Achterbeen spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:17

FCSA schreef:
Heuveltraining is heel effectief.


Klopt, maar alleen in een goed trainingsschema, wanneer de trainer goed weet waar hij mee bezig is. Kortom: TS als je echte heuveltraining wilt gaan doen is het een goed idee het een en ander eerste te bespreken met iemand die je paard kent en verstand heeft van trainingsmethoden. Heuveltraining is niet iets dat je meerdere dagen per week, elke week moet doen, zeker niet met bijvoorbeeld jonge paarden.

Daarbuiten: overgangen rijden, actief rijden, en ook correcte aanleuning houden in alle gangen en overgangen. Een dragende achterhand is namelijk de enige manier om de achterhand en het achterbeen actief te trainen. Een actieve achterhand en bespiering train je echter niet eventje erop, de basis is namelijk de africhting van het paard, en dus een correcte opleiding.

Via grondwerk kan je ook een pessoa gebruiken. Echter, ook met een pessoa moet je weten waar je mee bezig bent voor de goede instellingen (een paard op B niveau zet je niet in oprichting in de pessoa). Dus als je daar niet zo bekend mee bent is overleg met je instructrice van belang. Ook voor longeren geld: zeker met jonge paarden niet te regelmatig. Hulpteugels tijdens het rijden werken vaak averechts (omdat vrijwel niemand meer lijkt te weten wat een hulpteugel moet doen). Dus buiten grondwerk raad ik hulpteugels af.

TS, ik vraag me toch af waarom je er zo'n haast bij hebt, en ik wil je op het hart drukken om niet ineens heel intensief te gaan trainen of te gaan trainen met allerlei hulpmiddelen. Daar maak je echt alleen je paard mee kapot. Een goed lichaamsgebruik, met als gevolg de juiste bespiering, dat gaat niet over een nacht ijs.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 09-03-12 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt


s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:54

FahyaFemke schreef:
maar is er ook een gemiddeld tijdschema? duurt het echt jaren zoals ik pas las, of valt dat wel mee? Ik ben namelijk een aantal maanden aan het trainen, en mijn paard kan toch al stukken goed op het achterbeen in de oprichting etc. Onder begeleiding wel! Maar de hele bak door tijdens oefeningen lukt nog niet, dan valt ze er weer een beetje 'uit' zegmaar. Ik vraag me dus af of ik dan te snel ga, of op goed tempo.

Ik hoorde wel eens van iemand een aantal weken, maar ik weet nu niet meer of dat over conditie ging, of spieren. Dit ging namelijk over een toppaard, die met blessure stond, en vlak voor een EK weer gezond verklaard werd en dus nog in een aantal weken/maanden getraint moest worden, en de vraag was toen aan diegene of dat kon.


Een paard correct in aanleuning (dus over de rug met actief achterbeen) laten lopen is één, en dat zit nog redelijk onderaan in het scala der africhting. Als je een B-proef wilt rijden moet dat in ieder geval in orde zijn. Op het moment dat je een paard in de correcte aanleuning hebt lopen train je uiteraard het achterbeen mee, in het horizontale evenwicht (50/50 verdeling van het gewicht). Als je naar oprichting en verzameling gaat werken (een meer dragende achterhand, dus niet meer in horizontaal evenwicht maar echt bergop), zit je veel hoger in het scala der africhting. volgens de klassieke principes hoort dat niveau door een gedegen trainingsschema tot stand te komen, het moet voortvloeien uit alle vorige onderdelen in het scala der africhting. In de klassieke dressuur kan het bereiken van de correcte verzameling wel tien jaar duren. Maar zeker voor het achtste levensjaar moet je van een paard een continue verzameling en oprichting gaan vragen, omdat het lichaam nog volop in ontwikkeling is, en die inspanning simpelweg nog niet aankan.

Daar komt bij dat spierontwikkeling an sich, zelfs bij de meest intensieve trainingsmethoden, veel vraagt van het lichaam. Om goed ontwikkelde spieren te krijgen moet je zeker rekening houden dat je maanden lang moet trainen voordat je richting het gewenste resultaat gaat. Daarnaast is de juiste voeding ook erg belangrijk. Supplementen zijn echter weer niet aan te raden. Op het moment dat de spiermassa toeneemt moeten ook de pezen en botten namelijk de tijd krijgen om zich aan te passen. Pezen passen zich vaak erg langzaam aan. Daarom is het per definitie nooit een goed idee om "zo snel mogelijk" spieren te kweken.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:59

xAnnouk schreef:
Oke, gister had ik theorie les en we hadden het erover op de voorhand lopen dat je 50-50 kon krijgen ipv 40-60.
Door ook 1 van de mogelijlheden overgangen maken.
Maar dan zal mijn lesgeefster die Z2 rijd, eigen fokkerij heeft ed. het wel fout hebben :')
Maar oke niet elke lesgeefster hoeft gelijk te hebben.

Dat laatst van je ben ik mee eens.


Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoeld met die 50/50, maar ik krijg het idee dat je denkt dat dat slecht is. Dat is dus niet waar. In de lagere klassen, lagere opleidingsniveaus dus, is oprichting (40/60) zeer ongewenst omdat het te zwaar is voor het paard, het paard dat op dat niveau wordt gereden is nog helemaal niet klaar voor oprichting. Paarden die nog in de onderste fasen van het scala der oprichting zitten, waarvan wel oprichting wordt verwacht worden verkeerd gereden. Grote kans dat een paard dat in de onderste fasen zit en in oprichting loopt geen correct lichaamsgebruik heeft. Kortom, het paard wordt kapot gereden. Oprichting/bergop gereden jonge paarden zijn fysiek nog niet klaar voor die zware inspanning. 40/60 is bergop, dus richting verzameling. 50/50 is het horizontale evenwicht. Het paard loopt over de rug met een gelijke verdeling op voor- en achterhand. Als het paard 60/40 loopt loopt het paard op de voorhand. Dat is wel ongewenst.

Ben ik overigens de enige die zich afvraagt waar de TS is gebleven? Aangezien ze "zo snel mogelijk" wou trainen begin ik me af te vragen of ze nu de adviezen negeert en toch allerlei hulpmiddelen erbij gaat pakken en te intensief gaat rijden...?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Achterbeen spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:27

Dat wordt voor een groot deel genetisch bepaald, dus het kan heel goed zijn dat je duidelijke verschillen ziet tussen paarden :))


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers