rug en zich geen donder aantrekt van wat er bovenop hem gebeurd...dat is ook ECHT verreden...

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 09:29

Verreden is dat als je met een zadel aankomt het paard het wit van de ogen laat zien van pure angst. Dat het bij elke beenhulp kompleet uit zijn dak gaat van de stress. Helaas het resultaat van het aanrijden en moeten presteren op jonge leeftijd.
Maar met veel geduld heeft ze nu weer plezier onder het zadel, al zal het nooit meer 100% worden.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:14

Nee Daniel, daarom zijn ze verreden. Een beetje hulp met kneden om een paard naar beneden te krijgen vind ik geen ramp, maar dat zagen, dat is dus verreden. Zo rij ik dus totaal niet.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:24

Margreet, een paard dat niet door z'n lijf is, is niet perse verreden hoor. De meeste paarden op ons niveau (wij basis ruiters) zijn niet helemaal door het lijf (geen volledige aansluiting, geen durchlassigkeit). Dat zie je ook op wedstrijden, zelfs in de M en de Z.
Dus dat lijkt mij geen goed kriterium.

Ik rijd nu een pony van iemand. Die is pas echt verreden. Toen ik er voor het eerst op ging, kon hij niet normaal draven. Hij liep te schokken in draf (net als een hikkende auto, je weet wel). Hij wordt namelijk altijd aan zijn bek getrokken en er zit ook een heel scherp bit in.

Nu gaat het al beter. Vanmorgen had hij vertrouwen in me en ging hij hals strekken. En even later kreeg ik ook al wat meer aanleuning. Zonder schokken. Morgen ga ik er een dikker bit in hangen, dat zal die wel fijn vinden.