Verkeerd om ingereden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Verkeerd om ingereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 23:23

Mijn vraag is eigenlijk,
hoe kan iemand een paard verkeerd om inrijden? en wat is de beste oplossing om met zo'n paard rijtechnisch om te gaan ?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:24

Hoe bedoel je precies? Verkeerd om ingereden, zie ik zo'n Dik Trom voor die achterstevoren te paard zit en sturen met de staart wil.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:08

haha Haha!


verkeerd in rijden kan wel, zo'n paard zul je gewoon op nieuw moeten beleren, helemaal vanaf het begin af aan, maar dat zal wel veel moeilijker zijn dan bij een oningereden paard, hoezo vage zin Verward

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 13:10

ik bedoel eigenlijk >

Normaal gesproken rijd je een paard met je buitenteugel als rem, en de binnenteugel is voor stelling etc ( even makkelijk uitgelegd)
Wanneer een paard verkeerd om in is gereden word de binnenhand dus de rem en de buitenhand voor stelling etc.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:20

Je kan een paard alles leren als je maar consequent en geduldig bent, dus als je het 'goedom' wil doen zal je consequent moeten zijn in je hulpen en het paard met je stem belonen als hij het goed doet. Na verloop van tijd zal hij begrijpen wat hij moet doen op de betreffende hulpen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 16:57

lijkt me nogal knap om met de buitenteugel stelling maar binnen te krijgen

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 17:48

Bij ons op de manege staat ook een paardje wat verkeerd om is ingereden... alle hulpen zijn hem omgekeerd aangeleerd.... nu.. langzaam maar zeker begint het allemaal weer een beetje 'normaal' te worden.. maar dat kost veel tijd en geduld...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 17:54

Chrissie schreef:
lijkt me nogal knap om met de buitenteugel stelling maar binnen te krijgen


Daar gaat het dus ook om Haha! In princiepe moet het wel kunnen volgens mij, wanneer je erg veel op je benen rijd, en bijna niks met je teugels. Het gaat er bij verkeerd om ingereden om de teugel hulpen, of spelen beenhulpen ook een rol ? Het lijkt mij dat je eventueel met alleen beenhulpen wel een normale stelling zou kunnen vragen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:14

Chrissie schreef:
lijkt me nogal knap om met de buitenteugel stelling maar binnen te krijgen

Dat lijkt mij dus ook heel raar.
En mocht hij dus met zoveel binnen been de stelling in zijn gereden is dat toch alleen goed?
Of snap ik nu het hele verhaal niet.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 22:35

De vraag was hoe iemand een paard verkeerd om in kan rijden, en of dat natuurlijk uberhaupt wel bestaat en hoe je het beste met zo'n paard om kan gaan ( rijtechnisch).

Nu weet ik dus niet of een verkeerd ingereden paard , puur op teugelhulpen verkeerd ingereden kan zijn. Dus binnenteugel = rem, buitenteugel doet de rest. Als je een goede stelling hebt, kan je volgens mij je binnenteugel helemaal los laten hangen ( bewijs van spreke) in dit geval zou je dus de buitenteugel los kunnen laten hangen, of beredeneer ik nu verkeerd? Het lijkt mij dat je het paard op dat moment met je binnenteugel remt en die stelling vraagt, dus je net zo goed de buitenteugel eraf kan halen , of denk ik nu verkeerd Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:39

Ik volg geen hout van je Ymke!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 22:42

Steef schreef:
Ik volg geen hout van je Ymke!


Ik ook niet Haha!

Ik hoorde op de manege iemand vertellen over een verkeerd om ingereden paard ( dus binnenteugel = rem etc) , nu vroeg ik mij dus iets af! > o.a. hoe iemand een paard verkeerd om kan inrijden ( iedereen ken buitenteugel = rem , lijkt mij) en hoe je met zo'n paard om moet/kan gaan! Gewoon een vraag dus!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:47

Maar je rijdt toch op twee teugels?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:11

En remmen doe je toch met name op je zit?

Ach, ik zie het probleem niet zo, er lopen zoveel afgestompte knollen rond, wees blij dat deze iig nog reageert op buiten of binnenteugel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:15

Mhh als ik zie bij sommige ruiter dan bestaat de buitenteugel niet eens meer en is de binnenteugel ALLES. Vooral de jury waarbij ik schreef vond dat zeeeer slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:49

Kijk, je kunt een paard in principe leren om te stoppen als je aan z'n oor trekt. Dus in die zin bestaat "verkeerd om" helemaal niet. Er zijn bepaalde redenen om de dingen te doen zoals je ze doet.

Maar eerlijk gezegd rijd ik mijn paarden ook niet "op de buitenteugel" omdat ik van mening ben dat je ze dan nooit volledig aan 2 teugels kunt krijgen. Dat is een inhoudelijke discussie, en redelijk persoonlijk. Goed of fout bestaat niet.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 12:25

ok dat wilde ik dus even weten! Bedankt Zep

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

dat had mijn pony ook ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:00

dat deet mijn ouwe pony ook um je moet gewoon het goed rijden zo als jij rijd altijt niet anders dan leert die poy het wel dat deeeden wij ook mijn poy had een meisje die voor mij had mee gezaagt en op het laast was het goed je moiet ge woon zo als je noor maal rijd rijden die pony leert het wel ibo