teveel energie, maar geen conditie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-01 20:13

honey's conditie is niet echt je van het. Daarbij is de bak redelijk zwaar voor haar.
Bijvoorbeeld in galop loopt ze na 1 rondje zo ongeveer (overdreven hoor) met haar tong op haar knieen, maar gaat maar door, en ik heb af en toe de grootste moeite met terug nemen. Ze wil gewoon graag HARD galoperen, of ze nou moe wordt of niet.

Iemand tips?

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:49

Hoe oud is ze?
Dat is wel typisch voor jongere paarden, niet?
Hier in de buurt had een mevrouw ook een dergelijk 'probleem', en zij is buiten gaan trainen voor conditie en daarna weer de bak in.
Misschien kan je dat ook proberen?
Hou haar rustig in het begin, een half uurtje stappen ofzo?

hopelijk ben je hier iets mee, groetjes!!


AGlaranna

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:51

Lees hier net dat ze graag HARD WIL galopperen, nou, jij bent toch de baas niet??!
Laat haar dan rustig galopperen, spreek haar rustig toe, en trek zachtjes snel afwisselend links en rechts aan de teugels om haar in te houden, is beter dan voortdurend te trekken!

cya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:07

Ach Stef, da's nou echt een ponykwaaltje; doorlopen tot je erbij neervalt. De mijne doet dat ook als je haar niet tegen zichzelf zou beschermen.

De enige oplossing is: goed in de hand houden en RUSTIG op gaan bouwen!

Succes, Sonja

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:16

pffff sonja, je neemt me nu echt al en altijd de woorden uit mijn mond.

Ik sluit me voor de verandering aan bij sonja Party!!.

Gewoon veel stappen voor de conditie en rustig opbouwen.
Laat haar maar 1 rondje hard galloperen maar dan weer 1 rondje stappen of rustig draven zodat ze weer op adem kan komen. Een paard mag je eigenlijk niet horen ademen. Helemaal niet erg als het een x gebeurt maar het is niet goed als je het vaak hoort. Dus doe rustig aan. En misschien is het een gebrek aan balans en niet van 'ik wil hard'.
Groetjes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 09:32

stap en draf kan ze goed aan (ok, ik moet geen uur achter elkaar draven, maar jullie snappen me wel denk ik).
Inderdaad sonja, als ik haar niet bij me zou houden zou ze volgens mij gewoon doorgaan tot ze erbij neervalt.
Aglarana (sorry als ik het verkeerd schrijf, vind het een rotnaam om te schrijven) Ze is 7 en is al 4 jaar onder het zadel.
Als ik gegalopeerd heb (1 of 2 rondjes) staat ze echt te pompen, dus ik galopeer niet veel.
Als we buiten galoperen is ze qua gedrag wel het zelfde (door, door door) maar staat ze niet te pompen, maar in de bak is het eigenlijk met elke galopsprong: prrft prrft prrft.
Ook met uitstappen duurt het vrij lang eer ze op adem is (ik stap eerst 2 of 3 rondjes erop, zadel dan af, laat haar rollen en stap aan de hand verder tot de ademhaling normaal is)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 10:37

hoi,
Gallopeer je kleine stukjes op de hele bak rond? Probeer anders 5 galopsprongen te maken en dan weer te stoppen. Ze vind het denk ik erg zwaar om te galloperen in de bak.
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 11:27

Volgens mij als ze het erg zwaar vind, gaat ze harder "ploegen" als het ware (dit is iets typisch voor pony's volgens mij, maar ja die benen zijn ook korter) dus alleen maar hard. Duidelijk ophoudingen terug, daar moet ze ook echt op reageren, als je je hand ontspant mag ze niet uit zichzelf weer naar voor, dat corrigeer je opnieuw, etc. Beter een paar keer (rijtechnisch correct!!) "op de rem" dan dat je eindeloos moet sleuren en zij nog net zo hard gaat als ze zelf wil, en jij lamme armen hebt.
Ik zou zeggen vaak korte stukken galopperen, maar dan wel op de goede manier voor je teruggaat naar draf. Wat doet ze als je bijvoorbeeld in het weiland rijdt?

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:24

ik zou dan eerst lange stapritten gaan maken met kleine stukjes draf, zo werk je ook aan de conditie

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:27

Typische boktvraag maar wat voer je? :)

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:28

Dit topic komt uit 2001 :')

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:28

dit is een topic uit 2001 meiden , over een pony die niet meer leeft :n