11 jarige men-fries onder het zadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda1
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Woerden

11 jarige men-fries onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 09:53

Sinds kort staat bij ons op de mange een nieuwe fries. Ze is 11 jaar en heeft voor de kar gelopen als 2-span. De baas heeft ons nu gevraagd of wij haar willen berijden. Onder het zadel is ze wel lief, maar ze kan niet normaal op de hoefslag lopen en vindt de hulpen erg moeilijk. Wel luisterd ze goed naar je stem. Ze is erg kijkerig (waarscheinlijk omdat ze met kleppen heeft gelopen) en ze loopt van de hoefslag weg. Nou hebben we haar met stoot en sporen gereden en dat gaat redelijk goed, maar nog niet zoals we het willen.
Heeft iemand nog extra tips voor ons, of commentaar op de manrier waarop wij haar rijden?? alvast bedankt....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:42

Waarom een stoot en sporen?? Daar los het het niet mee op dat ze niet op de hoefslag gaat lopen, dit zal je toch gewoon met geduld moeten doen!

Beginnen met een volte en die steeds groter maken. En lekker bezig houden, zodat ze geen tijd krijgt om na te denken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:58

Geen hulpmiddelen en werk eerst goed aan het vertrouwen met het paard. Daarbij is een goede instructeur/trice ook ontzettend belangrijk!!!!

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:12

Longeren wil ook wel helpen, dan leert ze rond te lopen. Dat is heel belangrijk, aangezien ze haar hele leven recht voor de kar heeft gelopen!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:28

Zo gek is het toch niet dat ze alles nog moet leren?
Als je ene 3 jarige beleert gooi je er toch ook niet meteen een stoot en sporen om?
En als ze 11 jaar voor de kar gelopen heeft is het logisch dat ze goed naar de stemhulpen luistert en van het onder het zadel werkt kant noch wal weet.

Ik zou gewoon geduld hebben en les nemen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

anders eerst een met kleppen dan kan hij eerst aan de bak wennen

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:27

Met stoot en sporen?????????????????????
Dit paard heeft geen dressuurmatige basis en dan ga je meteen een heel circus eraan hangen...
Je stond op een manege zei je?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:12

Dit paard moet je in feite hetzelfde beleren als een 3-jarige wat net onder het zadel is.
Dus begin bij het begin: de basis!!

margreet_joy

Berichten: 193
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:32

Toevallig ken ik dit paard ook, dit paard is compleet verwaarloosd geweest het is niet 100% zeker dat ze onder het zadel is geweest of voor de kar.
Wat amanda en haar moeder ermee hebben gedaan heeft het paardje ook niet geholpen!!
Ze reden met een stoot en sporen en die stoot gebruikte ze meteen van het begin af aan al zonder eerst een rustig met het paard door de bak te lopen, ze zijn met haar gaan springen terwijl ze al moeite heeft met het lopen op haar eigen benen, ze is met haar op buitenrit geweest en ze was zo gezegd wel verkeersmak.

Mijn vriendin heeft de zorg overgenomen en is met alles vanaf nul begonnen en het doel was om te kijken of ze geschikt zou worden voor de manegeles, maar dit gaat niet lukken, nu word er met haar gefokt en op dit moment is ze drachtig!!
Met de merrie gaat het nu harstikke goed ze word lekker gepoetst, gelongeerd, los gegooit, en zo af en toe is gereden en ze geniet van alles wat mijn vriendin met haar doet!!!!!!!!!!!!!!!

margreet_joy

Berichten: 193
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:34

ze is dus niet verkeersmak, want mijn vriendin is ook een keer met haar naar buiten geweest omdat de bak vol was en het was eigenlijk gevaarlijk ze raakte super nerveus en mijn vriendin is na 15 minuten direct terug gegaan naar stal

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:47

wat is een stoot eigenlijk?? een zweep??

margreet_joy

Berichten: 193
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:56

een stoot gaat aan het bit vast en dan tussen de voorbenen door. Het paard zit dus vast!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:57

Lieve Mensen dit topic is al 8 maanden oud. Echt veel zal de topicstarter er niet meer aan hebben, tenminste dat is te hopen

margreet_joy

Berichten: 193
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:03

ik kwam deze topic tegen en wil hem verder niet opstarten, maar wilde alleen even iets rechtzetten

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:14

Okee, dan is dat bij deze gebeurd Knipoog Om te voorkomen dat er nu verder gereageerd wordt op het eerste bericht van de topicstarter, zet ik hem op slot.