Over de buitenschouder: wat doe ik fout?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Over de buitenschouder: wat doe ik fout?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 14:42

Hoi allemaal,

Soms als ik mijn paard laat wijken voor de rechterkuit loopt hij enorm weg over zijn buitenschouder. Ik houd goed mijn buitenteugel en mijn buitenbeen erbij, het paard is gewoon om mijn binnenbeen gesteld en de voorhand leidt. Ik vraag heel weinig stelling met mijn binnenteugel en leid hem ahw aan de buitenbuigel naar links.
Toch vliegt hij over de schouder heen, maar dan niet met zijn lijf krom, maar gewoon met zijn lijf helemaal recht gesteld. Het is net of hij opzij wegrend. Als je dan buitenbeen + buitenteugel geeft loopt hij daar dwars doorheen. Hij heeft wel gewoon goed zijn evenwicht wanneer hij dat doet: hij "valt" dus niet weg ofzo. De oefening voert hij op zich goed uit maar veel te snel & gehaast.

Ik weet niet of ik het nu goed uitleg hehe het klinkt allemaal lekker vaag Vingers aflikken

Het gekke is dat hij het in de les goed doet, of weer anders fout doet: dan leidt de achterhand ipv de voorhand, maar dat probleem was makkelijk op te lossen.

Het is een paard wat heel gevoelig is aan de hulpen. Mijn idee is dat ik teveel hulp geef ahw, dat met alleen een draaiing van mijn bovenlichaam en bekken plus een beetje been al zou kunnen volstaan.

Wat doe ik nou fout?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:58

Citaat:
Het is een paard wat heel gevoelig is aan de hulpen. Mijn idee is dat ik teveel hulp geef ahw, dat met alleen een draaiing van mijn bovenlichaam en bekken plus een beetje been al zou kunnen volstaan.



Je geeft het antwoord zelf al... Volgens mij heb jij een PRE toch? Als hij heel gevoelig is aan de hulpen, dan hoef je bij deze paarden inderdaad alleen maar iets je gewicht te verplaatsen om hem te laten wijken. Voor stelling en buiging verplaats je beide handen alleen naar links of rechts om meer stelling en buiging te vragen. Om te begrenzen maak je een ophoudende hulp op de buitenteugel. Let erop dat de begrenzing altijd uit je bovenlichaam komt.
Laatst bijgewerkt door abby op 31-07-02 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:05

Laat hem verder op het moment dat hij uitbreekt weer even rechtuit lopen en ga daarna weer verder met wijken.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:15

iets meer opsluiten en lichte druk met je been. ben tevreden met elk stapje dat goed gaat, stel hem daarna recht en probeer het opnieuw.
ook niet te lang op doorgaan, want dan raakt hij straks gefrustreerd en jij misschien ook wel.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:18

Minder met je hulpen doen.
Mijn paard deed dat in het begin ook of de achterhand ging meters voor op de voorhand.
Ik ben gewoon nog minder gaan doen dus alleen maar mijhn been iets verleggen 1 keer druk geven en verder niets dan begion hij al te wijken hield ik het been eraan dan vloog ie over de schouder weg.
Daarnaast zou ik hetzelfde doen als kawa zegt.
wanneer je paard teveel wil rechtstellen en wegrijden of halthouden.
Hij mag niet alleen op jouw zijwaartse hulp reageren maar moet ook op de voorwaartse hulp blijven reageren.
houd je buitenbeen erbij om 'm voorwaarts te houden

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:18

Ga 100% met Abby mee.
En blijf er voor zorgen dat je zelf het initiatief houdt, door bv. passen te gaan tellen. Van te voren bedenken; ik wil 5 passen zijwaarts en daarna rechtuit. Of ik wijk pas na X, ik wijk helemaal niet, ik wijk net de andere kant op, ik ga zigzaggen etc. etc.
Ik wijk zelf heel graag korte stukjes om daarna weer rechtuit te rijden, dan behoudt je meestal de controle beter. Pas als die controle in orde is een hele lange zijde wijken.
Succes!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 16:14

Heel erg bedankt!

Yup ik heb een PRE Haha! Even offtopic: waar kan ik nieuwe fotos van hem uploaden?

Ik ga het vanavond meteen proberen op gewicht en met die halve ophouding ter begrenzing. Dat rechtstellen is echt een megagoed idee, ik week dan altijd een klein stukje de andere kant uit maar ik denk dat dit beter is: wijken, valt hij erdoor dan een stukje recht en dan weer verder.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 16:54

ditzelfde kun je doen met een keertwending om de voorhand (of achterhand). Geef de hulpen, zet in en als je voelt dat hij gaat draaien op de kogel of gaat stilstaan: paar passen rechtuit en weer doorgaan. De bedoeling is dat zo'n keertwending vloeiend in de beweging valt en sommige paarden (ook mijn Tinker en de Lusitano van mijn trainer) draaien te snel door als je te sterk bent met je hulpen. Dus minder doen en mocht het dan toch verkeerd gaan: rechtuit rijden.