over r*tb*kken en kundigheid en leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 02:35

Vandaag zag ik weer eens hoe paarden reageren op hun ruiter in twee uitersten.

Vroeg in de middag kwam ik een ex-verzorgster van onze pony tegen met haar nieuwe verzorgpaard. Ze rijdt hem pas een paar dagen maar had afgesproken om een lange rit te maken met iemand die ze onderweg tegen zou komen. Toen ik haar zag liep ze er naast. Paard draaide om, wilde nergens langs etc.
Ik liep een stukje met haar op. Ze was angstig, te laat met haar hulpen, gaf pas benen als het paard al achterwaarts aan het gaan was en sprong er dan af. Het paard was simpelweg ook bang. Ze strafte niet voor het gedrag, beloonde ook niet als hij wel voorwaarts ging. Paard kende ruiter nog niet, ruiter gaf angst door. Weinig reden voor het paard om vol vertrouwen de weg af te stappen.

Later in de middag ging ik naar een vriendin. Ze ging haar nieuwe paard rijden, net een dag bij haar op stal en net een week onder het zadel. Paard was nerveus en het is een paard met veel energie.
Na het longeren stapte ze op, paard schoot meteen in draf en ruiter liet het paard rustig doordraven. Ze vroeg weinig van het paard, toen het paard begon te bokken bleef ze zitten waar ze zat, negeerde het verzet en reed gewoon door. Als het paard iets goed deed werd hij wel beloond. Ze reed hem kort maar het vertrouwen van het paard zag je groeien en het verzet van het begin veranderde in een proberen te begrijpen van de ruiter.

Ik stond te genieten in de rijhal, niet alleen van het toch wel hele mooie paard maar ook van de manier waarop hij gereden werd.

Maar er is een echt groot verschil tussen deze twee ruiters. De laatste weet precies waar ze mee bezig is en wat haar eigen kunnen is, de eerste denkt dat ook te weten, overvraagt zichzelf en loopt dan tegen problemen aan.

Paardrijden is inderdaad jezelf goed onder de loupe nemen en eerlijk zijn tegenover jezelf. Kijken naar wat je echt kan en, niet te vergeten, durft, en van daaruit aan de gang gaan of het juist overlaten aan anderen.


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:25

Bedankt Runningkawa Haha!

Die cursus psychologie zou inderdaad geen gek idee zijn en dan ook nog een cursusje agressie-beheersing voor sommigen zou ook wel van pas komen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers