Binnenteugel of buitenteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:48

Montreux schreef:
Citaat:
De buitenteugel is voor de volgende dingen: begrenzen, hoogte van de hals en het tempo
de binnenteugel is voor de volgende dingen: stelling, buiging, nageeflijkheid


Mijn instructeur wordt witheet als ie merkt dat je probeert je paard nageeflijk te maken op de binnenteugel. Mijn paard is inmiddels zo getraind dat ze alleen nageeft op de buitenteugel. Wanneer er iemand opstapt die met de binnenteugel begint te werken roept dat bij haar alleen maar verzet op en kun je absoluut niets meer met haar beginnen. Menige wijsneus is beteuterd van mijn paardje afgekomen omdat ze te veel aan die binnenteugel zaten te plukken.

Sturen doe ik met zit, been en buitenteugel. Wanneer ik een volte inzet en daarbij te veel in de binnenteugel kom krijg ik meteen een preek van mijn instructeur. Die ziet daarnog liever een waslijn dan dat een paard op de binnenteugel gestuurd wordt. Gelukkig straft mijn paard mij ook meteen af wanneer ik de fout inga.


Hoe rij jij je zijgangen dan?


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:38

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


En daar geeft ie dus op na??? Hoe begrens je hem dan? Binnenteugel opwaarts tegen de hals? Ik loopt toch echt al wat jaartje mee, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Denk dat je in je appuyementen echt problemen krijgt met een paard wat op de buitenteugel nageeft.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:00

Pipo schreef:
Ik leer ze altijd na te geven op 2 teugels, hoe kun je ze anders gelijk en recht krijgen, als je meer druk op de ene hebt. En in zijgangen het zelfde verhaal, op 2 teugels blijven rijden.


Wel zo handig ja Haha! Krijg je ook geen verwarring Extreme duivel Schijnheilig

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:15

Blijf het knap vinden dat je paard op de buitenteugel nageeft en dat je hem daar ook op kan begrenzen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers