Het correct over de rug lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:17

Dees, wat je zegt over Engels klopt wel ongeveer, je wordt door het paard meegenomen in zijn gang. Als een paard zijn rug wegdrukt, heb je niks om op te zitten en als hij zijn rug strak houdt dan zit het eenvoudig niet lekker.

Wat je over western zegt, lijkt mij wat kort door de bocht. In de westerndisciplines moet het paard wel degelijk dragen met de rug in ontspanning, anders houdt het paard het zelf niet vol namelijk. Een weggedrukte of strakke rug breng beschadigingen in de rug te weeg na een tijdje.
VOor het comfort is er de jog, dat is een vorm van draven die zodanig is dat de rug wel draagt maar niet heel erg opgooit, tenminste dat is wat ik er van begrepen heb.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:00

Roos1 schreef:
Iedere tak van paarden sport heeft een aparte manier om zijn rug te gebruiken, Maar iedere tak maakt er gebruik van.

Is dat zo Verward Ik twijfel daarover als ik denk aan tuigpaardenconcoursen, harddraverijen en rensport, ijslanderaces (misschien iemand hier die met Ijslanders traint en er meer over kan vertellen?) polosport. Of speel ik nu vals? Haha!


Ja hoor, bij elk van de disciplines die je opnoemt is goed ruggebruik van belang. Met een stijve rug kan het paard zijn achterhand niet goed gebruiken en die heeft hij toch nodig om kracht te zetten.
De enige vorm waarbij ruggebruik verwaarloosd mag worden is bij slechte sport, maar daar willen we toch niet mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:30

Sonja, je uitleg is helder en sluit ook wel aan op de ideeen die ik heb opgedaan. Alleen het "stapje verder" ben ik het niet zo mee eens. Ik denk dat dat alleen in het 'beeld' anders is, maar verder nog steeds veel overeenkomsten vertoont met het engelse rijden. Je paard van de hand af laten lopen is namelijk ook een streven bij het engelse rijden, de lichtheid van het lichaam en dus ook in de hand. Het verschil is imo nog kleiner, het ziet er alleen anders uit denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:43

Sonja, oke helder Lachen. Het is denk ik een verschil in keuze, zich uitend in het beeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 22:11

Bovendien denk ik dat de Amerikanen een aardig potje mee spelen op de internationale concoursvelden. Bij de dressuur doen ze aardig mee en bij het springen zie je ze ook veel bovenaan.
Misschien dat de 'gemiddelde' Amerikaanse dressuurruiter niet helemaal in ons Europese systeem past, maar het geldt zeker niet voor allemaal. De Amerikanen die ik ken en die dressuur rijden, weten wel degelijk het verschil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers