Keiharde mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Keiharde mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 14:15

een paard die een harde mond heeft gekregen door foute africhting is die nog goed te krijgen of is daar geen beginnen aan?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:23

met heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld en op de juiste manier rijden denk ik wel dat het nog goed te krijgen is
super gevoelig zal ie misschien niet meer krijgen, maar als je hem op de juiste manier gaat trainen, kun je er echt nog wel een heel leuk paard aan hebben hoor

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:23

Meestal zit het "harde" niet in de mond, maar in het niet willen of durven loslaten in de rest van het lijf. Dat kan weer verschillende oorzaken hebben (rugproblemen, knie-problemen in achterbeen etc.)

Mijn merrie is ook een type wat "hard" in de mond aanvoelt, in eerste instantie dacht ik dat ze ooit misschien voor de kar had gelopen met een stangbit of zo. Ondertussen weet ik dat als zij goed loslaat in heel haar lijf, dat ze helemaal niet meer hard in haar mond voelt. Ze is dan op twee pinken te rijden.

Paarden kunnen ook gewoon drammerig zijn en slecht opgevoed. Bit vastpakken en een rondje gaan rennen.... die heb je ook. Voelt ook aan als een harde mond, maar heeft meer met kaak vastklemmen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:26

Veel geduld heeft er weinig mee te maken, goed rijden, en consequent zijn wel, dan kun je zo'n paard zeker goed krijgen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:54

als een paard altijd op de verkeerde manier gereden is, heb je veel geduld nodig om het hem op de goede manier weer opnieuw aan te leren, dus naar mijn idee heb je wél veel geduld nodig

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 16:07

De eigenaresse heeft haar in 4 maanden al naar beneden gereden vanuit de sterren maar wel met zagen en dat is niet de manier.
Ik hoop dat het goed te krijgen is ik ben namelijk erg geinteresseerd in dat paard.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:22

ik denk ook wel dat het goed eruit te rijden is, mits je goede begeleiding krijgt
en als je voor nimber gaat, wel een proeftijd he:D

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 16:29

Limber heet ze, zou ze dat doen denk je een proeftijd?
Ik ga er dinsdag weer heen eens kijken hoe ze loopt als ik met zweep rij en misschien voelt ze dan wel heel anders aan als ik er voor de tweede keer op zit ze is zooooo leuk.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:33

Wanneer zou je dat harde bekkie weer smeuiig willen hebben? En hoe wil je het aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:42

Je kunt niet verwachten dat een paard die jaren verkeerd gereden is, dat je die in de proeftijd al los krijgt.
Misschien wel wat, maar zeker niet helemaal.
En je zult al flink wat ervaring nodig hebben om dat beetje voor elkaar te krijgen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:11

Wij hebben ook zo'n paard, die voelt aan als een blok cement. Dit is niet omdat ze een harde mond heeft, maar niet luisterd.
Probeer je paard eerst eens te laten luisteren en doe dat heel consequent. stap-halt, draf-stap en andersom. Heeft bij Berber heel goed geholpen. Bij haar kwam het puur omdat ze niet goed opgevoed is. Koppie omhoog en stug doorlopen betekend namelijk de snelte weg naar huis *LOL*
Zoek maar eens op RT onder mijn naam, ongeveer een jaar terug. Ik heb veel tips gekregen. De voornaamste was schakelen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

JAAAAAAAAAAAAAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 08:13

Gamble is voor mij het bewijs dat het zeker kan verbeteren. In het begin had ik de blaren in de handen ook met handschoenen en kon ik niets met mijn handen. Toen ben ik hem gaan rijden met te lange teugel niet een week maar maanden. Resultaat, hij struikelde over zijn eigen benen maar werd steeds lichter in de hand. Nu pakken we hem weer langzaam op en guess what hij kan nageefelijk lopen. Zonder het nodige trekwerk, zonder dwang. Het zijn nog maar een paar passen en hij trekt zich er weer uit maar met rust en geduld zijn we al zover gekomen. Het zal wel nooit een gevoelig typje worden maar we zijn ook pas een klein jaartje bezig. Voor hem zijn rust en veeeeel geduld een goede manier om zijn spijkerharde mond weer wat gevoeliger te maken.

Succes

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 09:55

Dinsdag ga ik weer rijden ik had haar ook helemaal niet aan het been. Ik neem mijn zweepje mee en dan ga ik eens proberen of ik er doorheen kan komen. Kan het ook een probleem zijn met de tanden?er is nooit een tandarts bij geweest. Verder loopt ze goed door haar lijf hoor het is geen verzet voor zover ik kan beoordelen. Het is haar gewoon nooit aangeleerd.
Ik heb geen datum voor ogen waarop ze een zachte mond moet hebben maar ik benniet van plan om jaren aan te rommelen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:14

Ik had een paard dat erg zwaar op de hand ging, echt zwaar....
Dat paard bleek achteraf, na jaren van geduld en rijtechnische verbeteringen, gewoon geen duidelijk gevoel in zijn mond te hebben. Hij had de zenuwreflexen niet in orde.
In de drie jaar dat ik hem reed is hij wel sterk verbeterd, omdat zijn achterhand wel sterker werd, en hij was niet dom, maar echt licht te rijden...dat zal dat paard nooit worden.
Kijk, tref je zo'n paard kan je wel willen verbeteren en jezelf de schuld geven van het slechte gevoel ind emond, maar daar heb je alleen jezelf maar mee. Sommige paarden zijn gewoon niet zo gevoelig...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 15:18

Kortom met instructie en veel oefenen kun je het nog redelijk in orde krijgen?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 15:22

Als het paard verder niets mankeert is het wel te verbeteren....
Maar sommige paarden zitten exterieurmatig wel te moeilijk inelkaar dat het ooit echt licht wordt, ook als zijn ze verder wel 100 % gezond....
Een paard dat nu zwaar gaat, wordt met alle beste wil vand e wereld waarschijnlijk nooit echt licht, je kan het wel een heel stuk verbeteren.

Drackaar
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 20:44

Mieke schreef:
Meestal zit het "harde" niet in de mond, maar in het niet willen of durven loslaten in de rest van het lijf. Dat kan weer verschillende oorzaken hebben (rugproblemen, knie-problemen in achterbeen etc.)



meestal zit dat echt niet in problemen van pijn ofzo. gewoon verkeerd gereden ofzo. mijne was vroeger ook stug en nu helemaal soepel. dat in een jaartje!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 09:11

Ze is ook heel veel met slof naar beneden gereden dus ze is nooit goed door haar lijf gereden maar ik heb haar los gezien en de beweging zit er goed in.
Zelf heb ik de neiging om mijn handen te hard te maken, foutje dat er in geslopen is wat ik nu aan het afleren ben dus ik weet hoe moeilijk het is om iets af te leren wat verkeerd is aangeleerd.
Daarom wordt mij afgeraden dit paardje te kopen maar ik ben helemaal In Love met dit beestje **zucht**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:03

Het zal niet makkelijk voor je zijn en je hebt een hele goede instrukteur nodig om je te begeleiden. Als je paard het nooit goed heeft aangeleerd zal hij het ook nog moeten leren. Ik zit in het zelfde schuitje en het kost veel tijd.

Ik rijd met een dubbel gebroken bitje waar hij veel mee kan spelen. Hij schuimt hier heel goed op. Ook een tijdje met een auregaan-bitje gereden maar dan houdt hij zijn kaken stijf op elkaar. Met het bitje frummelt hij veel en heeft nooit een droge mond en het lijkt of het makkelijker voor hem is om te ontspannen. Misschien kun je eens kijken wat voor bit hij heeft en eens wat anders proberen.?