steigeren om niks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

steigeren om niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 21:48

als ik gewoon aan het rijden ben en mijn paard ziet iets wat hem niet helemaal bevalt, stopt hij en doet zijn hoofd helemaal omhoog
op het moment dat ik dan been geef om hem voorwaarts te rkijgen gaat hij steigeren
en niet zomaar
nee griezelig hoog

hij is zelf al 1.75 dus snap je wel hoe hoog dat gaat
geprobeerd: omtrekken, zweepje erbij, schop naar voren, klap bovenop tussen zijn oren, klap aan de zijkant tussen oor en oog, grote mond geven,
niets helpt
vandaag heeft hij van de 10 miniuten die we in de bak zijn geweest 7 minuten gesteigert omdat hij iets engs???? zag
als hij zo'n bui heeft kan je niet normaal met hem rijden
als er iemand is die hier een oplossing voor weet dan hoor ik dat graag, want ik begin zo onderhand de moed te verliezen.
ik vind het niet eng als hij 1 of 2 keer met zijn voorbenen iets van de grond komt, maar zoals hij vandaag tekeer ging is niet leuk

groetjes marianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:53

Wat gebeurt er als iemand er met een longeerzweep lang staat en hem op jaagt.
Of juist wat zand of met de zweep tegen zijn buik gooit/slaat.
Hier worden paarden het eerst aangevallen door roofdieren en zullen het daarna vaak niet meer graag blootstellen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:05

en waarom bevalt dat ene ding niet? Heeft ie last van zijn mond/rug, of snapt ie je wellicht doodsimpel niet?
Mijn 3 jarige merrie snapte in het begin geen flikker van mijn benen. Zodra ik ook maar iets been gaf stond ze dus overeind, omdat ze gewoon niet wist wat ze er mee moest, en dus uit onzekerheid maar omhoog. Dit is op een heel simpele manier over gegaan. negeren, negeren negeren

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 22:17

stef hij is al 7 en is Z dressuur dus hij begrijpt me echt wel

wat rinnungkawa zegt heb ik nog niet geprobeerd, maar bij iemand met een longeerzweep weet ik al dat ik niet in de buurt kom
buiten dat is het gevaarlijk om bij hem in de buurt te komen als hij steigert want hij slaat als een idioot met zijn voorbenen in het rond

ennnn je weet nooit wanneer hij het doet
hij staat binnen 2 seconden stil en totaal overeind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:20

Mag ik vragen of jij hem naar de Z hebt gereden of iemand anders.
En als het iemand anders was deed hij dat daar ook bij?
Zo ja kun je vragen hoe die dat oploste.
Zo nee, dan is hij de baas over je aan het spelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:21

gijs schreef:
stef hij is al 7 en is Z dressuur dus hij begrijpt me echt wel



Sorry, hoe moet ik dat weten? Je hoeft niet gelijk te schieten Haha!
Waren verder slechts suggesties, ken de combinatie niet en de situaties niet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 23:17

Deze tip heb ik een keer gekregen. Als hij wil gaan stijgeren dus nog niet als al hij de lucht in omtrekken, dan moet hij weer zijn evenwicht zoeken. Ik heb hier zelf verder geen ervaring mee

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:10

Ik mis één ding hier; weet je zeker dat lichamelijk alles goed is bij het paard?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:15

7 jaar, Z dressuur en duidelijk in protest.

Het paard probeert je wat te vertellen, waarom er door heen willen rijden? Weet je zeker dat dit paard 100 % fit is?
De ernst van de reacties/verzet doet mij denken aan pijn. Een paard wat eerder wel meewerkend was en nu niet meer, daar is iets mee....

Ik denk dat je verder moet kijken dan het rijtechnische. Wellicht zit het paard psychisch vast (te veel eentonig werk, altijd maar die bak?), of heeft het rugpijn, of een haak op de kiezen, of...of....of...
en misschien zit jijzelf wel vast in je rug, en reageert het paard daar op...
Kijk verder dan het veranderen van bit....

Neem iets afstand van de situatie en probeer eens objectief naar je paard te kijken...wat scheelt hem?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:29

mijn paard is ook zo,als het haa rniet bevalt gaat ze staken.
ze gaat vanuit de galop op de rem.
je geeft been gaat ze schudden met haar hoofd.
tikjemet de zweep en omhoog maar!
en niet een klein beetje hoog hoor neee!!
ik ben daar zelf net zo'n held in ik laat haar corrigeren anders kan je het paard ermee verknoeien ik heb een jong paard !
dus ik doe dat .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:40

Dees schreef:
7 jaar, Z dressuur en duidelijk in protest.

Het paard probeert je wat te vertellen, waarom er door heen willen rijden? Weet je zeker dat dit paard 100 % fit is?
De ernst van de reacties/verzet doet mij denken aan pijn. Een paard wat eerder wel meewerkend was en nu niet meer, daar is iets mee....

Ik denk dat je verder moet kijken dan het rijtechnische. Wellicht zit het paard psychisch vast (te veel eentonig werk, altijd maar die bak?), of heeft het rugpijn, of een haak op de kiezen, of...of....of...
en misschien zit jijzelf wel vast in je rug, en reageert het paard daar op...
Kijk verder dan het veranderen van bit....

Neem iets afstand van de situatie en probeer eens objectief naar je paard te kijken...wat scheelt hem?


I rest my case

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:23

Kijk eerst eens of er iets mis is met je paard.En zoals runningkawa al zei, steigerde hij bij de vorige eigenaars al?Vraag anders daar al eens raad.
Anders (heeft bij Isabelle heel goed geholpen) kan je misschien iedere keer als hij dan terug op de grond komt direct naar rechts(of links,de minst favoriete kant)draaien,echt om zijn as,5 keer ofzo.Dan vraag je weer om vooruit te gaan.Steigert hij weer?Terug die rondjes.Als hij dan naar voor gaat,direct belonen.Nu is Isabelle het steigeren bijna afgeleerd.

Maar dit alleen doen als je er zeker van bent dat er niets met je zadel,bit mis is.Of dat hij gewoon pijn heeft.Probeer anders eens iemand anders erop te laten rijden.Gewoon stap,draf en galop.Nog geen moeilijke dingen. Misschien ligt het als hij het dan niet doet,aan jou.

djedda

Berichten: 990
Geregistreerd: 31-03-02

Re: steigeren om niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:00

Mijn paard was eerst ook erg in verzet. Ookk ontzettend hoog steigeren. Da's dus echt niet leuk. Ben er maanden mee bezig geweest. Eerst een tijdje aan de longeerlijn die mijn instrucrice vasthield met een zweep erbij. Uiteindelijk hielp dat allemaal niks. Later heb ik uitgevonden dat als ik voelde dattie omhoog wilde komen dat ik hem dan moest omtrekken en dan metteen voorwaarts die kant op (volg je het nog?) dat is gaan helpen en nu doettie echt alles. Ik had deze manier maar jij hebt een paard die dus ook anders is. Ik hoop dat het helpt!!
Ik zag het eerst ook niet meer zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:04

Zorgen dat je paard aan het been is en blijft, daarbij kun je ten allen tijde wegrijden en zal hij niet gaan steigeren. Maar ik zou me afvragen waarom hij het doet, 99% van de tijd is het een ruiterfout, en ben jij degene die het probleem is. Het slimmer om de oorzaak aan te pakken en niet het symptoomSteigeren doen ze nooit om niets.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:42

misschien heeft jouw paard een gevoelige mond en ben jij te ruw met je handen of heb je een te scherp bit.
misschien ben jij wel veel strenger met je handen dan zijn vorige eigenaar en pikt ie dat niet.

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Re: steigeren om niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:48

zelf blijven ademen

en een rouw ei tussen zijn oren kapot slaan

xMandyx

Berichten: 62
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:48

Dees schreef:
7 jaar, Z dressuur en duidelijk in protest.

Het paard probeert je wat te vertellen, waarom er door heen willen rijden? Weet je zeker dat dit paard 100 % fit is?
De ernst van de reacties/verzet doet mij denken aan pijn. Een paard wat eerder wel meewerkend was en nu niet meer, daar is iets mee....

Ik denk dat je verder moet kijken dan het rijtechnische. Wellicht zit het paard psychisch vast (te veel eentonig werk, altijd maar die bak?), of heeft het rugpijn, of een haak op de kiezen, of...of....of...
en misschien zit jijzelf wel vast in je rug, en reageert het paard daar op...
Kijk verder dan het veranderen van bit....

Neem iets afstand van de situatie en probeer eens objectief naar je paard te kijken...wat scheelt hem?


ik sluit me hier ook helemaal bij aan.

ennuh bluehunter: een rauw ei is ten eerste niet heel handig om in je jaszak te hebben Knipoog , en ten tweede heeft ze al geprobeert om met een zweep tussen de oren een tik te geven, wat geen effect had...

veel succes verder

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:54

Was het niet al opgelost hoe het zat met deze "om niks" story? Dit paard bleek toch een ernstige rugblessure te hebben? Nu maar hopen dat de vragensteller niet alle tips heeft opgevolgd.