Binnenteugel of buitenteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:04

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


Even vraagje, hoe stel je je paard eigenlijk in? Over buiging wil ik het niet eens hebben als ik dit lees.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:52

Montreux: Ik vroeg me af hoe je je paard instelt bij het wijken voor de kuit, als ik lees wat er staat dan lijkt het me een eigenaardige manier van rijden. Misschien kun je het nog iets beter uitleggen?
Als je namelijk je paard instelt door je binnenhand te liften en naar buiten te brengen, dan maak je een enorme basisfout die je later nog problemen gaat brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:23

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


Jawel hoor, ik lees het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:15

happy worker schreef:
Wat het niet goed lezen/interpreteren betreft Lovely, bij het wijken voor de kuit moet het paard in principe recht blijven, er is onduidelijkheid over wat nu binnen en buitenhand is. Naar mijn mening wordt door Montreux de buitenhand tegen de hals, dus naar binnen gebracht. Wellicht is het wijken niet zo’n goed voorbeeld. Neem het sb. Als je daarin het paard moet corrigeren mbt de nageeflijkheid en je doet dat op je binnenteugel dan gaat het mis, het paard kropt zich dan op en wordt de kort in de hals. Als je het kan corrigeren met je buitenhand waarbij het binnenbeen de stelling kan onderhouden (niet zo makkelijk) dan gaat het niet ten koste van de lengte in de hals en in de regelmaat van de gangen.


Het paard moet recht blijven, maar moet wel instellen, anders heeft de hele oefening geen zin.
Montreux schrijft dus over de binnenhand opwaarts tegen de hals, niet de buitenhand. Dat is een vaak en makkelijk gemaakte fout. Het geeft niet als je het doet om ff snel een probleempje op te lossen, maar als vaste methode is het fout.
Als je in de sb een aanleuningsprobleem krijgt, zou ik de sb uitrijden, de aanleuning herstellen en opnieuw beginnen. Als je tenminste niet in een proef zit. Aan je binnenteugel sjorren heeft nooit zin, ookal rijdt je rechtuit.
Mijn paard heeft geleerd in te stellen op mijn binnenbeen, dat is voor mij dus niet zo moeilijk. Als het even niet wil dan kan ik eventueel mijn binnenhand nog even naar binnen brengen, niet naar buiten en niet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 07:51

Montreux, wat zijn precies de kenmerken van het systeem? Wat is je uitgangspunt etc. etc.? En hoe reed je voorheen, in je 'verkrampte' toestand zeg maar Knipoog?

Anoniem

Re: tja...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 01:02

Aurora schreef:
en dan te bedenken dat ze in Engeland het stuur aan de linkerkant hebben en links rijden......what a world Knipoog


Last time I checked, zat het stuur in een Britse auto toch echt rechts.
Verder vraag ik me af wat deze opmerking eigenlijk toevoegt aan de discussie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:42

Wat ik van de methode De Bodt begrijp, is dat het absoluut niks nieuws onder de zon is.
Wat ik altijd een beetje moeilijk vind, is dat dergelijke 'methodes' op zichzelf gaan staan (zoals hier ook gebeurt) terwijl het ingevlochten moet worden in het rijden en het dus niet een soort wet van meden en perzen moet gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:28

Tim VDH schreef:
Het belangrijkste punt in de methode van A. De Bodt is dat alleen een rechtgericht paard kan buigen in beide richtingen. Dat rechtrichten belangrijk is, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Maar de manier waarop dat dan moet gebeuren volgens De Bodt is toch wel verschillend van de gangbare visie. In de 'klassieke rijkunst' wordt rechtrichten meestal omschreven als "de voorhand voor de achterhand zetten" of de voor en achterbenen laten sporen en zo de natuurlijke scheefheid weg te werken. Hiermee is De Bodt het niet eens omdat een scheef paard ook perfect kan sporen. De juiste beenzetting is een gevolg van het rechtrichten en niet het middel.
Zeker niet nieuw, maar in de gangbare instructie toch weinig begrepen is dat het paard eerst vertikaal moet rechtgericht worden en hoe je dat kan doen.

Sorry Tim, maar als dit de interpretatie is van klassieke rijkunst vwb het rechtrichten van het scheefgaande paard, dan kan ik je vertellen dat je behoorlijk de boodschap hebt gemist. Nu kan ik me discussies met jou herinneren waarin je nog niet eens kon vertellen wat een scheefgaand paard is en hoe die loopt en zich ontwikkelt. Een dergelijke discussie ga ik dus niet weer aan beginnen. Zorg jij eerst maar dat je weet waar je het over hebt zodat je niet meer zulke onzin naar voren brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:14

Zwabbertje, 2 keer eens. IHRS is een goed begin, ook voor Tim, steekt ie wat van op denk ik. Ik bedruk nu nog even de neiging om uit IHRS te gaan citeren.

De methode van De Bodt is niks nieuws, alleen ben ik het met sommige facetten van de uitvoer niet eens. Het uitgangspunt van Tim hierboven, vind ik dus echt niet het juiste, maar dat is mijn mening.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 9 bezoekers