Hoe krijg ik m'n paard weer in conditie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Hoe krijg ik m'n paard weer in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 16:23

Heey mensen,

Sinds kort heb ik weer een verzorgpaardje, Cherra heet ze. Lovers Omdat het meisje dat haar huurt te weinig tijd heeft, vroeg ze of we samen konden doen. Cherra is al een poosje te weinig gereden en ze staat de hele dag in het weiland, ze is dus veel te dik en heeft haast geen conditie. Nu ik haar ook rijdt zal dat wel verbeteren, maar hoe kun je dat weer rustig opbouwen en hoe kun je zorgen dat ze wat afvalt? Binnen zetten is geen optie. De bak is nu vrij zwaar omdat hij net nieuw is, dus is het voor haar helemaal zwaar. Hoe lang kan ik dan rijden en hoe veel kan ik van haar vragen? Graag reactie hieronder of per mail.

Kizzies Tamara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:37

Graag even wat meer info over de leeftijd van 't paardje, en wat er tot nu toe allemaal mee gedaan is.
Scheelt nogal of je het over een vierjarige hebt die nog nooit wat gewend is geweest, of een veertienjarige die toevallig de laatste maanden weinig gedaan heeft, maar daarvoor altijd goed in het werk gestaan heeft.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:40

ik doe remy nu 2 dagen hard werken en 1 dag rust, weer 2 dagen werken en 1 dag rust...als het goed gaat over 2 of 3 weken nog maar 1 keer per week vrij en regelmatig 2 keer per dag beweging (longeren of los of stapmolen of zo)

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 16:40

Cherra is ongeveer 9 jaar oud (precies weet ik dat niet, ze komt namelijk van de markt af). Ze wordt nu 2 jaar door Anja gehuurd, daarvoor is ze vrij goed onder het zadel geweest, ze kon M dressuur starten. Ze heeft al ongeveer een half jaar niet regelmatig meer gelopen, maar kon wel ongeveer een uurtje gereden worden, als er maar veel gestapt werd tussendoor houdt ze het wel vol. Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:56

In dat geval zou ik haar lekker elke dag in beweging zetten, met ongeveer na elke twee werkdagen een stapdag. Stappen is erg goed voor je paard, zowel voor de pezen als voor de conditie.
Ik zou bijvoorbeeld 1 dag rijden (als je merkt dat het zwaar voor haar wordt, gewoon even stap inbouwen, hoeft niet steeds aan de lange teugel te zijn) en dan weer aandraven of galopperen. Niet te hard van stapel lopen, een half uur tot drie kwartier rijden is genoeg.
De tweede dag zou je bijvoorbeeld kunnen longeren (bijzetten op een goede manier!) en ook hier hetzelfde, als het TE wordt, gewoon stap inbouwen, maar wel doorstappen.
Dan een stapdagje, en als je dat leuk vindt kun je d'r gerust op gaan zitten. Bijvoorbeeld lekker een uurtje/anderhalf uur buiten stappen.

Zo bouw je het werk rustig aan weer op, en zit je dus twee tot drie keer per week in het zadel. In plaats van longeren zou je bijvoorbeeld ook eens los kunnen springen, bijvoorbeeld met in-uittjes; daar komen ze lekker los van in de rug, en veel paarden vinden het heel leuk om te doen.

Hoe lang het precies duurt voordat je paard weer heel goed in conditie is, is niet te zeggen. Dat hangt er vanaf hoe slecht de conditie nu is, of ze bijvoorbeeld te dik is, hoe de conditie was voor ze minder ging werken, en bijvoorbeeld ook hoeveel en wat voor voer ze krijgt.

Gewoon heel goed kijken en luisteren naar je paard; da's nog altijd de beste graadmeter.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 00:10

Veel stappen en rustige drafperiode's inpassen. Een rondje of 5 draven ( noem maar even iets) en dan even stappen. Wel werken tijdens het stappen. Dus niet teugels los, maar gewoon lekker figuren rijden en aan het werk houden. Begin met b.v. een kwartier, waarvan 5 min draven (verdeelt) en 10 min stappen. Bouw het steeds meer op. Galoperen komt later wel. Uiteindelijk word het meer draven dan stappen en kan je de galop er rustig bij pakken. Eerst beginnen met een rondje en dan opbouwen per keer dat je rijdt of per week, net hoe ze het oppakt.
Wat ook helpt voor de conditie is in het bos rijden ( veel frisse lucht en een soms een goede ondergrond) paarden zijn dan meestal wat vrolijker en pakken veel beter dingen op. Dan ok rustig draven, een minuut of 5 in een rustig tempo, dan weer even stappen. Niet meteen moeilijke dingen zoals bergop draven enzo, maar gewoon op rechte vlakke ondergrond!
Langs de weg in de berm is ook een oplossing!