nageeflijker rijden, wat doe ik fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

nageeflijker rijden, wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 21:00

Ik heb een vraag omdat ik op mijn protocol de opmerking "leren nageeflijk te rijden" heb gevonden met een 5 erbij.

Sevin loopt lekker ontspannen uit z'n eigen aan de teugel. Een jury heeft een keer tegen mij gezegd dat ik zo de M in kon, omdat hij zo ontspannen liep en ik er zo ontspannen op zat.

Nu snap ik dus niet wat ik verkeerd doe. Ze willen toch juist ontspanning zien?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:02

Vraag voor de instructie of videoband van de proef maken...
ook is er de mogelijkheid om na je proef aan de jury uitleg te vragen.

Verder kan ik je niet helpen, kan het niet zien vanaf hier Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:38

Als er verder, nooit maar dan ook nooit commentaar door wie dan ook op geleverd is, zou ik me er niet zo druk over maken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:05

Het kan zijn dat je paard wel netjes, onspannen in de houding loopt maar net niet zijn loslaat in de nek. Als het goed is zie je bij een nageeflijk paard de bovenste halsspieren wat opbollen. Ik zou samen met je instructeur in de les proberen of je je paard er nog iets meer doorheen kan rijden, voor je gevoel iets ronder, hierbij goed voorwaarts houden. Als je paard dan even knikt en loslaat in de nek, dan was hij dus nog niet echt nageeflijk. Meteen daarna weer de hals op lengte proberen te rijden. Maar doe dit wel samen met je instructeur zodat je niet bezig bent je paard op z'n kop te rijden. Uiteraard kan je zoals Orri al zei uitleg vragen bij de jury, die moet een half uur na de prijsuitreiking blijven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:12

SOms lijkt het wel alsof het paard van het gewicht van de teugel al rond loopt, en de ruiter er gewoon op 'meelift'.... Zo'n ruiter RIJDT het paard dus niet nageeflijk. De paarden waarbij dit te zien is zijn vaak heel erg licht in de mond, en als je ze oppakt lopen ze (ver) achter de teugel...

Uit je verhaal kan ik enigszins proeven dat Sevin heel gemakkelijk aan de teugel lijkt te lopen....Zou er dan wel sprake zijn van dat soort bedriegelijke nep-aanleuning bij jouw paard? Dat het heel wat lijkt, maar dat het niet vanuit jouw beenhulpen is ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:50

Ik zou het volgende keer gewoon aan de jury vragen; is helemaal niet raar ofzo hoor. Geeft juist alleen maar aan dat je serieus bent en graag wilt leren!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 10:48

Bedankt voor de tips. Ik heb vanavond weer les, dus ik zal het even vragen. De jury was al weg toen de prijsuitreiking nog niet geweest was, dus dat kon ook niet helemaal.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 10:49

Ik maakte laatst mee dat de ruiter direct na zijn proef naar de jury toe liep met vragen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:28

Wat Dees omschrijft is best lastig te corrigeren. Het is ook ene typisch friezenkwaaltje, heel veel friezen die ik geeden hadden daar ook neiging toe. Het lijkt opzich best leuk maar het stelt niet veel voor en je krijgt als je hem lager wilt rijden in de hals of als je wilt halstrekken vaak problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:12

Je merkt het als ruiter omdat je geen verbinding hebt. Is alleen lastig om jezelf te corrigeren als je dat verschil nog nooit hebt leren voelen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 18:02

Ik denk dat ik wel weet wat jullie bedoelen. Sommige stukjes komt ie echt heel goed door de hals en hij loopt dan ongeloofelijk lekker. Tijdens het proefje doet hij het ook wel sommige stukken, maar niet de gehele proef door. Ik denk dat het daarom erop staat.