Kawa is te braaf (update)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kawa is te braaf (update)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:02

Kawa is echt te braaf.

met losrijden vandaag liep hij heerlijk.
En vooral mooi voorwaarts.
Ietsie pietsie been en hij veruimde al mooi.
Beetje druk en hij ging mooi schouderbinnenwaarts enz enz.

Ik kom de proef in..en poef..ineens alle aktie weg.
Naar mijn gevoel drijf ik me wezenloos om hem voorwaarts te krijgen en in zijgangen blijft er dan al helemaal geen impuls meer over.
Resultaat 153 pnt, wat me zelfs nog meeviel wat ik had mezelf minder gegeven. Haha!

Maar hoe los ik dit nu op?
Wij rijden hier in de regio bijna altijd maar 1 proef, dus hem in de 1e proef nu een keer flink voorwaarts te stampen en dan hopen dat hij het de 2e proef nog weet is er dus niet bij.
Aangezien ik niet elke week weg ga, kan ik me niet voorstellen dat hij zo'n aktie onthoud voor over 2 weken of langer.

Verder doet hij het naar mijn gevoel ook niet om tegendraads te zijn, maar juist om heel erg braaf voor mij te zijn Lovers
Helaas te braaf dus.
Pff zat er nu maar een middenweg in die dolle Kawa van een paar jaar geleden, en die overdreven goedzak van nu Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-02 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:29

Wel eens aan gedacht om hem wat meer in het voer te zetten?

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:34

Misschien korter losrijden ?

Of werkt het niet zo simpel ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:49

Hij krijgt sinds een tijdje meer voer.
En ik rij maar 20 min los.
Waarvan ook nog veel stap werk.

Maar het rare is dat hij met losrijden niet sloom is, dus of het dan aan het voer ligt?

En met losrijden is hij niet eens bezweet, alleen maar een beetje warm
Zijn ademhaling is ook niet sneller of zo.
Dus kan me ook niet voorstellen dat hij moe is.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:59

Nee dan is het idd niet zo simpel...

Toch maar uitvissen dan waarom hij tijdens het losrijden wel actief is , wat is er dan anders dan in de ring ?

Ik neem aan dat hij thuis ook niet ineens zo doet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:03

Nee thuis rij ik langer en intensiever dan op concours.
Natuurlijk zit ik in de ring wel meer gespannen, maar het is echt iets van de laatste tijd, ik was eerst ook gespannen Lachen

Ik heb echt het idee dat hij heel lief voor mij wil zijn.. te lief.
Dus straffen is dan ook zo gemeen Scheve mond
Maar elke keer flauwe proeven rijden is natuurlijk ook niet alles.
Met les doet hij het ook niet, dus ook moeilijk voor te leggen aan de instructrice.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:09

Wel typisch dat hij in de ring dan lief voor je is zeg maar en erbuiten "niet"
Haha!

Ga je gewoon vloeiend door van losrijden naar proefje , waar gaat het fout , op welk punt Lachen ?

Typisch joh..

Of dat hij tussen de andere paarden vandaan gaat...
maarja thuis zul je ook vaak alleen in de bak rijden Lachen

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:11

Ik heb met Graziano ook zoiets. Ookal loopt hij met losrijden nog zo geweldig/actief/voorwaards etc., in de proef drijf ik me altijd wezeloos.

Gister had ik op concour voor het eerst in lange tijd weer sporen om, maar dat had in de proef ook geen enkel effect.
Als ik in de proef een tik(je) geef waar hij normaal actiever op gaat lopen, springt hij dan aan of geeft een bok.
Ik weet niet hoe actief Kawa in 'het dagelijks leven ' Knipoog is, maar Grass is altijd al vrij lui.

Misschien is het toch iets van spanning van het paard in de proef? Ben jij zelf in de proef erg gespannen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:14

runningkawa schreef:
Ik heb echt het idee dat hij heel lief voor mij wil zijn.. te lief.
Dus straffen is dan ook zo gemeen Scheve mond


Leuk bedacht, maar zo denkt een paard echt niet Knipoog . Gewoon duidelijk zijn, wil je meer voorwaarts in je proef, maak dat dan duidelijk. Als dat blijkbaar alleen kan door een keer de sporen erin te zetten, dan moet dat maar. Beter 1 of 2x een flinke por dan iedere proef je suf drijven.

Overigens denk ik dat je in je training moet proberen met minder been te rijden, het kan toch niet zo zijn dat je alleen in de proef geen reactie krijgt Verward Train je met of zonder zweep? Als je traint met zweep dan deze maar een tijdje aan de kant doen en het alleen op je benen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:16

Hij is buiten de ring ook lief hoor Haha!

Ik rij "thuis" altijd alleen en hij heeft nog nooit moeite gehad om weg te gaan bij andere paarden, ook niet als het 2 gescheiden bakken zijn.

En waar het fout gaat, na het halthouden en groeten Haha!
Terwijl als ik om de ring rij alles nog oke is, dus naar mijn idee gewoon normaal met de proef begin.

Ik heb altijd geweten dat ik een raar beest heb, maar nu weet ik het zeker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:21

Citaat:
Leuk bedacht, maar zo denkt een paard echt niet

dat weet ik zo net nog niet, hij denkt altijd verschrikkelijk mee.
En normaal merk ik juist dat hij het uiterste neerzet van zijn kunnen, vaak meer dan thuis.

Ik train zonder zweep.
Daar word hij meestal helemaal zenuwachtig van.

Verder rij ik al op weinig been. Zonder sporen gaat zelfs goed.
Krijg ik van mijn instructrices ook vaak complimenten over.
Verder heb ik er ook wel aan gedacht om hem eens flink naar voren te trappen, maar weet hij dat 2 weken later nog?

En echt het is alleen in de proef, op het voorterrein liep hij nog zo lekker!
En dit is nu de 3e keer ofzo dat hij dat nu doet.
Alleen maar in de proef dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:37

Dit gebeurt wel vaker hoor, Arjan T. heeft het ook gehad met Goliath.

Zelf heb ik een keer meegemaakt dat het losrijterrein heel druk was met mensen, auto's, gedoe en noem maar op. Mijn paard was heel braaf hoor, hij gaat daar niet gek om doen. De ringen waar ik in moest, lagen achteraan en daar was het heerlijk rustig, weg van alle toestanden. Fijn, zou je denken, lekkere rustige ringen. Dat is ook wel fijn, behalve als je dan uit de drukte komt en je paard bij het binnenkomen ineens wel erg ontspant van alle rust om zich heen. Helaas hadden we geen tijd voor pauze *LOL*, we moesten nog beginnen. In mijn geval gaf het losrijden spanning en dus impuls, helaas iets meer van buitenaf dan de bedoeling was en tijdens de proef miste ik dat en moest ik er veel meer aan rijden.
Misschien was dat op jouw wedstrijd ook wel zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:44

Misschien is het dat wel.

Hij hoeft daar niet op te letten wat andere paarden doen en heeft de ruimte alleen voor zich zelf.
Maar dan het tegenovergestelde, thuis heeft hij ook de ruimte en doet hij het niet.

ik zal Arjen eens bellen Knipoog

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 07:11

Ik rijd altijd lichtrijdend in midden en uitgestrekte draf om de ring heen, paar powervolle overgangen, dan terug naar stap, doorzitten en weer powervolle overgang naar draf (of galop) en dan de baan in. Dat werkt altijd goed bij mijn paard. Ga ik nl. gewoon doorzittend in verzamelde draf om de ring rijden dan gaat ie overal naar zitten kijken met als gevolg spanning en niet meer voldoende voor het been zijn. Dus vandaar het lichrijden en flink voorwaarts, plus een paar goede overgangen om hem goed aan het been te krijgen. Ik heb ook gemerkt dat jury`s er van houden als je wat extra voorwaarts de baan in komt. Beetje spektakel Haha! Maar ja, bij ieder paard werkt het weer anders natuurlijk. In ieder geval werkt dit voor mijn paard heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 08:31

Ik heb dat ook een keertje gehad met Lois. Maar voor mijn idee was hij in de ring helemaal leeg terwijl hij zich normaliter juist groot maakt in de ring. Lois was gewoon niet fit en ik heb toen direct een vakantie voor hem ingelast. Het bleek toen alles te makekn te hebben met de overgang van het weer, dat neens heerlijk zonnig was.
Ook paarden hebben zo nu en dan een periode van rust nodig. Juist als het allemaal erg goed gaat heb je nog wel eens de neiging steeds maar door te trainen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 08:33

Als ik jou was, zou ik hem dan toch, vrijwel meteen in het begin, net na C, even flink vertellen dat hij toch wel voorwaarts moet. Dan heb je daar misschien even een minpuntje, maar de rest van de proef gaat dan wel goed.
En inderdaad, net als Pril zegt, flink voorwaarts binnenkomen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:41

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:44

Kawa heeft net 2 weken niet hoeven lopen.
Maar misschien is dat te kort geweest.

Om de ring heen was hij dus nog gewoon voorwaarts, dus ik denk dat ik hem volgende keer gewoon elke keer als hij gaat tutteren maar flink naar voren stamp.
Dit had ik zelf ook al zitten bedenken, maar ik hoop maar dat hij het onthoud tot de keer daarna omdat ik niet elke week weg ga.
Dat is eigenlijk waar ik het meeste om twijfel.
Ik heb namelijk niet meteen daarna een 2e proef om het verschil te bekijken Scheve mond

Ik heb er ook aan zitten denken om alleen op concours een scherper spoortje om te doen, zodat ik hem een keer op een nette manier kan vertellen dat hij toch voorwaarts moet blijven, of zou dat niet helpen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:00

Anders toch een keer inschrijven op een wedstrijd met twee proeven en dan echt aanpakken. Vught heeft op dinsdagavond dressuurwedstrijden, om de 4 weken wordt er M2 gereden, ik geloof ook morgen. Da's wel erg kort dag, maar er zijn in de buurt wel meer mogelijkheden (mn de oude NBVR verenigingen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:05

Ik zal idd eens zoeken naar onderlinge wedstrijden in de buurt.
Maar het is zo raar een slome Kawa.
Voorheen had ik eerder dat ik hem bij me moest houden.
Ik heb zelf ook al zitten denken : is hij wel fit, maar dan zou hij op het voorterein toch niet gewoon lopen?
iig verknal ik wel een keer een proef en dan kom ik er vanzelf achter of hij het onthoud Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 13:08

Ik heb met Fitz in de ring ook een tijdje problemen gehad. Niet in de zin van niet voorwaarts zijn maar echt staken/steigeren.
Ik heb hem toen ondanks dat het midden in de proef was een keer flink aangepakt (wie herinnert zich nog de dubbele Fitz in Almelo Haha!) en omdat het vrij in het begin was, heb je dan wel even -2 maar daarna had ik er wel profijt van.
Dus ik zou de gok nemen, want daarna krijg je misschien weer compensatie genoeg.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 13:43

Hoi,

Meestal heeft dit volgens mij te maken met je eigen 'instelling' tijdens de proef. Je schrijft zelf al ergens ; dus straffen is ook zo gemeen.
Maar misschien profiteert je paard wel een beetje van het feit, dat je hem niet meteen (zoals je thuis en tijdens het losrijden waarschijnlijk wel doet) vertelt wat de bedoeling is. En dan hoef je ook niet aan straffen te denken, maar wel gewoon jouw zin duidelijk maken en doorzetten.

Je hebt het gevoel, dat ie gewoon heel erg zijn best doet om lief te zijn, en dat vind jij eigenlijk wel goed. Hij moet niet zijn best doen in lief zijn, maar in lopen!! Schijnbaar heeft hij profijt van zijn gedrag, want het verandert niet.. Je denkt misschien tijdens de proef; je bent wel braaf maar je zou eigenlijk wat vlotter moeten, maar echt iets daadkrachtigs doen komt niet uit de verf. Geen concessies doen!

Ik zou proberen zo te rijden, zoals je tijdens je trainen en losrijden ook doet. Als dat betekent, dat je even flink aan moet pakken; dat is dan maar zo. Wellicht krijg je verzet of een bok iod, maar dan heb je je paard wel verteld wat er van hem verwacht wordt...en 9 van de 10 keer is dan het kwartje gevallen..(en is er weer wederzijds respect...) Party!! Party!!
Veel succes.
DianaL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 15:39

Dit had ik eerst dus ook, een juist extra werkende Kawa in de ring.

Gister heb ik in de travers die helemaal niet uit de verf kwam en toch geen voldoende meer ga al een flinke por gegeven, maar ik denk dat ik meer dingen moet verknallen, want daar viel het kwartje nog niet op.
Ik heb me nu voorgenomen om de eerst volgende proef te gaan verknallen als hij weer zo doet.
Kijken wat er dan gebeurt.
Thuis krijgt hij idd ook op zijn kop als hij niet aan het been is, maar eerlijk gezegd hoef ik hem daar eigenlijk zelden op te straffen, vandaar dat het ook zo raar voor mij nu is.
Vaak moet ik zelf opletten dat ik niet te veel doe, want dan word hij alleen maar zenuwachtig en gaat hij onregelmatig lopen.
Vandaar dat ik het in de proef ook nog niet uitgeprobeerd heb.
Hij loopt daar eindelijk sinds een jaar pas ontspannen, maar die ontspanning gaat nu iets te ver Haha!

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 16:24

Voortaan maar "joggingkawa" dan Haha!

Ik denk dat je niet zozeer je proef moet gaan verknallen , maar zorgen dat je goed voorwaarts die ring in komt en direct even scherp reageren als hij inzakt.
Dan hoeft het nog niet eens veel punten te kosten lijkt me ?