Bokken bij aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Bokken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 22:42

Als ik camilla onder het zadel aan laat springen in galop (vooral de linkergalop) wil ze heel vaak eerst een bokje geven en dan gewoon aangaloperen, maar dan gaat ze eerst een stuk met haar oortjes naar achter en als ze dan een stukje gegalopeert heeft gaan ze gewoon weer naar voren.
Kan dit een reactie van pijn zijn?
Dit heeft ze verder nog nooit gedaan. Ik heb het zadel nagekeken, en de rug maar er is neits te zien of te voelen.

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Re: Bokken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 06:42

Ik denk dat ze misschien toch pijn in de rug heeft? We hebben dat ook gehad maar dat was ook in draf het geval. Blijf je een paar passen doorzitten voor je aangallopeert? Misschien valt dat je paard zwaar... Heeft hij het ook in draf bij lichtrijden?

Wij hebben nu voorzorgsmaatregelen getroffen voor het geval dit opnieuw zou gebeuren: een mousse of gel voor onder het zadel gekocht Haha!

Laat nog eens iets weten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:29

M'n verzorgpaard deed dit eerst ook, en gilde er nog bij ook. Het kan van alles zijn. In dit geval was het gewoon een soort stress als reactie op het been. Als ik haar liet aanspringen op de stem deed ze het niet.
Ze heeft er heel lang overgedaan voordat ik kon doorziten, steeds de rug gespannen. Maar we hebben nooit kunnen ontdekken dat ze pijn had.

Het kan dus zijn dat je de hulpen te hard geeft, probeer het eens op de stem. En ga eens vanuit de verlichte zit aanspringen (dan ontlast je de rug, doet ze het dan niet dan kan het een rugprobleem zijn). En doe het eens vanuit het lichtrijden.
En laat haar eens in galop vallen, doet ze dan ook niets, dan kan het zijn dat het aanspringen nog gewoon erg moeilijk is (ga ik er van uit dat het geen rugplrobleem is)

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 13:09

Dit lijkt mij ook..

Het kan dus zijn dat je de hulpen te hard geeft..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 13:27

de mijne deed het ook. Soms nog als hij nerveus is (zo bv op wedstrijd Boos! ) maar vroeger was het door de pijn in zijn rug; en idd zie je er niks aan of voel je niks, maar ik zou toch wel eens een osteopaat laten komen.
xxx

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 20:07

Ik geef totaal geen harde hulp. Verder kan ik gewoon doorzitten, vind ze niet erg. Ze doet het ook alleen op de linkergalop.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:37

Laat haar rug nakijken dan weet je het maybe

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:52

veel jonge paarden doen dat, vaak is het een balansprobleem. Maar dat zal jij beter weten, heeft ze een goede balans dan is dit niet het geval

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 21:06

In galop is haar balans idd nog niet echt perfect, in draf wel al redelijk.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:21

heb ooit een jong paard gereden dat dit ook deed, die moest achter nl de benen uit de "knoop" krijgen bij het aanspringen Tong uitsteken
Was voornamelijk ook niet echt goed opletten en dan oeps hoe had ik mijn benen nou zitten Verward
Blijven ziten en even vragen om op te letten en dan was het geen enkel probleem meer.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 21:23

Oke, hopen dat het binnenkort dus weer over is.
Ik denk zelf eigenlijk niet dat t aan der rug is, niets is gevoelig ofzo, en ze doet het alleen linksom, waar ze ook vaak verkeerd of gekruisd aanspringt. Dus denk dat het wel de reden van Tamary kan zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:26

doet/deed jamaica ook.
Ik heb het compleet genegeerd, en nu wordt het steeds minder. Evenwichts probleempje, naar mate ze sterker worden wordt het ook minder

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 10:39

Nathalie vergeet niet dat camilla de laatste tijd veel te verduren heeft gehad. Ze heeft een veulen gehad dit betekend ook dat dat de spieren ook wat te verduren hebben gehad. Je hebt een tijd niet gereden of in iedergeval rustiger. Nu ga je het langzaam weer opbouwen en kom je wat probleemjes tegen niet erg maar je moet er wel rekening mee houden.

Je kan de rug na laten kijken door iemand dat kan nooit kwaad. Ik weet niet of je les hebt op dit moment maar een (goede) instructeur moet ook al een hoop kunnen zien. Ik zou gewoon rijden en met het aanspringen het zo gemakkelijk mogelijk voor haar maken. Net zolang dat het steeds minder wordt. veel oefeningen in stap en draf willen de spieren ook sterker maken dan zal het aanspringen na verloop van tijd ook beter gaan. Ook met goed longeren kan je de spieren lekker loswerken en sterker maken. Je moet een schema voor jezelf maken zodat ze langzaam weer sterker wordt in d´r spieren. Vooral niet te overhaast werken het is allemaal in belang van Camilla.

Je zegt dat het onder het zadel bokt wat doet ze dan aan de longe?? Als ze het dan niet doet heb je kans dat of het zadel of jij iets doet wat haar irriteerd. Ga stapvoets na wat je anders doet en corrigeer jezelf daar dan in.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 10:48

Aan de longe doet ze het linksom ook.
Rechtsom springt ze gewoon aan, in de goede galop.
Maar Linksom altijd eerst een bokje en dan verkeerd of gekruisd, en zelden goed.

En tuurlijk houd ik er rekening mee, Prisca. Maargoed ik wil het beste voor mijn meissie vandaar deze vraag. Lovers
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 05-08-02 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 10:53

Heel goed hoor nathalie misschien een idee dat Jess weer eens langskomt misschien kan zij je helpen.

Gewoon rustig alles weer opbouwen en niet gaan frusteren op dat ene punt dan gaat het vanzeelf over. Succes Lovers.

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:17

Ik heb mijn merrie in laten rijden, en alleen in de rechter galop gaf ze altijd een flinke bok. Nu 3 maanden later en verder met het inrijden is het probleem nagenoeg opgelost. Paarden moeten op hun eigen benen leren lopen en in mijn geval was het een balansprobleem. Ik moest haar vanaf de lange zijde flink laten draven en dan in de galop laten "vallen".