onregelmatig töltende ijslander, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

onregelmatig töltende ijslander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 00:15

Sinds een half jaar rijd ik op een ijslander na altijd 'normaal' te hebben gereden. Hartstikke leuk maar ook erg lastig.
In het begin was het vooral conditie opbouwen en hebben we maar wat aangemodderd wat gangen betreft. Nu willen we eigenlijk toch wel echt met hem aan het werk, maar hoe krijg je hem regelmatig aan het tölten!?

Hij tölt wel, rechtsom vaak stukjes regelmatig, maar linksom gaat hij vaak rollen. Nu is dus het probleem hoe je dit opvangt; binnen/buiten teugel iets aannemen/ ontspannen, binnen of buiten been er iets meer aan? We hebben zelf het 1 en ander geprobeerd en ook wel eens op andere ijslanders les gehad, maar nog niet echt tot een oplossing gekomen.

Ik denk wel dat het namelijk ook aan mezelf ligt, misschien zit ik anders of houdt ik een bepaalde hand vaster of juist niet.

Wie heeft er ideeën? Ik hoor het graag van je

Ook als je iemand weet die ijslander les geeft in Leusden/ Amersfoort zou ik het graag horen! Dan is het in de buurt en heb ik tenminste de mogelijkheid met hem te lessen! Dat zou helemaal de oplossing zijn!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:25

ik weet verder niets af van tolten (hoewel ik het wel eens gedaan heb) maar ik weet wel dat een tolt voor een ijslander zo'n basale gang is dat die bijna niet onregelmatig kan zijn. daarom is het misschien iets lichamelijks?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:26

Lastig via de computer, wat gebeurt er precies? Les is inderdaad de beste optie. Dan kun je pas zien wat er echt gebeurt. Deze online trainingshandleiding kan je misschien wel wat richting geven: (engels)
http://www.icelandichorse.is/manual.html
Succes!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:29

SuperPepeijn schreef:
ik weet verder niets af van tolten (hoewel ik het wel eens gedaan heb) maar ik weet wel dat een tolt voor een ijslander zo'n basale gang is dat die bijna niet onregelmatig kan zijn. daarom is het misschien iets lichamelijks?


Dat klopt dus niet helemaal. De meeste ijslanders hebben geen natuurtolt en neigen dus of naar draf (draftolt) of naar telgang (laterale tolt) in tolt. Aan de ruiter om de tolt zuiver te krijgen. (Dat is een van de grote uitdagingen van het ijslanderrijden). Er hoeft dus niet perse iets lichamelijks aan de hand te zijn, misschien wel scheefheid van het paard oid. Het kan natuurlijk geen kwaad lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Lees ook eens de link hierboven Pepeijn
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 30-07-02 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:43

gelezen! ik was juist in de veronderstelling dat de tolt van nature aangeleerd was, ook bij ijslanders, en dat het niet iets is wat door invloed van mensen geleerd wordt. er is nl. wetenschappelijk bewijs dat de prehistorische voorganger(s) van het paard de tolt ook kende (voor domesticatie).

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:55

SuperPepeijn schreef:
gelezen! ik was juist in de veronderstelling dat de tolt van nature aangeleerd was, ook bij ijslanders, en dat het niet iets is wat door invloed van mensen geleerd wordt. er is nl. wetenschappelijk bewijs dat de prehistorische voorganger(s) van het paard de tolt ook kende (voor domesticatie).


Klopt ook half. De aanleg voor tolt is natuurlijk. Helaas zijn niet alle ijslanders echte natuurtolters (tolten van nature zuiver) (weet eigenlijk niet of dat oorspronkelijk wel het geval was, interessante vraag) plus maken bijna alle ruiters rijtechnische fouten, zijn bijna alle paarden op een of andere manier scheef of niet goed bespierd etc etc. Er valt dus bijna altijd wel een hoop te oefenen en te trainen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:11


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:02

ja, aan de hand van afdrukken achtergelaten in lava zijn de verdenkingen erg sterk dat de voorouders van paarden (hypparion) de tolt-gang kenden, circa 3,5 milj jaar geleden. hiermee is ook de discussie dat tolt/running walk door mensen opgelegd zou zijn grotendeels gestopt.

mee eens dat (net als bij elke gang) het 1 en ander te verbeteren valt door training.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 20:40

Heb al even gekeken op die sites, misschien dat we daar inderdaad verder mee komen!
Kent of weet iemand verder nog iemand die IJslanderles geeft in omgeving Leusden/ Amersfoort????

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:50

IJslanderinstructeurs die aan huis komen zijn helaas erg dun gezaait. (om precies te zijn weet ik er geen, voor groepen doen sommigen het nog wel, denk dan aan tenminste 6 combinaties oid) Het dichtst bij jou in de buurt wat ik weet is stal Gaedingi in Harmelen http://www.gaedingi.nl. Daar worden wel lessen en cursussen gegeven.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 21:10

Ja ik ken Gaedingin, zijn we wel eens geweest en hij is ook een keer meegeweest, maar het probleem is dat we niet altijd een trailer ter beschikking hebben of een 2 paards en geen auto die hem mag trekken dus... probleempje!
Nou we blijven vrolijk verder zoeken want we hebben toch echt wel les nodig!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:14

Les nemen is inderdaad belangrijk, maar je kunt ook verder komen door van tijd tot tijd een intensieve (weekend)cursus te volgen bij een goede instructeur. Dan hoef je niet elke week met een trailer op pad. Of vraag eens op icelandic-horses.com (plaza) of er ook mensen met een eigen IJslander bij jou in de buurt wonen, die je wat op weg kunnen helpen.
Als je paard nog jong is, zou ik me trouwens niet al te druk maken om dat rollen. Het komt dan vaak door een gebrek aan kracht en balans. Gewoon goed voorwaarts rijden en ervoor zorgen dat hij rechtgesteld is. Ik heb een merrietje gehad dat heel gemakkelijk töltte, maar in het begin heel hardnekkig rolde. Er waren mensen die zeiden dat ik dat er zo snel mogelijk uit moest rijden, anders zou ze het nooit meer afleren. Dus allerlei oefeningen doen, enorm drijven etc. Dat bleek dus onzin, ze werd vanzelf tactzuiver toen ze sterker werd en meer conditie kreeg. Wat ik daarbij deed was haar goed ondersteunen met zit/benen, licht op het bit houden, en verder op eigen benen laten lopen.
Succes, en veel plezier met Bjarni!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:24

Oeps foutje, ik zie net in je profiel dat Bjarni al 15 is! En volgens mij ken ik hem zelfs wel, want er heeft bij ons (Punktur) een tijd geleden een schimmeltje gestaan dat zo heette. Het meisje van wie hij was, had hem meegenomen op vakantie geloof ik. Kan dat kloppen?
Wat het rollen betreft, bij een wat ouder paard komt dat meestal door gebrek aan conditie en niet goed doorgereden zijn. Hou'm vooral goed aan je been, lekker aan het werk zetten, tempowisselingen rijden (op je zit, zo min mogelijk met de teugels). Beter kort maar intensief rijden dan lang en sukkelig. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is natuurlijk lastig om er op afstand goed over te kunnen oordelen.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 22:56

zou goed kunnen, was waarschijnlijk zijn toenmalige verzorgster Anne die hem meegenomen had, is geloof ik een keer voorgekomen.
We zijn inderdaad aan het werk met zijn conditie maar hebben er toch echt les bij nodig, dan wordt je op je eigen fouten gewezen en krijg je ook tips waar je mee verder kunt komen.
We hebben ook zitten denken aan een cursus bij Gaedingi, of om hem er een week neer te zetten en dan elke dag les te nemen. We blijven in ieder geval zoeken naar oplossingen!