Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:59

De knuppel in het hoenderhok!!!
Met jonge paarden ga je niet schakelen in de gang! Echt waar, je sschakelt je paard er finaal kapot mee. Een zwakke achterhand is niet sterk genoeg om al die tempowisselingen aan te kunnen, je rijdt je onervaren paard echt helemaal aan gort. niet doen.

Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.
Een jong paard maak je niet sterk in de rijbaan, je maakt hem juist kapot. Na een tijdje, denk maanden, dan kan je rustig het rijden in de dressuurbak gaan oppakken. Tempowisselingen kan je pas maken als het dier al een jaar onder het zadel is, springen eveneens. Wat ook geld voor galop-stukken, een jong dier kan ook geen einden galopperen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:16

Nee Lovely, je hebt me niet helemaal goed begrepen, maar dat geeft niet.
Ik bedoel ook niet direct met het net zadelmakke paard de weg op en helemaal niet in de bak komen, maar echte dressuurtraining, zoals je die op prive-lessen krijgt, en die in al die boekjes te lezen valt, daar is een jong paard nog niet aan toe.
Die moet lekker eerst leren dat been betekent naar voren, en halthouden ook echt betekent stilstaan. Spelenderwijs komt het paard dan wel in het ritme. Dan kan je beginnen met de buitenritten.

Maar het echte werk, verzamelen met schakelen, schouderbinnenwaarts, galop-reprises, al die zaken die de achterhand juist kunnen versterken, zijn voor het jonge paard erg kwalijk...

Die tips worden hier wel gegeven, en ze zijn praktisch allemaal waar, maar niet geschikt voor het jonge paard. Met een paard van 5 is het wel makkelijker eerder te beginnen, met een paard jonger dan 5 moet je echt rekening gaan houden met het feit dat hij van nature nog een stukje moet aansterken, en dat mag je niet forceren met gerichte oefeningen (tenzij op veterinair advies).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:44

Tja, misschien ben ik wat voorzichtig in dit soort zaken, maar ik heb dit geleerd van mensen die weten wat ze doen indeze. Dierenarts Frans Oostra geeft deze theorie ook tijdens dat Rondje Educatie over Blessures bij sportpaarden en het voorkomen daarvan, te Ermelo, elk jaar weer.

Ik ben van mening dat de tijd die je je paard gunt in het begin, die geven ze je dubbel en dwars terug op een later tijdstip. Het is dus geen verloren tijd als je het eerste jaar nog niet kunt wijken voor het been (wijken erg slecht voro jonge paarden! vergroeiing heupbeenderen niet ondenkbeeldig), en van stap naar galop kunt 9komt fors op lendenpartij aan).
Tuurlijk, je mag het beginnetje wel maken, zeker als je paard dat aanbiedt, maar tussen het creeeren van de randvoorwaarden en het perfectioneren van de oefening kan een hele tijd zitten.

Ik hoop dat mijn paarden oud gaan worden, dus ik doe het rustig aan met ze. Ze zijn beiden nu 5 jaar, de een is al 2 jaar onder het zadel, de ander ongeveer 1 jaar ...
Tijd zal leren of de voorzichtige manier de beste is, maar het bevalt mij goed, mijn paaden zijn nog niet kreupel geweest.

En eh...dat kan je niet van elk jong sportpaard zeggen! ER zijn er teveel die voortijdig hun carriere moeten beeindigen, omdat het baasje met hun 3 jaar al op de wedstrijd wilde scoren...
Jonge paarden bieden vaak teveel aan, meer dan ze werkelijk aan kunnen. Je moet ze sparen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:02

Zep schreef:
ik weet niet wat voor lessen jij dan krijgt, maar mijn trainer let toch echt op het stadium van de africhting van welk paard ik ook meeneem...


We verschillen volgens mij niet echt helemaal van mening.

Met de privelessen bedoel ik:
Een ruiter wil graag naar les om zichzelf te verbeteren. Dan neemt men al gauw priveles tegenwoordig, daar betaal je dik voor dus je wilt er ook wat aan hebben. In dat fanatisme wordt het paard wel eens wat vergeten. Een goede instructeur let daarop, maar die ziet mischien niet dat het paard de dag erop dikke beentjes heeft. Een minder kundige paarden houder/ruiter zal het argeloos wegpoetsen zo van "het is niks, stalbenen, morgen over" en als het dan echt de volgende dag weg is, denken ze ook nog juist te handelen....
Dat soort berichten kan je wekelijks ook hier op bokt teruglezen Frusty

Ik ben dus bang dat die mensen deze berichten over 'hoe maak je het achterbeen sterker' dat leuk op hun paard gaan oefenen, met alle gevolgen van dien als ze het overdrijven of verkeerd aanpakken.
De echte goede ruiter, met verstand van paardmanagement zal het niet zo ver laten komen....
Maar ach....die jaag ik dan maar liever met mijn terughoudendheid in dit topic op de kast, dan dat al die onwetende maar erg fanatieke ruiters hun jonge rijdier forceren, omdat er geen dikke 'ja-maar' in dit topic te lezen was...
We weten immers niet allemaal wat we doen.....

(met mijn oprechte verontschuldiging indien ik onbedoeld wel heel erg betweterig overkom...sorry)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:06

Wat betreft wijken...de beweging die het paard daarbij maakt zijn erg onnatuurlijk en erg belastend op het heupgewricht. Een uitgegroeid paard zal er niet zo heel veel problemen mee hebben, maar jonge paarden, waarbij dat heupgewricht nog niet volledig is uitgehard kunnen serieus slijtage erbij oplopen.

Het is ook een belachelijke oefening, waar heb je het verder nog nodig dan in de L? Maar goed, het is dus een van die oefeningen die veel geoefend wordt, en waarbij dus ook veel paarden voortijdig onherstelbare schade bij oplopen. Alle reden om zeer terug houdend te zijn met het echte wijken (pootje over)....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:01

Ik haak weer even in, mischien dat ik niets nieuws reageer maar...

Er is een heel verschil tussen kop omhoog en maar laten kachelen de eerste tijd en dan ineens willen rijden, en met een mooie lichte aanleuning het paard lichtjes rond rijden tijdens een buitenrit.
Juist van in lichte aanleuning (en daarmaa bedoel ik niet 'aan de teugel') een buitenrit rijden leert het paard van op zijn eigen benen lopen. Je kan daarmee wat stelling vragen, en eenvoudige overgangen maken (halthouden/stap, stap/draf, draf/galop).
Dat is in mijn ogen een hele gezonde manier om de voorwaarden te scheppen waarmee je na een tijdje in de bak de dressuurtraining kunt aanvangen. Terwijl in de tussentijd je paard lekker fit is geworden en krachtiger onder het zadel, zodat je ook werkelijk kan gaan werken (wat je uiteraard nog steeds niet moet overdrijven, soms is een kwartiertje goed immers stukken beter dan een uur prutsen).

Over de 14 jaar en nationaal om nog maar iets te kunnen in de sport..dat is dan snel veranderd, hoe zat dat dan met die mevrouw Otto-Crepin, die ook olympisch heefft gedressuurd, terwijl ze pas na haar carriere in de modewereld is begonnen? En dichter bij huis; de moeder van mijn instructrice is begonnen toen ze dik in de 40 zat, is toch ook Z geworden...of stelt Z ook niets meer voor in de sport?
Echter, hoe ambitieus wil je zijn, ik rijd paard voor mijn lol, ondanks dat ik ook wedstrijden wil starten....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:24

Lovely schreef:
[naam verwijderd], je bedoelt zeker Annie McDonald-Hall. Zij was een exfotomodel dat een GP paard kocht, dure instructeur aantrok en een seizoentje meereed in het GP circuit.
Echt talent had deze eendagsvlieg niet hoor.


Nee die bedoel ik zeker niet...
Die amazone die ik bedoel is een van de twaalf uit Ruiterportretten, zo'n boek dat een tijdje geleden op de markt was over de loopbaan van dressuurruiters...
Ik dacth dat het Otto-Crepin was, maar het kan ook zo een ander zijn geweest, zal het nog eens nakijken....Het was in ieder geval een dame die eerst een behoorlijk bedrijf in Mode heeft gerund....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:49

Maar gut, hoe was het ook alweer dat je een paard sterk kan maken in de achterhand... Knipoog

- overgangen
-schoudervoor- schouderbinnenwaarts
-tempowisselingen
-volte openen en verkleinen
- voltes in contrastelling
- achterwaarts
- cavalletti lopen
- bergopwaarts lopen (letterlijk), op een buitenrit misschien Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:03

Ik geef het op...

In theorie weten we allemaal wel hoe het moet, we kennen allemaal de rode draad die in vele paardenboeken wordt aangeboden, maar begrip over de fysiek van het paard is bij sommigen gewoon ver te zoeken....ook bij de ruiters die jonge paarden de Z in kunnen rijden. Mischien wel juist bij hen, omdat zij dat paard niet op 26 jarige leeftijd alsnog willen kunnen rijden.... In het geweld om het grote geld en de grenzeloze ambitie van de semi-prof die zich 'in the picture' wil rijden, sneuvelt er nog wel eens een paard.....

Laat mij maar schuiven, ik heb gister met bijzonder veel plezier kunnen rijden op het door mijzelf beleerde paard, met een hele fijne lichte en stille aanleuning, in het begin van de verzameling, met een heel fijn reagerend actief achterbeengebruik...
We moeten nu nog B gaan starten (wegens van alles, maar het paard is nog maar 5), maar we richten ons zeker op de Z....
De dressuurrok hoeft van mij niet, maar regionaal leuk meerijden, daar doe ik het voor, dan is het mij verder wel prima.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:57

Geez, shoot [naam verwijderd] omdat zij voorzichtig is met haar paarden...
en eh...een opmerking plaatste om rustig aan te doen met paarden die nog sterker moeten worden...
Lees, mensen,....

ik begon met mijn tempering omwille van die paarden die met tips van bokt vanavond weer bestegen worden door ambitieuze maar onkundige ruitertjes...

En ja, ik vind dat een paard niet in de Z hoort als het nog maar 5 is, zal wel aan mij liggen.... Ik vind een pavo-cup dan ook iets discutabels.... zal ook wel aan mij liggen...
maar eh, ik ben niet de enige die er zo over denkt, lees alle interviews die in Bit, hoefslag, Ids enzo gepubliceerd worden maar na, er zijn er wel meer die er zo over denken....
En er zijn inderdaad ook net zoveel die denken als Pipo, UniferB enzo...

Toch, van rustig aan doen is bij mijn weten nog nooit een paard kapot gegaan, anders om wel. Haastige spoed zelden goed. Een echte paardenvakmens kan er mischien mee weg komen, 99 % van de basisruiters niet, dus eh...het lijkt me verstandig om bij dit soort topics de kalmte te bewaren en het aansterken van het achterbeengebruik heel langzaam te bewerkstelligen.

Voor elke klasse staat 1 leerjaar voor het paard. Dus van groen naar B dressuur is 1 heel jaar. En van B naar L, weer 1 heel jaar. Tja, dat is te langzaam voor Pavo, en waarschijnlijk te langzaam vor een groot deel van de wedstrijdruiters....toch, voor sommige paarden nog snel genoeg.
En eh...ik heb het niet zelf bedacht....je hoort het wel vaker....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:41

Das mooi voor je unifer...echt waar, leuk...
Uitzonderingen bevestigen immers de regel...

Ondanks dat het leuk is voor jou dat het zo goed is gegaan met je jonge paard, is het niet iets wat ik zou aanraden. Rustiger aan doen is gewoon veiliger voor de gezondheid van je paard...zeker voor het paard dat in handen is van de minder bekwame ruiter....

ik vind het vreemd dat je dat niet met mee eens kan zijn, dat in geval van twijfel over de kunde van de ruiter (en weten wij veel, over internet) je beter langzaam aan en met beleid kunt propageren, dan juist dat jonge paarden al van meet af aan van achter erbij moeten lopen.
De kundige ruiter trekt zijn eigen lijn wel, de minder vaardige ruiter leest met hoogste interesse dit soort topics. Juist die laatste groep moet geen malle dingen gaan doen, vandaar...langzaam aan, pas naar 1 jaar onder het zadel naar de B, schouderbinnenwaarts en tempowisselingen pas na 1 jaar onder het zadel...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:23

Dat begreep ik al, unifer...
nou lijkt me niet dat nog iemand dit hele verhaal gaat lezen, maar toch....

Wat betreft het vwo-leerlingetje; paarden bieden vaak meer aan dan je ze moet laten doen...is al eerder besproken in dit topic...juist de paarden die zich helemaal aan de ruiter geven moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen...
En tuurlijk moet je rekening houden met dat wat het paard aangeeft aan te kunnen, maar ik kijk dan meer naar wat ze nog niet kunnen dan wat ze wel al kunnen. als een paard aangeeft iets niet aan te kunnen, moet je niet doorzetten omdat je anders achter loopt 'bij de boekjes'. Geeft een paard aan iets wel te kunnen, kan je die weg heus wel inslaan, zolang je het maar rustig benaderd...

ik ken een ruitertje, die kocht een Ulft, beest kon echt heel makkelijk en lekker uitstrekken in draf. Gaf die aan, kon hij best. En dat soort gangen worden beloond met hoge punten op de wedstrijd...dus de dame oefenen en oefenen, die zag zichzelf al met Farbenfroh de tweede door de baan zoefen...nou dat paard heeft dus gestrekt totdat die echt niet verder meer kon....is nu geen sportpaard meer, en ook nog geen 8....
Vandaar, voorzichtigheid geboden, ook als het paard het zelf aanbiedt te willen doen....

Overigens, mijn paard biedt een hele mooie travers en renvers aan in draf...niet zozeer omdat ze zoveel talent heeft, maar omdat ze dat ene achterbeen niet onder de massa wil zetten. Dat verschil moet je toch maar wel even in de gaten hebben...niet alles wat gemakkelijk gaat is juist....wat een paard aanbiedt is niet altijd even zuiver, ze kunnen je bedotten.
(mij ook, enige bescheidenheid is hier wel op zijn plaats)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:33

Oke, dan ik ook...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers