Ranita wil (nog steeds) niet van huis weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Ranita wil (nog steeds) niet van huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 21:51

Heb hier eerder al een topic over gestart.
Maar goed, Ranita (4-jarige merre) wil sinds een paar weken niet meer bij huis weg. De ene keer stopt ze aan het begin va nde oprij laan, de andere keer als ze net een stukje de weg op is. Als de eigenaren thuis zijn en er met een zweep of tak oid achter aan rennen gaat ze wel weg, maar anders staat ze te draaien en springen en wil ze echt niet van huis weg. Ze is niet bang, want ze doet het steeds op een andere plaats en maakt verder ook geen bange indruk. Ze kijkt alleen absoluut niet meeruit waar ze heen loopt en staat regelmatig met twee benen in de sloot.
Ook wordt ze op de weg steeds schrikkeriger en moet ik onderweg regelmatig af stappen omdat ze ergens niet langs durft (aan de hand wel, dan vertrouwd ze me blijkbaar meer) en we anders in de sloot eindigen.
Nu is mijn vraag dus, wat kan ik er aan doen en dan gaat het mij vooral om het probleem dat ze niet van huis weg wil. Voorheen liep ze zonder problemen weg, en tussen de eerste keer dat ze niet weg wilde en de laatste keer is ze ook wel eens wel zonder problemen door gelopen.
Ook wil ik natuurlijk graag van het schrikkerige af, maar als ze iets echt eng vindt is daar natuurlijk weinig aan te doen (hoewel ik er wel eens aan twijfel).

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 08:14

hoi

hihi misschien ziet je paard bermsmurfen *LOL*
waarom laat je niet iemand meelopen? of aan een touw. of dat degene zelf op een paard zit. maar zodat ie leert dat ver van huis weggaan niet zo'n drama is als 't lijkt. Cool
tis een heel gedoe.maar verder zou je je paard op veel verschillende plaatsen van huis eten kunnen geven. dus als je op buitenrit gaat neem dan eten mee zodat ie doorheeft dat er ook leuke dingen gebeuren als ie ver van huis weggaat.....

veel succes joycje

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 20:54

In het begin had ze er helemaal geen problemen mee om van huis weg te gaan, toen riep ik ook altijd, ze is in de bak wel heel dwars, maar gelukkig is ze op de weg in ieder geval rustig.
En ze gaat nog precies de zelfde weg (van stal naar de manege, er is namelijk geen bak bij haar stal) als in het begin.
Ook helpt het denk ik niet om er iemand naast te laten lopen, als ik zelf afstap als ze weer eens iets eng vindt loopt ze wel met me mee, maar pas stond ze ook stil en vroeg een voorbij ganger of ze even moest helpen, deze wilde haar ook gewoon aan de hand mee nemen, maar blijkbaar vertrouwd ze mij toch een stuk beter want met die vrouw wilde ze niet mee lopen.
Het gevaarlijkste vind ik dan ook dat ze niet meer uit kijkt wat ze doet, loopt rustig ergens tegen op, ook staat ze regelmatig met één of twee benen in de sloot, dus ik stap nu al virj snel af, om gevaarlijke situaties te vermijden, maar zo wil ik toch niet lang meer doorgaan en bij het van huis weg gaan helpt er af stappen ook niet.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:24

pfoe das wel moeilijk dan.
en als je nou es hele einden gaat wandelen met 'r gewoon aan de hand en haar dan straffen zodra ze gaat vervelen. en haar leren dat ze netjes mee moet lopen. en daarna er bijvoorbeeld iemand anders op laten zitten terwijl jij ernaast loopt.
en blijf je zelf wel ontspannen??? als jij gestresst op je paard zit zal hij/zij dat natuurlijk ook voelen...

veel succes groetjes joycje

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:21

Dit hoor je nou zo vaak he dat dit gebeurt. En het is helemaal niet moeilijk op te lossen. HIj moet hier gewoon ff doorheen en jij ook!

Doe een spoortje om, kun je em net wat meer overtuigen dat ie naar voren moet als jij et zegt zonder te gaan staken. Zweepje mee, en probeer hem maar eens te overtuigen dat er buiten maar een weg is en dat is naar voren! Rijd em flink naar voren, ga draven of galoperen en houd em zo voorwaarts dat ie niet om kan draaien. Als je hem voelt terugkomen in tempo dan probeer je hem weer naar voren te rijden desnoods met zweep of spoor. Als hij omdraait draai je hem snel weer terug en rijd dus ook weer naar voren. Dit alles moet met goede overtuiging gebeuren, maar kijk naar je paard, eentje die aan het doordraaien is en dus ook echt gevaarlijk word moet je niet als een gek op gaan slaan met je zweep want dat is een zelfmoordpoging..... Een hele koele kikker mag rustig de zweep wat voelen.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:52

Wat stom dat Ranita weer niet van huis weg wilde Boos! Ik ben er wel eens bij geweest toen richtje met Ranita de weg op ging om te rijden en 1x toen ik erbij was dan schreeuwde richtje en toen ging ze wel maar meestal als ik er dan bij ben draaid ze om en wil ze idd niet verder maar wat ik opmerkte de vorige keer dat ik mee was dat ze wel de andere kant op wou Verward
Ik weet verder ook geen oplossing Ranita is idd een dwars paardje dat weet ik nog wel toen ze Jordy 2x trapte volgens mij heeft Jordy nog steeds een Ranitatrauma Haha! (niet dat Jordy dwars ofzow nee hoor helemaal niet Haha! )
Ik hoop voor je richt,dat het de volgende keer wat beter gaat!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:37

Hoi,

Wat Steef vertelt = helemaal WAAR. Ik heb er veel ervaring mee, want dat schatje van mij heeft ook wat lang bedenktijd genomen, zeg maar.
Eerst was het nog staken aan het eind van de oprit, maar na enige dagen was het al aan het begin van dezelfde oprit...
Het heeft te maken met je eigen doorzettingsvermogen en de vaste wil om daarheen te gaan waar JIJ wilt! Niet opgeven tijdens zo'n poging door eraf te springen, maar zijn hoofd rechtvooruit houden en doorzetten. als je er elke keer af moet, geef je toch een soort toe aan je onmacht om hem vooruit te krijgen. 1-0 voor je paard en de volgende keer wordt nog lastiger.
Helemaal zelf doen, samen met je paard. Trek er desnoods een uur of nog langer voor uit, maar GEEF NIET OP voordat het je helemaal gelukt is!
veel succes.
Toedeloet
DianaL

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 13:40

Bedankt voor alle reacties!
Bij het van huis weg gaan stap ik ook nooit meer af, éé keer gedaan maar dat had geen effect, dus dat doe ik niet meer. Verder rijd ik altijd met sporen en zweep, maar het probleem is dat als dat ik haar een tik geef, zij achteruit gaat springen en regelmaitg met één of twee benen in de sloot staat, dus als ze bijna bij een sloot is durf ik eigenlijk niet meer door te slaan. Als ze één keer bij huis weg is laat ik haar idd het eerste stuk draven en mag ze er niet eens aan denken om in tempo te zakken. Maar als ik het erf af kom moet ik ene vrij scherpe bocht de wge op maken, waar het vaak heel druk is, dus daar kan ik (meestal) niet de weg op draven en dat is nu net wel het punt waar ze gaat staken.
En ik kan er ook niet iemand anders op zetten en dan er naast een keer doorslaan oid, want ze is niet van mij en ik mag er absoluut (omdat ze nog wle wil stijgeren en bokken enzo) niemand anders op laten.
Misschien dat iemand anders (die er naast staat) haar maar een keer bij huis weg moet slaan als ik er op zit.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:04

Opstijgen ná het staakpunt? En dan steeds verder terug richting erf gaan opstijgen de keren daarna. Verder, tja, sorry als ik het verkeerd begrijp, maar vindt ze het nog wel leuk, dat buitenrijden? Klinkt niet echt ontspannen; drukke wegen, boos baasje op haar rug... Ze is nog maar net ingereden, heb wat geduld met haar.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:18

wat vaak et probeem is als je gaat opstijgen na het staakpunt is dat ze aan de hand niet willen verderlopen en je dit soort taferelen aan de hand krijgt. En als een paard een beetje gek doet zit ik er liever op langs de weg.

Als je bij een sloot komt rij em dan gewoon door en houd em voorwaarts. Als hij in de sloot wil springen is dat zijn probleem, moet hij maar uitkijken. Als ik elke keer stop met rijden als ik een sloot of iets dergelijks tegenkom waar ze in kunnen komen kan ik net zo goed niet gaan buiten rijden want dan flikken ze allemaal hetzelfde.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 20:46

Even om misverstanden te voorkomen, ik rijd helemaal niet buiten. Maar om bij de bak aan te komen, moet ik eerst ruim een kwartier over de weg.
Ze heeft wel plezier in het rijden, iig in de bak en vaak ook als ze wel door stapt loopt ze met haar oortjes naar voren en heeft ze er ook wel plezier in.
De sloten op zich vindt ik niet erg, op de terug weg rijd ik er ook dicht langs. Maar het probleem is dat ze als ze stopt,ze opzij en achteruit gaat lopen, en dan regelmatig in de sloot eindigt.
Heb haar vandaag weer gereden, en het was erger dan ooit (volgens mij had de eigenaar ook niet met haar gemend, waardoor ze vier dagen stil had gestaan, wel in de wei hoor). Zolang ik er naast liep ging het prima, maar stapte ik erop stopte ze na een paar meter weer (ook uit draf). Als ik dan een tik geef, loopt ze achteruit (bijna een sloot in) als ik dan door sla, rent ze of wat harder achteruit of ze gaat steigeren. Net zo lang tot ik het te gevaarlijk vindt worden (zeker met al het verkeer) en afstijg, dan loopt ze weer netjes mee. Toen we halverwege waren, weer een keer (derde keer) opgestapt en toen ging het verder goed. Ook de terug weg gaat ze overal zonder problemen langs. Ze vindt het dus echt niet eng!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:45

Ik weet niet met wat voor weg je te maken hebt. Maar mijn ervaring is juist als paarden echt gek doen dat auto's heel goed uitkijken en vaak ook remmen. Daarom moet je er gewoon een keer doorheen en laat hem dan maar in de sloot belanden. Alstie met zijn achterbenen in de sloot komt en hij valt bijna om, kijktie de volgende keer heel goed uit hoor! Anders kom je op een gegeven moment niet meer van het erf af en word et allemaal steeds erger.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 12:28

Ja, de meeste auto's stoppen ook wel, maar ze loopt er rustig tegen aan. En ze stoppen ook niet allemaal hoor.
Idd, eigenlijk zou ze een keer de sloot in moeten lopen, maar dat durf ik niet. Ben bang dat ze omvalt en ik eronder lig. (op deweg ben ik niet zo'n held). Maar als het goed is gaat myrthe woensdag een keertje mee, met longeerzweep. En dan moet zei maar een keertje doorslaan als ik er op zit.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:05

Het moet niet gevaarlijk gaan worden natuurlijk. Ik heb ook zo'n paard gehad waarvan ik niet verwachtte dat ze echt in de sloot zou vallen. Toen er iemand anders op reed en ik met mijn arm in het gips (dankjewel paard) er op de fiets bij reed, schrok ze ergens van en liep weer eens achteruit richting sloot. En jawel, achterover de sloot ingelazerd. Gelukkig geen gewonden, maar het heeft heel erg weinig gescheeld of mijn vriendin was in een rolstoel beland.

Dat voorval staat nog altijd op mijn netvlies en sindsdien heb ik een greppel en slotenfobie als ik op een paard zit.

Dit paard kon je ook niet dwingen, die ging compleet flippen en de omgeving was daar te onveilig voor om het echt uit te knokken.

Mocht dat bij jou ook het geval zijn, kun je dan niet voorlopig aan de hand naar de manege toe? Misschien gaat het beter als je een half jaar verder bent met haar?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:31

Als je paard wel mee wil lopen aan de hand ga je toch gewoon lopen?
Gewoon met zadel op en hoofdstel in.
Door het te slaan en in de sloot te laten lopen wordt het alleen maar erger. Als er weer ontspanning en vertrouwen is kun je weer een opstijgen. Eerst halverwege bijvoorbeeld. Geef je paard hier wel de tijd voor, ook al lijkt ze aan de hand ontspannen.

[edit]ow, iets dergelijks was net gezegd Lachen [/edit]

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 13:40

Elke keer als het niet meer gaat stijg ik nu ook wel af en loop ik een stukje. Gisteren kon ik er iets over de helft weer op en toen ging het verder ook wel goed. Maar ik moet steeds verder lopen, en als iemand anders haar vast heeft loopt ze niet mee.
Maar het vervelende is dat ze niet bang is, ze deed dit voorheen nooit en op de terug weg (als ze moe is) of aan de hand is er ook niets aan de hand. Ook voor de kar (eigenaar ment met haar) schijnt het gewoon goed te gaan, dus ze probeert mij gewoon uit (onder het zadel dan). Gister deed ze het op het erf van de manege ook, dan sla ik wel door en win ik ook, maar op de weg vind ik het gewoon te gevaarlijk.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:00

Gewoon helemaal niet opstappen en meteen gaan lopen. Halverwege opstappen gaat goed zeg je, dan stap je halverwege op. Stapje voor stapje leg je dit punt dichterbij het begin. Gaat de eigenaar misschien ook de andere kant op?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 14:13

Nee, de eigenaar gaat ook naar de manege (voor de menles) en die heeft nooit problemen.
Dacht eerst dat het door deponies kwam die aan het eind v/d oprijlaan staan, maar die staan nu ergens anders en nog wil ze niet weg.
Als er iemand anders met een tak of zweep oid alleen maar achter staat loopt ze gewoon weg. Het isdus echt gewoon kloten en ze heeft heel goed door dat zij op de weg de baas is, omdat ik daar niet door durf te slaan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:40

Even een idee: ergens in de eerste reacties staat dat ze het niet doet als ze de andere kant op mag: dus niet naar de manege. Helpt het om een keer gewoon een buitenrit (andere route) te gaan maken? Misschien heeft ze niet zo'n zin meer in de lessen in de bak en hoopt ze zo er onderuit te komen?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 22:51

Ik ga liever nog niet met haar naar buiten omdat ze alles nog heel eng vind. En ze lijkt wel plezier te hebben in het rijden in de bak, zodra we halverwege zijn en het duidelijk is waar we heen gaan loopt ze gewoon met haar oortjes naar voren verder.