Pablo is bangig buiten als hij alleen is.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 07:46

Ik wil nu eigenlijk regelmatig met hem buiten gaan stappen omdat dat het enige is wat ik nu met hem kan doen behalve in de wei staan. Zolang er iemand bij is te voet of op de fiets is hij bijna nergens bang voor. Maar alleen kan hij soms helemaal door het lint gaan. Gisteren begon hij zelfs wat te steigeren omdat hij een paadje niet indurfde. Hij doet dat nu ook op punten waar het gevaarlijk is en ik hem niet naar voren kan rijden omdat dan bijvoorbeeld naast ons een steile afgrond zit. Als hij dan zo moeilijk doet spring ik er af en dan durft hij het wel. Hij zit dan bijna in mijn nek maar dan is er geen probleem meer. En daarna kan ik zo weer opstappen, hij staat braaf stil.
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij me ook vertrouwt als ik op zijn rug zit en hij me niet ziet. Als ik met andere paarden ga buiten stappen komt het ook wel eens voor dat ik moet afstappen dus veel met anderen stappen werkt niet.
Wat kan ik doen (ik kreeg al als tip om met lange lijnen het bos in te gaan maar dat durf ik niet met al die takken, hij zal maar gaan schrikken en dan ergens achter blijven hangen). Vorige week ben ik dus dwars door woonwijken naar de dierenkliniek gereden en hebben we genoeg enge dingen gezien, hij was wel gespannen maar als hij iets eng vond was Suus daar op het fietsje voor ons dus dat was vertrouwd. Als ik met mijn vriend en Pablo ga wandelen kan ik er helemaal ontspannen opzitten, teugels lang en Pablo loopt gewoon Maurice achterna. Maar ik wil nu ook rustig alleen met hem buiten stappen. Hij wordt trouwens ook behoorlijk pissig van het feit dat hij niet mag gaan draven en galoperen in he bos enzo en dat in combinatie met wat vliegjes maken hem errug heet en als Pablo dan heet wordt is hij ook echt heet (3/4 volbloed, dat wil dus wel).
Maar goed, tips graag!
Ik kan er natuurlijk ook gewoon naast gaan lopen want dan is er dus echt helemaal geen probleem maar ik wil graag dat ik er ook normaal op kan gaan zitten.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-05-21 08:49 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:12

Het is dus gewoon moeilijk. Ik ben niet bang maar als we aan 1 kant een afgrond hebben en aan de andere kant prikkeldraad dan wordt ik het wel. Ook al is er dan genoeg ruimte, Pablo ziet dan alleen maar het enge stukje en niet de afgrond of het prikkeldraad. Ik heb altijd heel veel buitengereden en ben echt niet zo gauw bang te krijgen maar op Pablo heb ik er op deze manier weinig lol in.
Ik heb de manier van Cody ook uitgeprobeerd maar dat werkt niet met Pablo. Zodra we dan weer "toevallig" bij het enge punt zijn begint hij meteen moeilijk te doen en proberen weg te springen enzo.
Pablo is van nature een echet schijtluis, overal bang voor. Daarom heb ik juist altijd heel veel met hem gedaan. IZjn moeder kon in het bos ook heel moeilijk doen maar als het puntje bij paaltje kwam kon je die wel bereiken en ergens langs krijgen, zij deed iig minder gevaarlijk dan Pablo. Maar Pablo kan je dan niet meer bereiken, als hij het eng vind, is het doodseng en gevaarlijk en daar blijft hij bij. ik blijf nu steeds in bekend gebied waar hij al heel vaak is geweest maar hij blijft overal van alles zien.
Ik draaf nu niet met hem omdat hij Bronchitis heeft en 4 weken alleen maar in de wei mag staan en een beetje stappen. Dat stappen zou wel leuk voor hem zijn volgens de DA Haha! . Maar het is nu dus niet goed omdat hij zich zo druk maakt. Ik denk dat ik zolang hij nog niet beter is maar met hem aan de hand ga wandelen en verder alleen maar als er iemand meewandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:42

Pablo is wel heel dominant tegen andere paarden maar niet tegenover mij. Hij gaat graag het erf af en het bos in maar als hij iets eng vindt vindt hij het ook echt eng. Als hij zich aanstelt is een grote mond of eens een dreiging van een tik met de zweep al genoeg.
Wortels hoeft hij op zo'n moment niet, zelfs biks niet en dat overtuigd mij eigenlijk dat hij het echt eng vindt want het is nogal een vreetmonster die zelfs eet als hij koliek heeft.
Het klinkt misschien wel als een paard die me in het ootje neemt maar ik denk dat het echt is dat hij bang is en dat hij moet leren dat hij me ook dan kan vertrouwen. Als hij zoiets in zijn hoofd heeft kan je hem echt een harde mep geven maar dat voelt hij dan niet, je kan hem dan heel moeilijk bereiken en ziet alleen maar datgene wat hij eng vindt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-05-21 10:47 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 10:22

Ik denk dat ik inderdaad maar eens vraag of er iemand mee gaat die er dan achter kan blijven lopen en op het moment dat het mis gaat hem een pets kan geven vanaf de afgrondkant. Maar eigenlijk vind ik dat maar eng want Pablo heeft juist de neiging om daar dan keihard achteruit op af te gaan, de kant op waarvan hij een mep krijgt dus. Hij mest dan inderdaad op zo'n moment ook heel veel. Ik stap trouwens maar af en toe af hoor. Meestal krijg ik hem na wat geworstel er wel gewoon langs. En op zich is dat afstappen niet zo erg want zodra we voorbij het enge zijn staat hij heel braaf stil zodat ik rustig kan opstappen.
Maar hij is gewoon mega gespannen buiten. Staat echt op scherp om het gevaar op tijd te ondekken. Als er iemand bijloopt hoeft hij daar niet op te letten en kan hij wel ontspannen. Ik denk dat zodra hij door heeft dat ik vanaf zijn rug ook het "gevaar"in de gaten hou, het een stuk beter zal gaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-05-21 11:23 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 07:50

Ik kan hem nu dus niet flink moe rijden want hij is ziek en mag zich niet inspannen. Ik heb hem dus maar lekker wat in de wei laten luieren. Daar gaat hij van 8.30 tot 14.30 in dus da's wel een mooie tijd. Ik ben wel nog een stukje met hem aan de hand gaan stappen en dan hij is hij gewoon rustig, als hij dan iets ziet wta hij niet vertrouwd staat hij eerst stil en gaat dan met zijn neus tegen mijn schouder verder.
Ik ga er wel weer op zitten als hij beter is en dan probeer ik weer verder. Tot die tijd ga ik er alleen maar opzitten met stappen buiten al ser iemand bijloopt.
Wel bedankt voor jullie tips hoor!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:09

Ja, die clicker training ken ik wel. Ik kende het al van dolfijnen. Ik heb er al over gedacht dta dat inderdaad wel wat voor hem is. Waar kan je eigenlijk van die klikker kikkers halen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 15 bezoekers