goede galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-01 21:26

heeft een van jullie nog tips om Donya de goede galop aan te leren?? op de rechter hand doet ze het altijd goed maar op links springts ze echt elke keer verkeerd aan, iemand tips??

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:44

Ik had het met Spot op de rechterhand juist. Ik moest van mijn instructrice(toen) naar buiten stelen en dan aangalopperen, waardoor ze het gewicht op het buitenbeen heeft ofzo, kan eht nu ff niet bedenken waarom, maar zo moest het wel(bij een jong paard dan). Na een tijdje hielp dat niet meer en moest ik gewoon normal stelling en dan heel onverwachts naar buiten stellen, maar dat is niet helemaal zoals het hoort en ziet er niet moooi uit, vooral niet omdat ze dan heel 'hoog' aansprong. Maar het hielp wel.dit moet je eigenlijk alleen maar doen bij jonge paarden die het nog moeten leren, als het daar al nodig is en vandaag heb ik haar gewoon in de verkeerde galop op een klein voltetje gezet, ging heel goed want dan springt ze snel genoeg over! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 22:47

Je gewicht even verplaatsen naar het buitenbeen heeft het voordeel dat de buitenschouder dan een beetje gehinderd wordt, terwijl de binnenschouder juist de ruimte krijgt om naar voren geplaatst te worden. Is een prima manier om jonge paarden of bv niet goed ingereden paarden de juiste galop te leren. Ga het aub niet zomaar zelf zitten te oefenen, maar doe dit, zeker de eerste keren, onder begeleiding. Je gewicht niet recht boven het paard hebben is nl. in principe fout, dus let op dat je jezelf geen gekke tics aanleert!

Sonja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:28

misschien doe je wel te veel, dat is mijn probleem namelijk ook: mijn jonge merrie wil neit in de rechter galop aanspringen. Ze springt steeds links aan. Je kunt gaan lichtrijden op het binnenbeen, waardoor je met je gewicht het binnenachterbeen dwingt om meer er onder te komen en dus naar voren. je kunt ook proberen het paard goed naar binnen te laten kijken en het draf tempo te verhogen en zo in galop te belanden. Het is niet eenvoudig en bij elk paard werkt weer een andere methode.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 13:04

Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad. Ik heb dit samen met mijn instructrice zo opgelost: Bij de A of de C op een hele kleine cirkel in stap. Als ze soepel om het binnenbeen gebogen is met een goede stelling overgaan in draf. Hier hetzelfde doen tot ze goed gebogen en met een goede stelling loopt. Dan een overgang maken naar galop en direct de cirkel vergroten. Normaal springt het paard dan goed aan. Het koste mij in het begin wel veel tijd voor ze soepel en goed gebogen ging lopen, maar het probleem is er toch mee overgegaan.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 13:05

Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad. Ik heb dit samen met mijn instructrice zo opgelost: Bij de A of de C op een hele kleine cirkel in stap. Als ze soepel om het binnenbeen gebogen is met een goede stelling overgaan in draf. Hier hetzelfde doen tot ze goed gebogen en met een goede stelling loopt. Dan een overgang maken naar galop en direct de cirkel vergroten. Normaal springt het paard dan goed aan. Het koste mij in het begin wel veel tijd voor ze soepel en goed gebogen ging lopen, maar het probleem is er toch mee overgegaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 13:07

wat je zegt bit, inderdaad aangalopperen vanuit het wijken, want dat is wat jij min of meer doet. Het werkt wel. Er komt dan ook wat meer lengtebuiging in het paard en dat vergemakkelijkt het aanspringen.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 16:38

Als je voor je aanspringt een gebroken lijn van vijf meter rijdt, je binnenbeen aanduwt en met je buitenbeen begrenst, kan hij haast niet verkeerd aanspringen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 17:10

Het allemaal niet zo uitpluizen is de beste manier. Wat je moet doen is de "motor" achter het been zetten wat het eerste weg moet. Simpel houden dat gaat het beste. Dit wil zeggen het hele stelling verhaal in een notedop.

succes er mee,

Groetjes Adrienne