Exterieurbeperkingen, hoe daarmee rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Exterieurbeperkingen, hoe daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 16:30

Misschien is mijn titel een beetje vaag, maar het gaat om het volgende:

De masseusse die bij Iwaldo is geweest heeft ook een algemene omschrijving van zijn bouw ed gegeven. Natuurlijk ken ik zijn bouw, maar daar ben ik niet zo in thuis en voor mij was het dus ook nieuw om te horen dat Iwaldo erg steil staat. Zowel in zijn hoeven, als in zijn schouder en achterhand is ie heel erg steil volgens haar. Dit beperkt zijn bewegingen, dwz dat hij niet echt zijn voorbeen eruit zal gooien of zijn achterbeen er heel erg onderzet. Dit klopt op zich wel, want het punt waar we nu het hardste op aan het oefenen zijn onder het zadel is de middendraf. Vorige wedstrijd kreeg ik daar ook 2 keer een 4 voor met als commentaar 'verruimt niet voldoende'

Ook heeft Waldo weinig ruimte bij zijn kaak volgens de masseuse. Dit heeft als gevolg dat ie, vvooral bij het oprichten, snel zich wegdrukt en er niet helemaal doorbuigt.

Nu lijkt het net alsof Wal helemaal verkeerd gebouwd is, dat is niet zo hoor en ik lig er echt niet wakker van, Haha! maar mijn vraag is nu:

Hoe kan ik rijtechnisch voor elkaar krijgen dat de dingen waarin Iwaldo dus door moeder natuur in is gekort, hij toch voor elkaar kan gaan krijgen? (voorbeen eruit, achterbeen eronder en opgericht toch rond)?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:35

Ik zou me er niet te druk over maken. Exterieur kan een indicatie geven van mogelijkheden en beperkingen, maar meer ook niet hoor. Je kunt daardoor wel eens een totaal verkeerd beeld krijgen van het kunnen van een paard. Ik zou hem vooral proberen heel soepel te rijden, oefeningen doen waar hij soepeler van wordt in rug en lendenen en veel aan lengtebuiging werken. Iones is ook slecht in verruimen, hij heeft een steil achterbeen en is daardoor dus minder snel en flitsend. het is ook moeilijker om hem bij elkaar te rijden met dat van nature trage achterbeen, maar het lukt wel! Ik denk dat je dit door goede basis er in te rijden een hoop kunt oplossen. Op ons niveau worden nog geen spectaculaire dingen gevraagd.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:52

Tineke bartels beschrijft dat ook in haar boek.
Barbria zou ook erg weinig ruimte bij d'r kaak hebben.
Ik zou me er eigenlijk niet zo heel druk overmaken.
Hooguit dat je na de Z2 eens een keer last gaat krijgen omdat je paard z'n bouw wat minder goed mee heeft zitten maar t/m de Z zou je het zeker moeten redden met een gezond paard.
oefenen en soepel maken dat maakt al een boel goed.
wanneer je de rug soepeler krijgt zal vanzelf het achterbeen wat verder kunnen ondertreden en waneer dat gebeurd krijgt de schouder vaak ook meer ruimte (of mhhh hoe leg ik dat uit)
verwacht geen 8tens en 9ens voor je middendraf maar voldoendes moet zeker lukken.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:55

Ik heb een tinker dus vertel mij niets over beperkingen, je gaat er gewoon opzitten en je probeert hem soepel door de rug te rijden en je niets aan te trekken over wat ze van je paard zegt. Geen enkel paard is perfect ( heb van de week een proef van tineke bartels met barbria gelezen, en laat die nou dezelfde fouten maken als mij) *LOL* Schijnheilig *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:34

Niet teveel aan de middendraf klooien dat vind ik ervan! Want op concours heb je soms van die mensen dat er een middendraf uitpersen brrrrrrrr Gewoon iwaldo steeds op zijn achterbeen laten terugkomen, jij rijd hem al in verschillende hoofdhalshoudingen dat komt zijn soepelheid enkel ten goede, en voor de rest is het gewoon terugrijden op zijn achterbeen zorgen dat ie aan het been blijft en dan een stukje wegrijden gewoon zorgen dat ie in tact blijft lopen. Tact komt bij mij op de eerste plaats. Ook al laat jij dan geen erg ruime middendraf zien, als hij mooi in tact is zit je normaal aan een 5 minstens.

Btw paarden die zich minder laten zien in de middendraf vind ik vaak zulk een mooie arbeidsdraf hebben, is een vaststelling die ik gemaakt heb , dat die meestal daarin erg lichtvoetig ronddraven

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:25

Z'n sterke punten kunnen z'n mindere ook wel compenseren. Als je ergens 4en voor haal en voor iets anders 8en of 9ens is dat redelijk gecompenseerd(ookal is het beter om overal voldoendes voor te scoren). En niet het er uit willen wringen.
Nog een voorbeeltje, een shet kan je wel aan de teugel rijden(= netjes nagevelijk en over de rug) maar een mooi hoog boogje in z'n nek zal d'r nooit komen omdat het lichaam dat niet kan.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:34

wanneer je de rug soepeler krijgt zal vanzelf het achterbeen wat verder kunnen ondertreden en waneer dat gebeurd krijgt de schouder vaak ook meer ruimte (of mhhh hoe leg ik dat uit)
verwacht geen 8tens en 9ens voor je middendraf maar voldoendes moet zeker lukken.[/quote]

Ik zal je even helpen Kim, als je dat goed vindt tenminste Knipoog

Bij een soepelere rug gaat het paard beter 'over de rug' lopen, het is logisch dat dan zijn voor- en achterhand beter in verbinding met elkaar staan. Het beeld is meteen veel vriendelijker en door dat het paard zich 'rond' maakt (zie de rug als een boog - de bovenlijn is ontspannen) komt het achterbeen er verder onder. Grote kans dat het paard nu z'n passen goed afmaakt, dus ziet zowel het voor- als achterbeengebruik er mooier en makkelijker uit.
Van daaruit kun je hem *op* het achterbeen gaan rijden en daardoor stijgt hij in de voorhand zodat hij meer ruimte krijgt in de schouder en dus voor zijn voorbeen.

Hmm, misschien een beetje offtopic inmiddels Schijnheilig

Laura: ik zou zeggen proberen de rug sterker te maken (daar ben je dus al mee bezig) en veel tempowisselingen in de draf waarbij je hem op je zit laat terugkomen en echt vanuit je kuit probeert te laten vertrekken.

Verder ga ik mee met Irish Lady, dat
(je gaat er gewoon opzitten en je probeert hem soepel door de rug te rijden en je niets aan te trekken over wat ze van je paard zegt) vind ik echt een leuke opmerking!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:35

Mijn paard is wat overbouwd en heeft een relatief korte hals. Niet echt een ideale dressuurbouw dus... Toch is het me gelukt om haar van een duikbootmodel (hoofd voorbij de voorknie, stel dat er iets te eten is onderweg Haha! ) op te richten en haar achterhand er meer onder te krijgen en ook een actief achterbeen te houden. Veel overgangen rijden, balkjes lopen, sprongetjes maken heeft echt geholpen! Irish heeft gelijk; gewoon zitten en eraan gaan werken, is het beste!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:43

Maar hoeveel perfect gebouwde paarden zijn er nou? Nou, de meeste amateurs zoals wij hier op bokt hebben eigenlijk geen perfect gebouwde paarden. Je moet er mee leren leven en proberen het te verbeteren.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:13

Steef schreef:
Maar hoeveel perfect gebouwde paarden zijn er nou? Nou, de meeste amateurs zoals wij hier op bokt hebben eigenlijk geen perfect gebouwde paarden. Je moet er mee leren leven en proberen het te verbeteren.


Klopt, inzicht in de relatie tussen bouw en rijtechnische problemen is daarom wel erg belangrijk. In de eerste plaats voor je zelf; dat het niet alleen aan jezelf ligt dat je paard wat moeilijker op het achterbeen komt (bij een 'duikbootmodel') en in de tweede plaats omdat je je paard gerichter kunt trainen (ook aan de longe; de hulpteugel die je gebruikt bij het longeren wordt naast de mate van africhting waarin het paard verkeert toch vooral bepaald door de bouw). En het is vaak een goede leer voor de volgende keer; juist als je zo'n prutsende amateur bent (ben ik ook), is het zo ontzettend prettig als de bouw van je paard een beetje meewerkt!
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-07-02 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:24

Mijn instructrice nam een tijd geleden het exterieur van een van haar toppers onder de loep en gaf daarbij een hele waslijst aan van dingen die volgens haar niet top waren. Maar ja zei ze er bij, het gaat er niet om wat er allemaal wel of niets mist aan zijn lijf, maar wel hoe hij zijn lijf gebruikt. En bij dat laatste heb je te maken met de mentaliteit van het paard. En mentaliteit scoort in de sport altijd nog veel en veel hoger dan een exterieur. Kijk maar eens naar Bonfire, puur op exterieur komt dat paard ook heel wat tekort.
Geen zorgen maken dus *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:15

Jippie schreef:
Mijn instructrice nam een tijd geleden het exterieur van een van haar toppers onder de loep en gaf daarbij een hele waslijst aan van dingen die volgens haar niet top waren. Maar ja zei ze er bij, het gaat er niet om wat er allemaal wel of niets mist aan zijn lijf, maar wel hoe hij zijn lijf gebruikt. En bij dat laatste heb je te maken met de mentaliteit van het paard. En mentaliteit scoort in de sport altijd nog veel en veel hoger dan een exterieur. Kijk maar eens naar Bonfire, puur op exterieur komt dat paard ook heel wat tekort.
Geen zorgen maken dus *LOL*


Zeker mee eens, met een kanttekening dat sommige tekortkomingen voor nog niet zulke ervaren ruiters het zeker moeilijker maken om het paard 'voor elkaar' te krijgen.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:40

in het begin goed rond en voorwaarts(eventueel aan de longe)zodat ie lekker los door de rug gaat swingen.(zn lendenen ontspant)dan balkjes draven en zelfs lage cavaletties.dan is hij inmiddels (na zo'n maandje)goed over 4 benen,dan kun je gaan zitten,drijven en kleine ophoudingen maken,eventueel iemand ernaast om hem zachtjes aan te tikken.(hoeft echter niet als je hem zelf voldoende bij kunt drijven!)het allerbelangrijkste is en blijft,dat je hem voorwaarts houd,ieder rondje los blijft maken dmv voltes,voltes sluiten en verzamelen(en weer lekker voorwaarts rijden)en in verschillende hals-hoogtes rijd.over z'n zware hoofd/halsaanzet(de keel die wat nauw is)moet je je weinig zorgen om maken,als je hem rond,los en eerlijk blijft rijden met voldoende lengte,hoeft het helemaal geen probleem te geben.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

bouw'fouten'???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:25

Hoi

Ooit heb ik ook eens een manueel therapeute naar mijn paard laten kijken. Zij heeft mij wat massagetechnieken en acupressuur geleerd, maar zij had ook een aantal 'opmerkingen' over de bouw van mijn paard.
Vooral veel te lange rug, steile schouder, weke achterhand ...
nou, je snapt dat ik wel een beetje geschrokken ben. Natuurlijk heb ik ook mijn ogen open en weet ik best wat er beter had gekund, maar dit viel mij toch tegen.
Twee jaar later heb ik privelessen gehad van een grandprix-ruiter. Hij vertelde mij, dat hij paarden heeft getraind naar grandprix nivo met lichamelijke 'moeilijkheden'. Sommigen nog 'erger' dan de mijne!
Hij beweerde, dat deze paarden heel goed te trainen zijn, maar dat het soms wat langer duurt dan bij een paard wat een wat betere rug heeft. Maar dat je daar als ruiter niet teveel bij moet stilstaan. Dat kan ook wat tegen je gaan werken.
Ik ben het met alle voorgaande reageerders eens.
Toedeloet
DianaL

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:43

en dan ook nog hopen dat je eigen exterieur geen erge mankementen vertoont Haha!

en een perfect gebouwd paard kan ook wel een poedersuiker hebben
}>
nee, een gezond paard dat telt, en ik denk dat er idd voor iedere "tekortkoming" wel een goede oefening bestaat om die op te vangen.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:44

poedersuiker karakter dus...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:23

Welke veel voorkomende afwijkingen in de bouw zijn er en welke gevolgen hebben ze voor het rijden?

1. We kennen paarden die te lang in de rug zijn. Deze paarden gaan vaak wat we noemen in twee stukken. De beweging van achter naar voren verloopt niet harmonieus doordat de verbinding tussen de voor- en achterhand te lang is. Het probleem dat deze paarden bij het rijden geven is, dat ze veelal te diep gaan, dus op de voorhand. Er is weinig draagkracht doordat de overbrugging te groot is. Bij deze paarden moet dus de achterhand als het ware naar de voorhand toegebracht worden door ze behoorlijk actief te rijden. Het zijn meestal paarden die erg bewerkelijk blijven. Tijdens het springen vallen deze type paarden snel uit elkaar (niet meer in verband, niet meer in balans) tussen de hindernissen. Ze komen bij het springen van dubbelsprongen vaak in moeilijkheden omdat ze onvoldoende in staat zijn aangespannen te blijven tussen de hindernissen. Vooral wanneer de afstand tussen twee hindernissen kort is lukt het deze paarden moeilijk de galopsprong(en) ertussen te verkorten. Het is raadzaam met deze paarden veel in- en uitsprongen te maken zodat ze leren verzamelen. Het maken van vele overgangen tussen de hindernissen is bovendien nuttig voor het bevorderen van de balans.

2. Er komen ook veel paarden voor die stijf in de achterhand zijn. Ze vertonen weinig buiging in de gewrichten van de achterhand. Het type waar ik op doel is niet nageeflijk in het nek- en kaakgewricht (door de meeste ruiters gewoon "hard in de mond" genoemd). Het kan aan de bouw van het achterbeen liggen (bv te recht). Bij veel paarden is deze stijfheid echter het gevolg van te weinig gymnastische training gedurende vele jaren, waardoor ze niet geleerd hebben de achterhand te gebruiken. Zo'n paard kan dus op jonge leeftijd wel soepel geweest zijn, doch door te weinig inwerking is het langzamerhand verstijfd. Paarden die dit beeld vertonen treden vaak weinig onder met de achterhand en hierin ligt het probleem voor de ruiter. Want wanneer de ruiter voorwaarts drijft, zal het paard zich naar voren duwen, zoals iemand een kar voortduwt. Doordat het paard zichzelf niet draagt, zal het voorwaarts gaan volledig in de handen van de ruiter tot uiting komen. Het paard duwt zich als het ware in de handen van de ruiter. Het zijn vaak taaie paarden om te rijden, hun beweging is houterig en op het voorwaarts rijden reageren ze door hun gewicht naar voren te gooien en sneller te gaan. De ruiter die dit laatste wil beleteen krijgt alles in de handen op te vangen. Doordat deze paarden te veel steun in de hand zoeken, voelt de mond van het paard voor de ruiter hard aan. In wezen is het paard niet hard of dood in de mond. Er is alleen te weinig souplesse in de gewrichten van de achterhand. Door middel van gymnasticerende oefeningen als bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts en het rijden van vele overgangen wordt het paard, door de vermeerderde buiging in de gewrichten van de achterhand, tot dragen gebracht en dit uit zich onmiddellijk door een lichter in de hand gaan. Een harde mond moet dus zacht gereden worden.

3. Een ander probleem geven paarden die zwak zijn in de rugen lendenen. Een paard dat zichzelf draagt, dat dus in evenwicht gaat, draagt zichzelf met behulp van de aanspanning van de spieren in de bovenlijn, waartoe dus ook de rug- en lendenspieren behoren. Zijn deze nu zwak ontwikkeld (dakvormige lendenpartij) dan komt het paard bij aanspanning hiervan in moeilijkheden. Het zal proberen de rug weg te drukken door hoofd en hals op te richten. Paarden die langdurig in deze houding gaan, ontwikkelen de onderhalsspieren, waardoor ze zich nog gemakkelijker in deze houding kunnen handhaven. Een ander verschijnsel dat deze paarden vaak vertonen is, dat ze de achterhand omhoog gooien bij het galop aanspringen. Dit is ook te zien bij het maken van een enkel sprongetje, waarbij ze na de landing bukkend wegspringen. Het duidt allemaal op spanning in de bovenlijn en meestal in de rug- en lendenpartij. Deze paarden moeten veel in de lengterichting gereden worden, waarbij ze leren de bovenlijn op te rekken zodat overmatige spanning wordt voorkomen. Cavaletti arbeid is hier ook erg nuttig, eveneens als het stappen in heuvelachtig terrein. Zeker moet worden voorkomen dat deze paarden lang in de verkeerde houding gaan (in verband met het ontwikkelen van onderhalsspieren) waardoor het probleem alleen nog hardnekkiger zou worden. Tijdens het springen dient de ruiter de zit goed te verlichten om het paard de kans te geven zich "rond" te maken boven de hindernis. Elke overmatige belasting van de rug dient te worden voorkomen.

4. Hiermee komen we bij de vierde en laatste afwijking in de bouw die ik wilde behandelen. Bij het voorgaande probleem ging ik uit van paarden, die wel een normale halsbespiering hebben, doch ten gevolge van een te lang in de verkeerde houding gaan, de onderhalsspieren te veel ontwikkelen. Er zijn echter ook paarden die deze overmatige onderhalsbespiering al van nature hebben. Vaak is hun halsaanzet ook enigzins opgericht. Deze paarden behoeven geen bijzondere problemen te geven, al zullen ze wel steeds iets de neiging hebben tegen de teugel te gaan. Hierdoor zijn ze dus ook niet specifiek geschikt voor dressuur. Dit neemt niet weg dat ze op andere terreinen echter wel weer erg goed kunnen zijn. Deze paarden geven wel veel moeilijkheden wanneer ze behalve een ontwikkelde onderhals tegelijkertijd ook een zwakke rug en lendenpartij hebben. De moeilijkheid zit hem juist daarin, dat deze paarden zich gemakkelijk aan de inwerking kunnen onttrekken door in een verkeerde houding te gaan. De oplossing is in feite gelijk als bij het voorgaande, doch vanwege het probleem van de onderhals zal de aandacht meer geconcentreerd moeten worden op het in juiste houding brengen van het paard.

Behalve de bouw van het paard, heeft ook de geestelijke gesteldheid veel invloed op het rijden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:26

Uit; In het rechte spoor J.H.M Pronk

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:51

kijk orri, dat vind ik nou wel weer leuke en nuttige info
bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:57

orri schreef:
Uit; In het rechte spoor J.H.M Pronk


Een van de weinige boeken waar helder, duidelijk en direct staat omschreven wat de bedoeling is, waar problemen kunnen ontstaan en hoe je die dan weer opvangt. Het is maar dun en kost bijna niks. Mijn exemplaar wordt dit jaar 14.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 09:16

Echt een aanrader dat boek!