Gekke shet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 12:36

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een shetland hengstje van 99 cm aan het inrijden. Het gaat heel goed. Ik heb hem eerst aan het zadel en hoofdstel laten wennen en ben er daarna op gaan zitten maar dat boeide hem dus echt niet. Na wat 'kleine' probleempjes(eerst gaan liggen, daarna staken, nog later stijgeren en nu dus dit nieuwe probleem)kunnen we nu fantasties lang de weg rijden en in het bos maar in de bak word hij gek! De eerste keer in de bak vroeg ik niets van hem maar deed hij zo gek dat hij 4x is gestruikeld. Daarna begon het weer te regenen en was de bak te nat maar van de week ben ik weer begonnen in de bak. Het gaat nu iets beter maar zodra ik wil aandraven begint hij onwijs te springen en te bokken en vliegt alle kanten op behalve de goeie! Nu heb ik eerst 2 dagen alleen figuurtjes gestapt in de bak en als hij braaf was nog even langs de weg. Daarna heb ik ook wat stukjes gedraaft nog zonder te sturen en dat gaat ook iets beter maar in het bos en langs de weg kan ik wel alles met hem. Stappen, draven, galoperen, sturen(zelfs redelijk nette figuren op een open plek in het bos) en zelfs boomstammen springen. Hij kan ook al achterwaarts maar gewoon de hoefslag volgen in draf is al te veel gevraagt. Ik hoop dat iemand kan helpen!
BVD
XXX
Dennis

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 13:12

Is het misschien een idee eerst goed met hem aan de longe te werken?
Zorg ervoor dat hij goed reageert op je stemhulpen, want dan zal hij dat waarschijnlijk ook doen als je erop zit. Stap, draf, galop, goede overgangen en dat allemaal vooral op je stem.

Succes!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 15:27

Hoi,

Hij kent alle overgangen al op mijn stem omdat hij ook voor de kar staat. Hij kan het ook op mijn been en natuurlijk ook met deze 2 gecombineerd. Hij kan ook gelongeerd worden maar daar vind hij niets aan. In het bos en langs de weg kan(en wil) hij ook onwijs springen maar in de bak wil hij dat ook niet(ik heb het 1x geprobeerd om een beetje dressuur en springen te combineren om te kijken of dat wel lukte).
Maar wel heel erg bedankt. Ik hoop op meer reacties.
XXX
Dennis

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 15:27

Is de bak niet te mul of te zwaar voor hem?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 16:31

juist. Shaienne slaat de spijker op zijn kop.
Onze bak valt qua zwaarte mee, maar als ik bij Ada wedstrijden heb, heeft ze gewoon heel veel moeitde met de zwaarte.

Daarbij is het ook nog zo dat een bak meestal werken betekend, en shets zijn echt niet achterlijk (geloof me, ik spreel uit ervaring)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 17:45

Hoi,

De bak is helemaal niet zwaar. Het is een kaal stuk grond zonder hobbels en kuilen.
De bak word ook niet alleen voor werk gebruikt. Hij heeft er de hele winter ingestaan. En ik probeer het ook afwisselend te houden. Een keer langs de weg, een keer met hem wandelen, een keer longeren, gewoon in de bak, zonder zadel en hoofdstel, soms voor de kar of alleen opzadelen naar de bak gaan en wat laten eten. Het is dus niet dat de bak(samen met zadel en hoofdstel)werken betekend.
Het is ook niet dat hij het niet snapt want op een open stuk in het bos en op het weiland waar nog geen hek om heen staat kan hij het wel. Ik heb het eerst lief geprobeerd maar hij houd me gewoon voor de gek. Als hij niet doet wat ik wil krijgt hij nu een klein waarschuwend tikje en als hij niet reageerd en nog steeds niet luisterd een vlinke tik. Hij snapt het en dat is het banketstaaf.
XXX
Dennis

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 17:54

IUs het niet dat hij de bak als 'ijn eigendom' beschouwt? Ik ken nog pony's die op bHUN stuk niet willen werken. Puur omdat het hun 'uitloop' is, waar zij over heersen. Rare gewoonte, maar het kan heel wat problemen veroorzaken.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 18:00

Dat kan het ook niet zijn volgens mij. Als we in de wei rijden waar hij nu normaal staat is er ook geen probleem en is hij wel lief. Ik heb er ook al enorm over zitten denken of het niets kleins of geks kan zijn waar je gewoon niet aan denkt maar dat kan eigenlijk niet. Zadel en hoofdstel zitten goed anders deed hij langs de weg of in het bos ofzo ook wel gek. Ik hoop dat ik tussen een van de reacties toch een oplossing ga vinden.
XXX
Dennis

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 18:10

Ik blijf naar oplossingen zoeken. Als ik je goed begrijp kan je in 'de wei' wel zonder probleem rijden? Dus dan kan het ook niet zijn dat het het 'opgesloten gevoel' is.

Ik heb een pony die absoluut het nu van rondjes op dezelfde plaats maken ziet. In heb begin zei ze dan ook: 'wacht ik heb een beter idee, gewoon in het midden wachten tot de anderen uitgewandeld zijn'
Maar stilaan is ze er wel aan gewend.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind. Misschien moet ik er eens een nachtje over slapen, ideeën komen bij mij meestal snachts (... geld ook voor exalenvragen, maar ik mag maar 1 keer aan mijn examen werken ... Boos! )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-05-23 18:11 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 18:20

voor mij is het simpel hoor.
Hij staat weleens in de bak, je longeert weleens in de bak (zonder zadel) maar het rijden gaat niet.
Omdat ie als je in de bak gaat rijden moet werken, en buiten niet.
Verschis je daarbij niet in de "koppigheid" van een shet. ALs die van mij iets ECHT niet wil, kan ik er op dat moment ook naar fluiten hoor.
Aanpakken die handel. JIj bent baas, niet je knollie. SUcces

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 13:22

Oh man.....dit is de typische onndeugende shet! Wij hebben hier net zo'n figuur staan...Dennis, gewoon doorzetten en dan het gevecht maar aangaan.

Ik heb ook jaren op een shet gereden die in het weiland waar ik oefende ook nisk wou. Het enige wat hij deed was heeel dicht langs het hek (dan moest je dus even snel je been optrekken anders is je knie aan gort) of heel hard het schuilhokje induiken (moet je dus snel voorover gaan zitten, anders heb je een hersenschudding Haha! )
Springen wou die ook niet in de bak, ik heb weleens gelest dat de instructrice aan de ene kant stond met een zweep, m'n opa aan de andere kant ik, drijven en sturen...en hij draaide gewoon fijn weer om.....

Gewoon aanpakken die hap. dan zul je er misschien eens afvallen, maar van zohoog kom je niet Lachen en doorzetten. Op een gegeven moment snapt ie dat jij toch echt de baas bent en dan doettie alles voor je.

Succes en ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-01 17:36

Wish me luck! Morgen gaan we nog een shetland hengstje(moorkop schimmeltje)halen die ik mag in rijden! Dat word echt feest. Voor deze 2 nog nooit en verzorg pony gehad en binnen een half jaar al begonen met 3 pony's in te rijden en ik rijd ook nog op 1 van de paarden(en moet ook nog ff tussen door m'n examen halen). Hij doet het al iets beter. We gaan al niet meer springend en bokkend door de bak. We kunnen nu al netjes stapen en draven en een klein figuurtje maar zodra ik wil galoperen is het fout. Maar dat komt wel! Het enige probleem dat er nu nog is is dat er een schrikdraadje hangt waar hij onder door kan en ik niet, en dat weet hij!
Als er weer nieuwe dingen zijn horen jullie het wel!
Groetjes
Dennis

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 11:11

Hah! Dat heeft onze shet ook eens gedaan met m'n buurmeisje, ik had even slim alle openingen gebarricadeerd, schiet hij er gewoon onderdoor en zij hing daar....ik lag best dubbel maar zij vond het minder...

Een shet is echt het leukste om op te rijden zolang het nog kan!

xLonneke
Berichten: 898
Geregistreerd: 23-02-07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:54

Rieja schreef:
Hah! Dat heeft onze shet ook eens gedaan met m'n buurmeisje, ik had even slim alle openingen gebarricadeerd, schiet hij er gewoon onderdoor en zij hing daar....ik lag best dubbel maar zij vond het minder...

Een shet is echt het leukste om op te rijden zolang het nog kan!



Lachen

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Gekke shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:56

Is dit topic niet een beetje oud?
Komt uit 2001

chrisjee

Berichten: 61
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Gekke shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:04

dat is 6 jaar oud dan

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Gekke shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:33

Ik heb even getemd, voor het geval dat dat nog niet gedaan was.

Karl66

Berichten: 29743
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gekke shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:09

Hier dus maar een slotje.