Wanneer ben je een kundig ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:59

Ligt er ook aan wat die ruiter moet gaan doen....of ga ik nu te ver? Haha!


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:38

Hmm, niet zo makkelijk deze Haha! mijn mening is dat je idd. op ieder paard behoorlijk weg moet kunnen rijden, dus snel een paard aan moet kunen voelen. Weten waneer je in je training moet stoppen of juist nog even door zou moeten gaan. De traingsopbouw van het paard moet kunnen bepalen, voor een jong en ouder paard. Ik heb daar nu overigens, voor mijn Z-paarden, begeleiding bij nodig, ben immers ook nog nooit verder geweest. Met mijn handelspaard teer ik op de ervaring van de andere. *LOL* Open staan voor een eventuele andere aanpak dan je die je kent. En altijd blijven lessen bij iemand die nog kundiger is...

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:49

germie schreef:
Iemand die kundig is kan zo wegrijden op verschillende paarden. Verder vind ik dus wel dat een kundig ruiter ook een paard wat moet kunnen leren. Dus iemand die lekker op een Z-paard opnieuw Z wordt en daarna nooit op een vreemd paard stapt vind ik niet kundig.
De houding van een kundig ruiter kan best te wensen over laten, maar het gevoel voor het paard is er wel.

Ik heb ooit eesn op een manege gekeken, daar werd lesgegeven volgens het idee: handen hoog, dan komt de achterhand er wel onder.
Dat is dus geen kundige instructrice. Ook niet in het rijden zelf, want ik heb haar wel eens zien rijden. Haar man traint haar paard.


Dit vind ik ook weer zo'n vooroordeel. Het is echt niet zo dat je als nietsruiter zo even op een Z-paard stapt en dan ook zo weer fff Z bent hoor! Frusty Komt ook echt nog wel een stukje sturen bij kijken. Of zijn al die Z-paarden computergestuurd?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:51

De houding van een kundig ruiter kan best te wensen over laten, maar het gevoel voor het paard is er wel.

ook hier ben ik het niet mee eens. Je kan niet niet goed op je paard zitten en toch goed kunnen rijden. Je houding en zit is nl. een onderdeel van het rijden


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:02

Dees schreef:
Poeh, pittig topic..
Ik ben het met KAwa een heel groot stuk eens...
Zou er aan toe willen voegen, dus naast dat je op meerdere paarden gewoon netjes weg moet kunnen rijden en ze niet storen in de beweging, de kundige ruiter er ook een plusje aan moet kunnen rijden.
Dat gaat op niveau Bonfire natuurlijk niet makkelijk, maar aan het gemiddelde L/M paard zit eigenlijk altijd nog wat ruimte tot verbetering, al is het maar een kleintje....


Zijn we het dan toch een keertje eens Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:56

Pipo schreef:
Mijn mening over een kundige ruiter:

Een ruiter die ten alle tijden ( Nou ja, soms is het onmogelijk) goed meezit in de beweging, jonge paarden kan aanrijden, verreden paarden kan korrigeren, en en paarden kan opleiden naar hogere nivo's.

Zelfs een onkundige ruiter kan op het paard van de kundige ruiter stappen er rijd daar zo mee weg, dan kun je paardrijden...............naar mijn mening. Een ruiter die op een paard stapt en direct voelt waar de problemen zitten, en deze ook weet op te lossen.

En of je dan de perfecte houding hebt.............


Dat is ook mijn streven. Elke ruiter die op een van mijn paarden stapt moet er zo mee weg kunnen rijden. Anders heb ik iets niet goed gedaan.

Wat betreft de houding, onafhankelijke zit daar doelde ik op in mijn reactie op Germie.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:00

liset schreef:
Ik heb jaren gedacht dat ik ook een leuk ruitertje was.
Dressuurlesjes rijden en buiten rijden en dan nog blijven zitten ook.
Wat wil je nog meer.
Totdat ik een eigen paard had dat hoefkatrol kreeg.
En ik via allerlei omwegen bij Antoine de Bodt terechtkwam.

Daar heb ik geleerd kan ik zo slecht reed dat ik mijn paard de hko bezorgd heb.

Ik ben nu misschien nog steeds de slechtste ruiter van heel bokt, maar ik heb er wel van geleerd dat ik een paard eerst moet rechtrichten (en ook wat dat is!!) en ik ben nu wel bezig om mijn oude fouten goed te maken en eindelijk eens te leren wat paardrijden echt is.

En ik krijg er ook weer steeds meer lol in.

liset


Beste Liset,

Heb je nooit van de erfelijkheidsfactor gehoord van hoefkatrol?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fantj3 en 34 bezoekers