Het correct over de rug lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:09

Nou, dan trap ik als eerste de open deur in...
Je VOELT het als een paard over de rug loopt....dan gaat de rug meer dijnen, en lijkt het paard de benen makkelijker en zwevender te bewegen, je krijgt ook een heel prettig gevoel in je aanleuning, het paard lijkt zowaar ook beter te reageren op je zithulpen...

Wat ik weet van western rijden (jaren terug een jaar lang in de USA western ponies beleerd en getraind), wordt daarbij het 'over de rug lopen' zoals bij engels eigenlijk als onwenselijk beschouwd. het western paard moet juist makkelijk lopen zonder al te veel ruggebruik en veer, de cowboy moest er immers dagenlang comfortabel op kunnen zitten, en dat ging het makkelijkst met een vlakke gang met een vlakke rug...
Ik denk ook dat je daar werkelijk de kern van het verschil tussen engels en western rijden te pakken hebt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 08:45

Weet u zeker dat u geen Europees western rijdt? (oei, nou zal ik het wel krijgen, met zo'n opmerking }> )...

Toen ik (10 jaar gelden overigens) in de VS meereed op horseshows, verlangden we al die dingen ook van onze ponies, maar werd dat niet bereikt door veel trainen op ruggebruik, maar trainen op gehoorzaamheid.
Zelfs al zouden we trainen op gebruik van de rug, dan nog niet wordt de veer die we bij engels gereden paarden nastreven als wenselijk ervaren bij de western paarden. Integendeel.

tuurlijk, met een stug gehouden rug is het ook niet comfortabel zitten op een western gereden paard. Het dier moet de rug wel kunnen laten deinen. Maar dat gebeurd vanuit natuurlijke aanleg, niet omdat het zo getraind is. Het doel was (is?) om de ruiter/cowboy zo makkelijk mogelijk te laten zitten, dus op een paard met vlakke gangen, die de nek/hals in het verlengde van de rug droeg, en de benen 'gebruikte' als schokbrekers, waarbij de rug dus niet zo op en neer veert als bij een engels gereden paard.

En zonder die training op veer, rek en verzameling deden die paarden en ponies ook sliding stops, korte wendingen, hele snelle acceleraties (barrelraces), maar ook hele makkelijke jogs in de pleasure shows...

In mijn ervaring is Engels toch echt heel, heel anders dan western. Het is mijn mening dat western rijden makkelijker is. (oei, weer zo'n uitspraak }> ). En in mijn beleving wordt er hier in Europa (Nederland?) ook heel anders western gereden dan in de USA....
Ik ben bang dat hier op Europa het western rijden een beetje is verengelst, ik zie ook eigenlijk nooit iemand er echt op zitten als een cowboy. Iets wat bij Engels rijden bepaald geen plaatje is, maar al die rechte ruggetjes en kontjes die achteruit steken in zo'n 'luie-stoel-zadel'....
Maar goed, dit is inmiddels wel erg off-topic Haha!
En zolang een ieder er maar plezier aan beleeft. Ik rijdt hier in Nederland gewoon engels, ik vind die manier van samen dansen met je paard erg opwindend, daar kan ik geen genoeg van krijgen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 12 bezoekers