hoe leer ik Kylian halsstrekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 16:44

hij wil alleen maar sneller draven als ik m iets geef, weet iemand een oplossing?
bedankt!! monique.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 19:28

laat maar lekker harder draven als hij dat zo graag wil. Als hij weer in zijn oude tempo loopt beloon je hem en stop je met de oefening. Zorg dat je niet veranderd in je zit en reken erop dat het een behoorlijke tijd kan duren voordat de vaart eruit is.
kim
oja stoor hem niet in zijn mond, hij bepaalt het tempo en de weg.
kim Cool

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:35

euh daar ben ik het niet mee eens.
laat 'm zelf het tempo bepalen ???

Niet echt wat ik zou doen is 'm meer naar je hand toe rijden.
zorgen dat je het tempo meer kan regelen met je zit en alleen met kleine ophoudingen.
Als je 'm goed naar je hand hebt gereden ,dan pas kun je 'm langer laten worden zorg dat je dezelfde druk/contact hebt als met de teugels op maat en begin langzaam met het langer laten worden hij moet echt je hand mee naar voren en beneden.
Gaqat ie harder kun je gewoon zoals je met teugels opmaat rijd het tempo regelen met zit en een ophouding.
Sommige paarden volgen dan even je hand en gaan dan omhoog en snel harder.
dan kun je je handen beter evntje breed op je bovenbenen zetten zodat je het contact weer hebt hersteld zonder dat je er 3 rondjes over doet om de teugels bij elkaar te krijgen snappie?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:29

dit probleem heb ik dus met Hon ook. Ik kan bij wijze de teugels helemaal los gooien, maar nog zakt het neusje niet

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:38

Ik ben het met Kim (Nimber) eens, eerst moet je goed contact met de mond hebben. Als het paard goed aan je been is en je je handen wat naar voren richting zijn mond doet, moet hij in principe je hand volgen, zo ver als jij hem laat gaan. Geef hem dan steeds een beetje meer teugel, zodat je wel contact blijft houden met de mond. Een losse teugel is wat anders als halsstrekken.

Oefen gewoon eerst kleine stukjes en gooi die teugel niet helemaal los, halsstrekken is echt geen eenvoudige oefening voor de meeste paarden. Als de basis echter goed voor elkaar is kan ieder paard goed halsstrekken zonder te gaan racen.

Dus met kleine beetjes tevreden zijn, misschien kom je volgend jaar pas toe aan het echte goede halsstrekken!

Groetjes Mieke

Lucky

Berichten: 27
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 23:17

Hej, ik ken dat ook ja dat is echt super vervelend. Het kan ook zijn dat je paard niet goed durft te strekken. daar heeft mijn paard ook last van. Ikzelf ben het nu langzaam aan het opbouwen ik bepaal eerst haar tempo en als dat goed is ga ik pas proberen haar neusje naar beneden te krijgen, als ze ook maar een klein beetje strekt dan beloon ik haar al en zo bouw ik dat op totdat ze het steeds verder doet. Je moet wel altijd zorgen dat je contact met de mond houd en nooit de teugels losgooien want dat werkt niet en ben je meteen alles kwijt en gaat je paard rennen.
Groetjes mij

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 13:16

Je kunt bijna ieder paard/pony op je lichtrijden in een rustig tempo houden. ( de echte stress-racevogels daar gelaten) Zorg dat je je paard eerst leert om terug te komen door langzamer te gaan lichtrijden, net ietsje tegen het ritme in, geen passen overslaan natuurlijk, maar een fractie langzamer als hij draaft. Mijn ervaring is dat ze daar super goed op reageren, en als ze dat weten kun je dat met halsstrekken ook doen.
Ik rijd mijn overgangen als hij lang/laag/rond loopt altijd zo en kan dan heel netjes gaan stappen zonder dar ik hoef te gaan doorzitten. Ik denk dat velen hier dat ook doen, maar misschien meer/minder bewust.
succes

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 19:49

dat probleem had ik ook. Met inrijden, liet ik de teugels lang, en liet ik haar lekker voorwaarts draven. maar tijdens het echte rijden, dacht mevrouw dat ze weer ff lekker de benen mocht strekken.

Ik heb het volgende gedaan. Af en toe stak ik mijn handen ietsje naar voren, en als de dan te hard ging, kon ik haar weer makkelijk terug nemen. Beetje bij beetje ging het beter, en kon ik de teugels langer maken. ennuhh, praten helpt ook he?! Lachen!

suc6!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 20:12

Een paard laag rijden dat met jou 'wegloopt' moet je nooit doen. Als het paard versnelt betekent het (bijna) altijd dat het nog niet recht is en in de voorhand loopt. Door het paard dan laag te zetten krijg je het alleen nog meer in de voorhand.

Zorg dat je inderdaad een goede en vooral gelijke aanleuning hebt op je twee teugels en laat hem dan voorzichtig naar beneden.

Geef eerst je paard de kans om onder te treden met de achterhand door hem zelf iets hoger in te stellen. Als de achterhand erbij zit zal hij vanzelf vragen om naar beneden te mogen gaan, en je kan dat als beloning af en toe eens toelaten of eens testen of hij wel naar beneden wil.

Staar je vooral niet blind op 'laag rijden' als je daar nog niet klaar voor bent.