Een paard die uit verzet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Een paard die uit verzet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 00:00

Ik heb een paard die uit verzet, alleen in het bos, keihard achteruit draaft.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Mijn instructeur kan hem netjes tegen een boom zetten. Ik niet.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 00:32

vaaaaaaaaag!!!
je paard DRAAFT achteruit ?????
nog nooit meegemaakt. Misschien kan er eens een keer iemand meegaan (lopend of op de fiets) die met een zweepje achter hem aan loopt.....

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 00:47

Dat is nu juist het probleem; zodra er iemand ter paard of op fiets bij is, haalt hij dit soort akties niet uit. En ja, idd achteruit DRAVEN...en nog hard ook.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 00:51

Nou ik weet dus precies wat je bedoelt de mijne doet dat als ik alleen de weg op wil en dan loopt ie keihard naar achteren.Dat is gewoon doodseng want hij kijkt dus niet waar die loopt.Ik kan je alleen niet verder helpen,want ik zoek bij mijn paard ook nog steeds een oplossing,igg succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 00:56

keihard achteruit gaan dat ken ik wel Lachen daar heeft mijn paard ook een handje van wanneer hij er helemaal genoeg van heeft. Bijvoorbeeld wanneer hij langs een enge hindernis moet lopen.
De kunst is om je paard voorwaarts te houden en het juiste moment aanvoelen wanneer je wel en geen been moet geven. Als hij eenmaal besloten heeft om kleihard achterwaarts te gaan doe ik zelf niets meer geen hand en geen been. Ik laat hem dan maar gaan, zing een liedje en denk bij mezelf: dit hou ik langer vol dan jij Extreme duivel . Op zo'n moment kan hij zelf eventjes nadenken waar hij mee bezig is en zo snel als hij in de gaten heeft dat dat achterwaarts niet leuk is, stopt hij er vanzelf mee. Ik ga in ieder geval nooit de discussie met hem aan zo lang hij nog achterwaarts loopt.
Daarna probeer ik het weer rustig opnieuw en vooral rustig maar heel doortastend. Je weet dan al waar hij eerder op is afgeslagen dus je bent voorbereid. Goed blijven voelen wat je paard gaat doen, wanneer hij iets terug komt in tempo onmiddelijk been geven. Ben je een fractie te laat of te grof in je correctie dan gaat het vaak van kwaad tot erger.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 01:07

Jippie,

Het probleem van achteruit draven ontstaat pas als hij niet meer voorwaarts mag. Ik ben allang blij dat hij niet omhoog komt; ja, ..soms..maar dat is maar ca. een halve meter.
Die fractie waar je het over hebt ken ik maar al te goed..tot nu toe
altijd gemist of ik was te bang. Mijn instructeur rijdt hem nu 2x weeks
in het bos. Daarna maar les krijgen in het bos. (zit nu ff met een blessure die wel 4 weken in beslag neemt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 01:13

Bedoel je dat je paard achterwaarts gaat wanneer jij halt houdt [of halt wilt houden Haha!]? Is het dan mischien zo dat je een te grove of te abrupte ophouding maakt op je hand om hem stil te laten staan?
Geef je bij het halthouden ook been?

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 01:29

Ikzelf heb deze aktie nog niet meegemaakt met 'm. Hij kan/kon bij mij altijd teveel voorwaarts. Het verhaal van achterwaarts draven heb ik van mijn instructeur gehoord die hem wél op zijn plaatst wist te houden. (Bij mij dook hij de bosjes in en ging er in rengalop vandoor) Mijn instucteur heeft 'm na deze aktie ook wel zover gekregen dat hij op stil kon staan..ala..piafferend...máár hij bleef op zijn plek 'staan' Van mijn instucteur heb ik begrepen dat juist een grove hand niet helpt. Ook een afstraffing niet.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 10:27

als ik een buitenrit met mijn pony maak loopt ze super voorwaarst, ze vindt het harstikke leuk
maar het is me al 3 x overkomen dat ze opeens stokstijf blijft staan, als ikdan been geef gaat ze ook keihard in de achteruit
voorwaarts drijven is geen beginnen aan
ik stap dan af en loop een stukje naast haar, stijg weer op en het is weer goed

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 11:34

De oorzaak kan liggen bij het voorheen teveel hebben laten gaan. Beter zou het zijn geweest om vanaf dag 1 in het bos de discipline te bewaren. Dus ook daar oefenen dat je paard op de kleinste aanwijzing terug komt en keurig blijft wachten op de volgende 'go'. Mogelijk kun je thuis de komende tijd meer aandacht aan het halthouden besteden. Misschien een nieuw ondersteunend signaal aanleren (hoorbaar uitademen bijvoorbeeld, meteen ook nuttig) waarop je paard terug moet komen. En dan ook thuis langer dan een paar seconden halthouden. Je moet uiteindelijk een krantje kunnen lezen op je paard zonder dat hij ongedurig wordt.
Een andere mogelijkheid is misschien dat hij in het bos onzekerder is. Je zou kunnen proberen om op zo'n dribbel moment af te stappen en kijken wat er dan gebeurt. Als je paard ineens naast je staat te gapen zou het kunnen zijn dat er nog wat gewerkt moet worden aan het vertrouwen onder het zadel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:47

achteruit zetten, op jou commando (indien de omgeving dit toelaat) en een flink eind achteruit laten lopen. Maar dan ook echt een FLINK eind. Wil jij achteruit paard? Prima, dan GAAN we ook achteruit. Zodra hij voorwaarts wil, achteruit, tot je zelf zegt, en nu mag je voorwaarts, en dan (als ie voorwaarts gaat) uitbundig belonen).
Kort samengevat uit: Luister naar uw paard van Richard Maxwell

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 17:04

Hmm, ik houd niet zo van dat achterwaarts als ze een beetje heet worden dan willen ze wel eens omhoog komen. Meestal blijf ik gewoon zitten en laat ik ze gaan. Ze stoppen vanzelf wel, als ze gaan stilstaan probeer ik ze weer naar voren te rijden.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 17:31

Dan wel omdraaien, dat ze in ieder geval achterwaarts gaan in de richting die jij op wilt.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 21:32

Zwabbertje schreef:
De oorzaak kan liggen bij het voorheen teveel hebben laten gaan. Beter zou het zijn geweest om vanaf dag 1 in het bos de discipline te bewaren. Dus ook daar oefenen dat je paard op de kleinste aanwijzing terug komt en keurig blijft wachten op de volgende 'go'. Mogelijk kun je thuis de komende tijd meer aandacht aan het halthouden besteden. Misschien een nieuw ondersteunend signaal aanleren (hoorbaar uitademen bijvoorbeeld, meteen ook nuttig) waarop je paard terug moet komen. En dan ook thuis langer dan een paar seconden halthouden. Je moet uiteindelijk een krantje kunnen lezen op je paard zonder dat hij ongedurig wordt.
Een andere mogelijkheid is misschien dat hij in het bos onzekerder is. Je zou kunnen proberen om op zo'n dribbel moment af te stappen en kijken wat er dan gebeurt. Als je paard ineens naast je staat te gapen zou het kunnen zijn dat er nog wat gewerkt moet worden aan het vertrouwen onder het zadel.


Dank voor deze reaktie Zwabbertje, je legt hiermee m.i. precies de vinger op de zwakke plek. Ik erken (gelukkig) mijn eigen zwakheden of
onkunde.
Gelukkig heb ik een uitstekende instructeur die mij hiermee verder gaat
begeleiden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:46

achteruit draven ? nooit van gehoord. Ik kan wel paarden die in volle vaart met grote passen achteruit lopen..... mijn theorie...: Omdraaien en weer terug naar de plaats waar hij begon, achterwaarts ! op jou commando. Hij wil toch achteruit, nou danmag ie achteruit... alleen wel de andere kant op.