stuur kwijt, rem kwijt, help m'n paard pubert :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

stuur kwijt, rem kwijt, help m'n paard pubert :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 17:50

Nee, op enkele dingen na gaat jamey echt super, we hebben echter een paar probleempjes.
Met het aangaloperen geeft ze bijna standaart een bok. In het begin waren dit onzekere bokjes, die onstonden doordat ze onzeker werd over haar evenwicht. Echter, het worden steeds hogere, en steeds minder onzekere bokken. Ik zit ze wel uit, da's het probleem niet, maar ze hoort natuurlijk gewoon netjes zonder bok aan te springen.

Als ik galopeer op de linkerhand, en ik wil een volte doen, vertikt ze het 9 van de 10x om de volte helemaal rond te maken. Ze galopeert een halve volte, en wil daarna door op de hoefslag. Als ik haar dan terugzet in draf, opnieuw aanspring en opnieuw probeer, doet ze het wel Verward

Ze gaat niet ontiegelijk hard, blijft keurig in arbeidsgalop, maar de rem is soms ver te zoeken. Uit eindelijk stopt ze wel, en gaat ze wel terug in draf, maar niet op het moment dat ik het vroeg, maar meestal een korte zijde verder.

Het zijn geen onoverkomelijke problemen, maar als iemand advies of tips heeft, graag

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:15

Klinkt bekend voor mij. Ik kreeg als tip om telkens in de zelfde hoek aan te galoperen en om voorlopig geen voltes te maken in galop. Laat je paard eerst rechtuit haar balans vinden. Wat betreft het bokken, zet haar nog regelmatig aan de longe en oefen dan het aanspringen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: stuur kwijt, rem kwijt, help m'n paard pubert :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:42

dit gaat zeker over dat jonge paard wat je net aan het inrijden bent? het zijn allemaal typische probleempjes die je tegenkomt.

op het eerste gezicht lijken mij deze "probleempjes" idd te komen omdat het paard zijn balans nog moet vinden.

ik ben er overigens geen voorstander van steeds in dezelfde hoek aan te galopperen. elke keer dat ze in die hoek is denk ze, "oh ik moet aangalopperen".

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:20

Dat lijkt me echt leuk, die probleempjes eruit werken Lachen Maargoed, dat bokje bij het aanspringen is puur een balansprobleem, die verdwijnt vanzelf.

Zo ook met de volte, blijven proberen, ze grijpt naar de hoefslag omdat ze op die manier houdvast heeft, dat verdwijnt vanzelf als ze haar evenwicht meer vindt. Maar ik zou veel voltes blijven rijden.

De rem moet je er zelf op zetten. Stopt ze niet, dan parkeer je haar met haar neus tegen de wand aan. Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:53

Idd, ik herken t ook. Niet het bokken, niet het niett erug te nemen zijn, maar vooralhet eigenwijze op de volte.. Je draait af, maakt de volte mooi rond, en als je vlakvoor het moment dat je de hoefslag op komt bent, gaat ze snel de andere kant in.. Tenminste, Camil en Bliksem allebei deden eht.
Ik denk dat je gewoon goed je benen eraan meot houden, gewoon terug duwen, ook al knallen ze tegen de bakrand aan ze meoten terug, ik gebruik dan ook zo min mogelijk mijn teugels en probeer ook te voorkomen dat ze via de andere kant terug gaan, dan doen ze maar wat pasjes achteruit en lopen ze weer verder de volte af, maar de andere kant gaan ze niet op!! In galop is dit niet echt een goed idee denk ik maar eigenlijk maak ik nu zelden voltes in galop. Maar in stap lukt het wel, en na 3 x geven ze zich over (tenminste camil en blix wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:56

Stopt ze niet, ok laat haar maar galloperen, maar wel net iets harder dan ze zelf wil.
Jij bepaalt het tempo, kan het niet langzamer dan maar harder, dan is het toch jou tempo.
En als ze daarna in draf wil, das toch pech hebben, nu wilde jij net gaan galoperen.
Dus dan nog ff 5 min doorgaan.
Wedden dat ze volgende keer graag gaat draven Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 22:02

klinkt allemaal heel erg logisch nath, maar in andere gangen heb ik totaal geen troubles met voltes, puur en enkel de galop.
zeg kawa, zijn die 5 min figuurlijk??? (pls zeg ja!!!! Haha!)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:08

oh dan heb je dus aan mijn advies neits. Haha! bij mij waren ze allebei lekker eigenwijs met voltes.. vooral in stap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:09

Haha nee Extreme duivel Knipoog

Nou in ieder geval wel iets langer volhouden dan dat ze zelf wil.
Maar als je gaat draven doe het dan ook weer op jou comando.
Valt ze uit de galop dan desnoods maar 4 passen weer galop en dan voordat ze terug valt zelf weer terug nemen, zou blijven de overgangen die van jou.
Zo blijft het tempo van jou.
En zo komt langzaam aan alles op jou comando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:11

En over die volte.
Blijven galoperen en blijven sturen.
Al gaat ze de volte pas 3 rondes later weer in dat maakt niet uit, ze heeft dan weer gedaan wat jij wilt.
En dan uiteraard belonen, maar dat hoef ik tegen jou geloof ik niet te zeggen.Lachen

Maar niet terug in draf, jij wilde het in galop, dan doe je dat ook. Dan maar een ronde te laat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:05

Genoeg tips zou ik zeggen,
wil je alleen even waarschuwen dat de pubertijd nog gaat komen hoor!
Die krijgen ze pas rond de vierde/vijfde jaar, berg je dus maar.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 00:29

Zijn ze ooit uitgepubert? met 4/5 is peuterpuberteit en 6/7 puberteit toch Knipoog

Verder staan er idd genoeg tips Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:02

Gewoon tig keer achter elkaar in galop aanspringen, dan houdt ze vanzelf op met bokken. Is namelijk veels te vermoeiend en als je er dan toch geen reactie op geeft, verspilde energie. Paddy is ook nooit uitgepuberd, die pubert nog steeds. En ze bokt heel vaak als ik in galop aanspring. GEef ik lekker niets om.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:43

lekker vaak galoperen zou ik zeggen. Veel aanspringen, en heel veel galoperen, verbeteren de andere gangen ook mooi van omdat ze sterker wordt en galoperen is heel goed voor een jong paard!

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:45

Gewoon vaak doen dat is de oplossing als ik je probleem zo lees. Succes ermee! Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 21:48

iedereen bedankt, zal van de week alles eens proberen, jullie horen het wel

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:02

Ik ken het probleem ook met Ranita. Als ik aan galoppeer (laatste tijd wordt het wel minder) altijd een bokje, vooral de eerste (paar) keer. Ik geef haar een tikje (mag ze niet), neem haar terug en galoppeer opnieuw aan, net zo lang tot ze niet meer bokt bij het aan gelopperen. Is meestal maar één of twee keer nodig. Ook Ranita is moeilijk te sturen in de galop, krijg de meest vreemde figuren, maar heb hier nog niet echt een goede oplossing voor gevonden.