Gevaarlijke situatie's? wat te doen?lang verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Gevaarlijke situatie's? wat te doen?lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 14:46

Een poos geleden ging bram geweldig lopen. Hij liep 7 dagen in de week in de bak, het ging geweldig. Omdat ik dat toch saai begon te vinden ( voor hem en mij) had ik voor mezelf een schema gemaakt waar ik me goed aan kan houden.
Nu rij ik ongeveer 3 dagen in de bak, 1 a 2 dagen een hele lange buitenrit, een dag freestyle longeren en een dag vrij. 2 van de 3 dagen dat ik in de bak rij heb ik les, 1 x springles, en 1x dressuurles. 1 dag in de week train ik zelf in de bak.
Afgelopen week had ik geen les wegens omstandigheden dus moest ik zelf 3 daagies oefenen. Oej wat ging het slecht. Hij weet gewoon hoe hij mij moet pakken op moeilijke punten. Dan gaat hij super netjes lopen, laat zijn achterhand zakken, en op het moment dat ik ontspan pakt hij het bit vast en neemt een gigantische spurt door de bak. Afgelopen vrijdag had ik voor de zekerheid m'n martingaal omgedaan, omdat hij zijn hoofd verticaal omhoog gooit en ik niks meer kan doen, m'n zweep erbij, sporen om, cap op en de bak in. Eerst lekker los gestapt. Hij was gigantisch aan het klieren. Toen rustig opgepakt en ik wil wegdraven, ineens draait die flikker zich om en probeert omhoog te komen, ik een brul in z'n oor, en m'n sporen erin ( hij is klein, maar kan echt hoog komen, zo eng). Hij vloog naar voren en wilde meteen weer op de rem, gelukkig kreeg ik hem door. Dus ik zet hem op een volte, vliegt ie over zijn buitenschouder weg, draait om en voor ik kan reageren spurt ie weg. Ik hem terug gepakt, en in de hoek weer aan laten galoperen. Idioot. Toen leek hij rustig, en kon ik hem oppakken. Hij liep netjes, maar het leek of ik op een blok beton zat, ik geef been, geen reactie. Nog eens harder, geen reactie. Spoortje erbij, geen reactie, tikje met de zweep + been, nog geen reactie. Ging ie ineens stilstaan, dus ik met de zweep ( dat doe ik dus echt nooit) een paar keer een flinke pets op z'n kont, hij dreigen met omhoog komen, nog een keer een tik. Op dat moment kon ik hem wel. Dan gaat hij tandenknarsen, onrustig dribbelen, en ik heb een gigantisch schuldgevoel dat ik zo boos geworden ben op hem. Het probleem is dat hij het met buitenrijden nu ook gaat doen, midden op de weg draait hij om, komt omhoog of springt ineens bijna voor een auto. Op het moment dat ik boos wordt, gaat hij gillen (echt heel hoog, heel eng),tandenknarsen en hij wordt helemaal opgefokt. Ik heb het al zo vaak geprobeert op de lieve manier, maar ik weet 100% zeker dat het geen angst is, hij krijgt echt een agressieve blik in z'n ogen op het moment dat hij zo gaat klieren. Hij kan dan ook niks hebben, als een paard te dicht in de buurt komt begint hij te meppen ( dat heeft hij nooit gedaan in 3 jaar tijd)
Ik weet dat hij genoeg afwisseling heeft , en hij heeft nergens pijn. Hij is onderzocht door een ? ( soort van natuurlijke arts). Mijn instructrice probeert ook van alles, maar vanaf de grond ziet het er netjes uit, maar op het moment dat je erop zit, voelt hij aan als een bom die elk moment kan ontploffen.
Hij staat overdag in de wei met schapen, 2 pony's en een veulen. S'avonds gaat hij lekker op stal ( een erg ruime stal) hij heeft genoeg te doen op stal ( skippybal, genoeg hooi en een plak stro (hij staat namelijk op zaagsel)). In de omgang is hij heel braaf, een kind kan hem uit de wei halen en weg brengen, maar zodra je erop gaat zitten is het mis...
Ik weet gewoon niet wat ik ermee aan moet, hij brengt zichzelf en andere echt in gevaar door die debiele actie's van hem.... *zucht*

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 18:01

Hij is 20 jaar oud, heeft tot z'n 15e nooit veel gedaan, toen wat gewerkt tot z'n 17e en is de laatste 3 jaar pas gaan leven. Hij is inderdaad het laatste jaar heel veel ziek geweest. Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij nu 100% gezond is. Hij krijgt eigenlijk alles wat z'n hartje begeert en toen hij ongeveer 3 weken geleden 2/3 dagen buiten mocht rijden en af en toe longeren werd hij hardstikke chagerijnig. Hij wil echt werken, maar de laatste week is het ineens mis. A.s zaterdag krijgt hij 2 weken volledige vakantie. Ik zie wel hoe het daarna gaat!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 18:09

Als ik buitenrij stap ik de hele weg op ongeveer 100 meter na, daar kan je super een stukje draven ( ik sta in de polder dus veel doen kan je toch niet,draven op de weg is niet verstandig i.v.m grote vrachtwagens en tractors)) Lessen gaat inderdaad fanatiek, maar dat is 1 dag in de week. Verder een half uur springen in de week ( dat is nog geen 60 cm, hoger durf ik zelf niet). Longeren is freestyle, en dan staat hij niet vast aan een bijzet of iets dergelijks. De dag dat ik zelf in de bak rij is het loswerken aan beide kanten, een stap,draf,galop en ik denk dat ik ongeveer een half uur rij.
Tuurlijk zet ik hem niet in ene in de vakantie bats boem stil, ik ben het nu allang aan het afbouwen. Hij loopt nu 2 dagen in de week een buitenrit en 1 dag in de bak werken. De rest staat hij of stil, of mag even in de bak crossen ( in de wei eet hij alleen maar)
En hij heeft regelmaat genoeg, elke dag staat vast wat hij gaat doen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 23:43

Ja klopt, die quote's zijn van de afgelopen 3/4 maanden.
Hij heeft hele slechte periode's gehad, maar dat kwam echt niet omdat hij *oud* is. dat hij in het prikkeldraad gejaagd is, komt niet omdat hij oud is, dat hij zijn rug gekneusd had, komt niet omdat hij oud is, dat hij een zenuwbaanbeknelling o.id had komt niet omdat hij oud is. Die dingen zijn allemaal veroorzaakt door andere paarden.
Tussendoor heeft hij wekenlang geneesperiode's gehad.
Voor die zenuwbaan beknelling heeft hij bijna 3 maanden stil gestaan, misschien zelfs langer.
Voor zijn gekneusde rug 6/7 weken. Laatste 2 weken longeren.
Ik merkte zelf dat hij gigantisch chagerijnig werd in die periode's dat hij stil stond ( en zeg niet omdat het komt dat hij toen pijn had, want dat kan ik zelf ook bedenken, maar buiten de pijnen om, merkte je dat hij heel dribbelig werd en gewoon WILDE werken).

Vanaf z'n 9e tot z'n 15e heeft hij alleen maar buitenritten gemaakt en endurance wedstrijden gelopen. Voor z'n 9e heeft hij als showpaard gelopen in keuringen,shows etc, nooit onder het zadel.

De *trainingen* zoals ik ze noem, zijn niet te vergelijken met een wedstrijdpaard of iets dat erop lijkt. Ik heb een half uur les, rij hem daarbij ontspannen door/over zijn rug. Er komen geen gekke dingen zoals wijken etc bij kijken, alleen de pure basis. Alleen het ontspannen lopen op 4 eigen benen, in een houding die hij zelf *uitzoekt*.

En die quote van het zadel? Het was alleen een vraag, omdat ik het raar vond. Als hij met dat VZH het wel doet en met het dressuurzadel niet, ligt het nu in mijn ogen aan dat vzh zadel.

Ik luister naar mijn paard, en probeer zoveel mogelijk naar hem te luisteren, als ik van meer mensen zou horen dat hij *op* is, en ik ga het steeds meer merken ga ik er over denken om hem op *pensioen* te zetten, af en toe kleuteren in de bak, en een buitenrit, nooit helemaal stil want dan is hij binnen een half jaar ergens boven de wolken.

Het probleem is dat jullie alles vanaf de computer moeten beoordelen en nooit met eigen ogen kunnen zien hoe hij is.
Soms vraag ik me af of ik dan zo scheel ben, want ik heb van mensen in m'n omgeving die hem in het echt kennen, nog niks gehoort over *moe en op* zijn. (dit is overigens geen aanval tegenover jullie).

Maar ja, ik wil net als iedereen het beste voor m'n paard, inmiddels na 3 1/2jaar dacht ik wel te weten hoe hij zou zijn, misschien vergis ik me erin en ken ik me paard helemaal niet......

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 10:24

Ho, wacht!
Dat heb je mij niet horen typen. Ik zeg op een rustige manier dat het een nadeel is dat er een computer tussen zit. Ik verwijt jullie niks.

Maar ik vraag me af wat jullie onder recreatief verstaan ?
Als ik aangeef dat ik een half uur les, hij daardoor over zijn rug gereden word, dat ik hem freestyle longeer en buitenrij , is dat niet recreatief genoeg Verward Dat versta ik onder recreatief!
Hij werkt een half uur per WEEK intensief, een half uur. Dat is niks als je je bedenkt dat hij daarna nog 6 dagen en 23 1/2 uur heeft om weer uit te rusten.
Toch blijft iedereen roepen dat ik recreatief met hem moet gaan rijden.
Maar ja, recreatiever kan het niet. Ja, alleen maar buiten rijden. Maar dat half uur per week heeft hij gewoon nodig.

Dat ik niet naar m'n paard luister is echt grote onzin.
Ik kan mezelf wel gaan verdedigen, maar het werkt toch niet. Iedereen is het met iedereen eens.
Als ik zeg dat bram zich niet lekker voelt, en een ander persoon zegt doorrijden,hij stelt zich aan, en ik stap af. Laat de DA de volgende dag komen en hij blijkt een beknelde zenuwbaan te hebben, luister ik dan niet naar m'n paard. Verward

Ik weet inmiddels wel jullie meningen over oudere paarden, maar daar is dit topic nooit om begonnen. Het begon met de mededeling dat bram lastig werd. Uiteindelijk word mij verweten dat ik m'n paard niet ken, of niet naar hem wil luisteren. Sorry hoor, maar als iemand nou eens met echte tips kwam, inplaats van verwijten kwam ik al een stuk verder.

En iedereen heeft vast wel een oma, laten jullie die ook thuis als je met familie naar het pretpark gaat ?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 13:26

[quote Manon 2] Natuurlijk kennen wij Bram niet, maar geef jij mij dan eens 1 goede reden waarom hij de trucjes vertoont die hij de laatste dagen vertoont[quote]

Daar gaat het dus om!
Daar probeer ik achter te komen, waarom hij die truukjes ineens doet. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, DA is trouwens al ingelicht.

[quote Manon 2]
Sorry hoor maar ik kan deze twee dingen niet met elkaar rijmen. Ik vind dat jij een behoorlijk vol schema hebt[quote]

Hij loopt nu op het moment 4 dagen in de week. Nu, deze week dan.
2 keer een rustige buitenrit. 1 keer een half uur in de bak en 1 keer freestyle longeren. De andere dagen staat hij te niksen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 00:55

Ja, klopt. Je kan zien dat ik jullie adviezen echt wel aanneem, na het lezen van dit topic had ik al besloten dat ik het rustiger aan ging doen. Vandaar het antwoord verderop in het topic, over de dagen dat hij nu loopt.

Heb trouwens nu 2 dagen al niet gereden, en dat blijft zo tot half augustus. In die tussentijd word hij alleen gelongeerd, freestyle wel te verstaan. Daarna beginnen we met rustig een buitenritje, en zien hoe hij het oppakt.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat hij van 6 dagen in de week werken beter werd, maar dat hij zich beter voelde van werken.

Ik ga er verder niet meer op in, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, ik laat jullie weten hoe het gaat wanneer hij volgens jullie tips minder gaat doen!
In ieder geval bedankt voor sommige, die met tips aankwamen!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 14:06

Klopt, hij heeft endurance wedstrijden gelopen, ongeveer 1 wedstrijd in de 2 maanden! Training was ongeveer 1/2 keer per week.
Ik schreef trouwens dat hij NIET VEEL gedaan heeft, ! Lachen

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Saar4, Trendiction en 5 bezoekers