Ontspanne Rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D. Kay
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: België

Ontspanne Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 19:36

Hoi ,

ik heb een klein vraagje !
We hebben een New-Forest pony , Brenda's Valerie , ze is een dochter van Valentino en tamelijk breed .
Als ze bereden wordt is ze nooit ontspannen , ze spant haar rug op en daardoor hobbelt ze hééél fel !
Weet iemand een manier om haar ontspannen te krijgen ???
Zou een elastiek of een bijzetteugel helpen ?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen !

Groetjes , Heidike

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:35

Heej Heidi,

Tijd niet gesproken!
Ik zou haar beginnen te longeren met een pessoa teugel, en rijden met slofteugel. Heeft ze btw al een veulentje?

Groetjes Jootje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:40

Ga aub niet met een hoop rommel eraan rijden
hierdoor worden ze opgesloten en nog veel banger en korter.
Probeer zelf goed te ontspannen, vooral je handen
Probeer lekker de hals wat te laten strekken en klets het paard de oren van de kop.
Beloon hem overdreven bij 1 pas ontspanning.
ga geen oefeningen overhaasten maar heb de tijd.
En de tijd hebben geld ook al met peotsen en zadelen, doe je dit al gejaagd dan ben je er ook zeker van dat je dit overbrengt met rijden.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 22:47

geen slof Lachen hier door kunnen ze alleen maar meer gaan spannen. probeer zelf je handen te onstannen je rug, en je zelf Knipoog daarna over gangen rijden, en schijnover gangen, ach ja om eeb lang verhaal kort te maken, zoals running al zei Lachen

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:13

Inderdaad geen slof, maar heeel veel geduld. Vraag nog niet teveel maar bouw het rustig op. Liever een half uur met een lang teugeltje dan afdwingen. Vraag dan heel voorzichtig wat meer van haar. Wat bij ons in ieder geval goed heeft geholpen is heel veel longeren, eerst zonder en later met bijzets (touwtjes). Ook daarbij iedere keer ietsje meer. Succes

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:13

Inderdaad geen slof, maar heeel veel geduld. Vraag nog niet teveel maar bouw het rustig op. Liever een half uur met een lang teugeltje dan afdwingen. Vraag dan heel voorzichtig wat meer van haar. Wat bij ons in ieder geval goed heeft geholpen is heel veel longeren, eerst zonder en later met bijzets (touwtjes). Ook daarbij iedere keer ietsje meer. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:34

Een slof kan een fantastische hulpteugel zijn maar in ieder geval niet om een paard te dwingen te ontspannen. Dwang en ontspanning gaan sowiezo nooit samen.
Misschien kun je beter voor het rijden eerst eens gaan longeren. Zo kun je de eerste spanning af laten vloeien. Voor de rest zul je het toch bij je eigen rijden moeten zoeken. Ga daarom alleen aan de slag met vakkundige instructie er bij.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:26

Ik moet zeggen dat ik daar ook last van had, maar gister kwam er een zadelmaker op stal en die vertelde me dat mijn zadel zijn rug naar naar de klote aan het helpen was. Het paste niet goed. Veel van dit soort problemen hebben wat met het zadel te maken. Een slof zien paarden al snel als een straf, en waarom een paard straffen voor het iets gedaan heeft. Ik zou toch even mijn zadel onder de loep nemen.

D. Kay
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 20:25

Aan het zadel kan het niet liggen , want dit is speciaal voor haar op maat gemaakt !
Ik ga zeker geen slof gebruiken , want daar ben ik echt tegen !
Ik ben altijd heel ontspannen op de pony's , dus aan mij ligt het al zeker niet !!!
Longeren doe ik af en toe , maar dan is ze ook al gespannen !
Hebben jullie nog meer goede raad ?

Xxx-jes , Heidike

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:02

Ik ben zelf ook erg tegen een slof maar heb nu toch echt al met meerder pony's het effect gemerkt, je moet er ook niet elke dag mee gaan rijden natuurlijk maar je kan je pony er perfect mee uitnodigen je hand te volgen. Maarja zelf weten.

D. Kay
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 19:08

Oké , ik zal eens kijken hoe ze reageert op een slof .
Als het goed gaat , dan kan ik haar 1 à 2 keer per week rijden met slof , en de rest zonder !
Ik hoop dat het helpt , want ze hobbelt echt héél fel !!!

Xxx-jes , Heidike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 20:07

*Jolanda* schreef:
Ik ben zelf ook erg tegen een slof maar heb nu toch echt al met meerder pony's het effect gemerkt, je moet er ook niet elke dag mee gaan rijden natuurlijk maar je kan je pony er perfect mee uitnodigen je hand te volgen. Maarja zelf weten.

dat zeg ik dan ook, maar dan voor andersom.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 00:19

Een hulpteugel kan nooit vervangen wat je er te weinig aan rijdt. Als je er desondanks toch zo graag iets aan wilt hangen, kies dan voor een gogue.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:18

Heb je er ooit op gelet of ze knopen in haar hals of rug heeft? Dat is verkramping van een spier. Te herkennen als een spier waar een harde bobel in zit, als je er op drukt zal je paard direct reageren omdat het pijnlijk is.

In dat geval ga dan NOOIT met een slof, bijzet of elastiek aan de gang, dat zal het alleen maar gaan verergen.

Als ik dit zelf meemaak, ga ik het paard longeren. Doe haar een hoofdstel in (haal de teugels er wel af) niet aan een halster want dan heb je veel minder contact met je paard. zorg bij het longeren dat je contact houd met het bit, dus geen los lijntje en je paard rondslingeren. Laat ze lekker d'r neusje zakken maar houd ze wel op tempo. Zet 'r aan het werk maar overvraag ze niet. Veel overgangen laten lopen, let er wel op dat die overgangen vanuit de achterhand ingezet worden.

Je zal na een paar dagen merken dat het wat minder word en ze steeds meer ontspannen gaat lopen. Het zachtjes masseren van een knoop wil vaak ook wel wat helpen.

Veel succes, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,

Suzanne

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:34

Hoi, Misschien ook een idee, laat er eens een paardenmasseur bij komen. Dit heeft vaak zeer goede resultaten, zeker bij paarden met rugproblemen, het vastzetten van de rug lijkt mij ook te duiden op een spierprobleem.

D. Kay
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 12:40

Nou , iedereen bedankt voor de raad !
Maar het is allemaal niet meer nodig .
Want ze is verkocht;(
Erg hè !
Ik mis haar vreselijk

Doei