met springen niet in de linkergalop willen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

met springen niet in de linkergalop willen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 21:18

Max gaat best heel lekker op 't moment, vooral qua dressuur. Ik kan m eindelijk wat meer lengte in de hals rijden (dat valt niet mee bij een paardje met zo'n hengstenhals als Maxie, zit ook nog iets tuiger bij in). Hij wordt steeds losser.
Met dressuur springt ie 9 van de 10 keer goed aan, maar soms op links dus niet. Dan probeer ik t nog eens, en dan lukt t meestal wel.
Maar nou was ik vanmiddag aan 't springen, en toen wilde die niet linksom galoperen. Heb eindeloos geprobeerd, meneer vertikte het Boos! Ik heb iets van een half uur geprobeerd om in de linkergalop aan te springen, hopeloos. Toen heb ik gewoon doorgegalopeerd, op de volte gezet (dus in de verkeerde galop) en net zo lang door blijven drukken tot ie wisselde. (Hij kent de wissels een klein beetje, maar zit vaak overkruist). Toen wisselde die enkel voor. Na een hele tijd sprong ie uit ellende, en waarschijnlijk voor hem per ongeluk, over. Maar dat was zo'n gevecht! Ik geef de goeie hulpen, dat is t niet. Maar hij is zo sneaky Extreme duivel Boos! .
Springen ging overigens wel goed, vooral voor dat galopgedoe. Ik begin nu ook meer de afstanden te zien. Volgens mn lesmens ( Tong uitsteken ) moet ik nog iets meer controle krijgen in de galop, maar daar werkte ik al aan. Springen uit galop is voor mij ook nog relatief nieuw (leren springen op de manege, gas op de plank en een pluk manen vasthouden, vond ik doodeng, dus ik sprong alleen uit draf).
Maarre, iemand tipz voor dat geklooi met die galop?

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:15

Misschien kun je juist het springen gebruiken om de goede galop "af te dwingen" ?

Dus een sprongetje zo neerzetten dat je 'm tot het uiterste uitdaagt om in die linkergalop te gaan ?

Bv. een hindernisje op de volte ofzo , al zit hij dan fout VOOR de sprong ,
is de kans groot dat hij automatisch zorgt dat hij in de goede galop verder gaat na de hindernis....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 22:31

Hij kan 't best, dat is 't niet. Hij is soms gewoon stronteigenwijs... En ik wil dat ie ook in de goeie galop aanrijdt.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:47

Tuurlijk kan hij het , maar als hij het verdomd om te doen moet je toch proberen 'm over te halen..

Op de volte springen kan hierbij best helpen denk ik , je zit automatisch al goed voor de goede galop en het springen van een hindernis op die volte is ook een hele goede reden voor het paard om in de goede galop te gaan.
Anders maakt hij het zichzelf knap moeilijk..

Je hebt op bij op de volte springen dus dubbel voordeel voor de goede galop....