Basisafrichting: hoe lang doe je daar over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:25

Ligt geheel aan het paard, talentvolle paarden pakken dingen meestal sneller op, dus daardoor kennen ze vaak de oefeningen ook sneller. Minder talentvolle paarden doe je wat langer over. Luister en kijk naar je paard iedere dag weer, komt hij over alsof hij moe is ( is iets anders dan lui) doe dan wat rustiger aan. Als voorbeeld: op dit moment rijd ik een 5 jarige ruin, hij is een half jaartj onder het zadel en doet de oefeningen van het M. Hiervoor had ik een merrie, die na een jaar pas deze oefeningen goed!! deed. De ruin heeft meer talent, meer aanleg, en van nature veel souplesse, en een sterk en vlug achterbeen. Ik luister naar hem hoe snel ik ga.
En de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts worden pas in het M gevraagd, maar vind ik een basisoefening om meer lengtebuiging, en draging vanuit het achterbeen te krijgen, dit is een oefening die ik vrij snel doe met jonge paarden.
Een driejarige train ik zeker wel, maar een paar dagen per week 20 minuutjes lang. Het ene paard doet de vmbo, de andere het gymnasium.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 15:37

runningkawa schreef:
Met dressuur is hij niet zo getalenteerd en duurde het M halen ietsie pietsie meer dan een jaar Schijnheilig Haha!


hmm, dat zal dan de getalenteerde ruiter zijn Haha! Een jaar is ook wel heel lang he Kawa Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:14

Jessica schreef:
Wat Cor Loeffen bij Horse Event zei bij een seminar over het idelae dressuurpaard is dat een getalenteerd paard zo rond zijn zes, zevende levensjaar in het Z zou moeten zitten en als hij een jaar of negen, tien is Grand Prix zou moeten kunnen starten.
Let wel; het gaat hier om een globale indeling van een getalenteerd paard met de juiste ruiter. En de basis blijft natuurlijk iets waaraan je moet blijven werken ongeacht het niveau.


Ik ga hier inmee, maar we hebben het hier wel over tot Z nivo, vanaf daar blijven de deuren voor mij gesloten.

Cor Loeffen is iemand die veel verstand heeft van goede paarden, en van goed trainen, ook al zijn hier de meningen over verdeelt, ik heb 4 jaar les gehad van hem, en nog nooit zo veel geleerd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:44

Citaat:

Ik heb me overigens ook verbaasd over een jong paard op aanleuning rijden maar nog niet rond. Ik weet niet wat voor dressuurpaarden jullie kopen, maar een met een beetje een fijne halsaanzet hoeft absoluut geen moeite te doen voor dat krulletje. Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar begrijp niet waarom je er 2 jaar over zou moeten doen om een paard rond en nageeflijk te rijden. Als dat nodig is zou ik nog maar eens goed nadenken over de toekomst in de dressuursport van dat dier.


Ik ben dit absoluut met je eens zep, maarre.........veel mensen heb niet de portomonnee om goede paarden te kopen, en ook zeker de kennis niet.
De meeste mensen kopen een paard op het koppie wat ze zo mooi vinden, en niet op beweging en model. Kan me nog goed herrineren dat ik vorig jaar een jonge Jazz te koop aanbood, een paard met heel veel beweging, zeer goed achterbeen. Nog wat jeugdig in model, maar zeker een paard met goede halsaanzet, en een mooi lijf, alleen weinig bespiering, Ze had een wat grote lompe kop.

Heb een aantal klanten gehad voor haar, de opmerking die ik altijd kreeg was...............ze kan wel heel wijs bewegen, en is ook wel mooi, maar dat hoofd!!! nee ik zoek ereen met een mooi hoofdje, nu is ze inmiddels gedekt, en doen we haar niet meer weg, en doordat ze een jaartje ouder is.........en meer hals heeft, heeft ze eigenlijk geen lomp hoofd meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers