Aan de teugel, fijn voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Aan de teugel, fijn voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 16:25

Ik vroeg me af, of het fijn is voor een paard om 'aan de teugel' te lopen.
Graag hoor ik jullie meningen hierover.

Want volgens mij rijden de mensen in de endurance en western soort de paarden niet aan de teugel.

Rijden jullie altijd je paard nageeflijk, ook als je buitenrijdt en dus niet met dressuurtraining bezig bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:28

Ik rijd mijn paard liever niet nageeflijk, hij moet nageeflijk zijn Knipoog

In een Bit van een paar maanden terug stond een mooie quote van Tineke Bartels dat het voor een paard heel prettig moet zijn om zo weinig blokkades in zijn lijf te voelen.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:42

Als ik paard was, zou ik liever 'in de wei' lopen dan 'aan de teugel'.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:55

Natuurlijk rijden de meeste Enduranceruiters (waaronder ik) hun paard niet nageeflijk tíjdens een Endurance. Dat is veel meer inspannender, het paard loopt tijdens een Endurance hoe het het fijnste loopt, moet in moeilijk terrein zijn evenbwicht vinden, en probeer dat maar eens zonder je koppie omhoog te doen..

Maar, dat zegt niet dat Enduranceruiters dat niet doen. Ikzelf was te franatiek wat betreft de Endurance, waardoor het ´aan de teugel lopen´erbij in schoot. Gevolg: Rugproblemen.. Juist bij Endurance is een goede rug en goede rugbespiering nodig, en die verkrijg je o.a door je paard ook Dressuurmatig goed te hebben lopen..

Een paard loopt inderdaad liever vrij dan dat het aan de teugel loopt, maar ja, dan moet je er eigenlijk ook niet opklimmen, allemaal onnatuurlijk. Je gaat mij niet vertellen dat een ´wild´paard minder gelukkig is dan een paard dat bereden wordt (om die reden dus).
Het paard zal het niet altijd even fijn vinden, maar het is ALS HET GOED IS een ontspannen houding, die dus voorkomt uit ontspanning. Zo ontwikkeld het paard rugspieren, die nodig zijn, anders het het beestje op den duur pijn...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:57

Ligt eraan hoe je paard aan de teugel loopt, als het paard "in de krul" wordt getrokken vind deze dat zeker weten niet fijn.

Als je paard lekker ontspannen loopt en nageeflijk gaat lopen doet deze dat niet omdat hij gedwongen word, dat klinkt al een stuk beter.

Flair loopt nageeflijk als ik haar ontspannen rijd, mijn teugels eraan en been geef. Van achter naar voren, als ik haar achterhand er niet bij heb loopt ze ook niet nageeflijk

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:48

Het is inderdaad omdat het paard rugspieren moet ontwikkelen.
Niet omdat wij het 'zo mooi vinden en het zo hoort'.
Als het goed is ga je eerst zorgen dat je paard zijn achterhand goed gebruikt, en dan...
als GEVOLG van dat achterhand gebruik loopt hij nageeflijk, aan de teugel.
Inderdaad zoals flair schreef: van achter naar voren.
Dus als een paard achter niet goed loopt, kun je hem vooraan wel in de krul trekken, maar na een tijdje ga je toch aan je paard merken dat dit niet de oplossing is, er worden geen rugspieren ontwikkeld...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 17:50

aha. Dat het is eigenlijk wel noodzakelijk om de rugspieren te trainen, zodat het prettiger en fijner voor het paard wordt om ruiter en zadel te dragen?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:02

Shaienne schreef:
aha. Dat het is eigenlijk wel noodzakelijk om de rugspieren te trainen, zodat het prettiger en fijner voor het paard wordt om ruiter en zadel te dragen?


Klopt.
Een paard dat nageeft gebruikt zijn rugspieren en achterhand doordat gewicht van de voorhand naar de achterhand wordt verplaatst heb je minder slijtage aan de voorbenen.
er is een boek die dat zo mooi beschrijft hoeveel gewicht het eigenpaard op de achterhand heeft en hoeveel op de voorhand en dat de voorbenen er eigenlijk zijn zodat het paard niet vooroverdonderd soort staanders.
Jij als ruiter zit het dichtste bij de voorhand waardoor je die extra belast.

daarnaast is het voor een paard die zijn rug bol maakt (rugspieren gebruikt) het makkelijker iemand te dragen dan wanneer hij de spieren niet gebruikt of wegdruk.
Ik dacht dat Heike dat toen zo mooi uit kon leggen: neem een zware rugtas en die die op je rug loop een stuk met je schouders gewoon een stuk met je schouders naar achter en een stuk met je schouders naar voren