Het correct over de rug lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:36

Shaienne schreef:
Nu heb ik een vraag aan de western ruiters: Hoe kan je een paard "over de rug" laten lopen zonder dat je aanleuning hebt?


Allereerst nog even een reactie op wat geschreven werd over niet gewenst ruggebruik bij westernpaarden, omdat de cowboy dagenlang lekker moet kunnen zitten.
Op een gespannen en weggedrukte rug zit je NOOIT lekker, maakt geen bal uit of je dressuur of western rijdt. En wat denk je dat er van het paard terecht komt, als je 'm met een weggedrukte rug maar rond laat hobbelen? Behalve dat je er dan zelf gebroken vanaf komt, moet je dan ook wel heel vaak een nieuw paard aanschaffen wegens rugblessures Haha! Cowboys waren erg zuinig op hun paarden; ze leefden ervan.

Dan op de vraag van Shaienne:
Kom eens kijken bij een goede westerntraining, en laat je eens lekker e.e.a. uitleggen, is misschien interessanter dan je je nu voor kunt stellen. Een westernpaard kan NIET zonder enige aanleuning over de rug gereden worden. Dan zou dat gen allang doorgefokt zijn in alle paarden.
Ook een westernpaard wordt in beginsel met aanleuning gereden. Je werkt het paard immers van achter naar voren, en zonder aan de voorkant "het stopje"erin te houden, zou de energie zomaar weer weglopen.
Wij rijden het paard dus op dezelfde manier 'aan de teugel' als een dressuurruiter, alleen noemen wij het vaak 'in het frame'.
Ik zou alleen willen stellen dat western soms een stapje 'verder' gaat in de hoofdstukken 'ontspanning' en 'op eigen benen lopen'. Als het paard fijn over de rug, ontspannen en nageeflijk loopt, streven we ernaar om de teugel langer te laten, en de hals te laten zakken tot een horizontale positie, ZONDER de verzameling te verliezen.
En DAT is het punt waar de meeste ruiters de mist mee ingaan, en waar het verschil tevoorschijn komt tussen de "jog" (sterk verzamelde draf) en de "sjok" (prutswerk) Haha!

Dus laat je niet wijsmaken dat een westernpaard ALTIJD zonder aanleuning gereden wordt, dat komt niet zomaar aanwaaien, daar wordt naartoe gewerkt. Maar zelfs (zeer) gevorderde ruiters zie je steeds weer teruggrijpen naar de basis, en die verschilt minder van de Engelse basis dan veel mensen willen weten.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, zo niet, dan krijg ik vast wel bijval vanaf het westernforum Cool


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:54

Wie heeft dan gezegd dat elk paard daar heel geschikt voor is? Daar ging het immers niet om, jullie gaan behoorlijk off-topic...
Dat er een bepaalde mate van natuurlijke aanleg bij komt kijken.. mee eens, een quarter heeft nou eenmaal de beste aanleg voor bijvoorbeeld de jog.
Maar daar ging het niet om.

Margreet, ik ben trouwens erg vereerd om ineens een 'u' voor je te zijn *LOL*
En of ik Europees Western rijd? Mij een zorg, je zou je zelfs af kunnen vragen of ik uberhaupt wel western rij, of dat ik met een westernzadel rij, zoals zoveel 'westernruiters'.....

En wat makkelijker is? Alles vanaf de kant 't beste weten; da's het makkelijkst! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:15

Oh ja, dat was jij he, op de Veluwe Ranch. Gezellie! Heel veel plezier gewenst daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:34

Met 'verder' bedoel ik ook niet 'moeilijker' oid, maar meer qua houding van het paard. In de dressuur streef je uiteraard ook naar een fijn licht contact, maar ik bedoel dat je daarna het paard gaat laten zakken naar een halshouding die horizontaal gaat worden. Misschien beetje lomp beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:01

Waarschijnlijk wel, want bij een dressuurpaard ga je daarna (na die basis) juist werken naar een bepaalde mate van oprichting. Terwijl je bij een westernpaard juist toe gaat werken naar een lage halshouding.

Zo heel veel verschilt Engels en western niet....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers