Verschil tussen Pelham en Pessoa bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Verschil tussen Pelham en Pessoa bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 08:19

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een pessoabit en een (gebroken) pelham bit?

Die fjord die ik nu rijdt, die reageert namelijk helemaal niet op teugelhulpen, en ook niet op zithulpen. Ik rijdt daar veel mee buiten en als ik haar wil stoppen dan moet ik echt al mijn gewicht in de strijd gooien zodat ze dan na nog een paar meter doortrekken toch eindelijk stilstaat (voor niet meer dan 3 sec.)

Ze heeft nu een holle bustrens, enkelgebroken.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 15:14

dit kun je het beste toch rijtechnish oplossen door lekker dressuurmatig aan de gang te gaan.Flink veel overgangen rijden zodat ze leert op jou gewichtshulpen te reageren en gewoon op jou gericht is en naar je luistert.
zal wel een tijdje duren .
totdat je dat voor elkaar hebt kun je buiten als het echt onveilig is (dus als ze echt niet te remmen is
met een pelham gaan rijden, gewoon onder het rijden alleen de bovenste teugel gebruiken en als je wilt remmen en het lukt niet de ondertse ook wat aannemen, maar doe dat wel allemaal met beleid , voor je het weet heb je een blok beton in je handen.
oplossen kun je dit probleem alleen rijtechnisch.
succes met je paardje
groetjes sonja

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:08

Zijn al verschillende topics op rijtechnisch. Probeer de zoekfunctie eens.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 19:03

scherper bit pakken helpt niet als ze /hij daar aan went gaat hij daar ook doorheen denderen moet je weer wat scherpers pakken etcetc. zorgens dat hij in de bak al bij de eerste de beste ophouding stilstaat. dat ze buiten dan iets meer doordrammen alla maar een ophouding is halt en geen trekwerk of ie alsjeblieft wat langzamer wil

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:24

Je kunt zulke problemen ook heel goed vanaf de grond oplossen , Rena had hetzelfde probleem toen ik haar kreeg.

Na 2 weken kon ik met haar buitenrijden aan een lang teugeltje en puurop stem en zit overgangen ed laten maken , zelfs achterwaarts.

Leer heel duidelijk en op een leuke manier netjes stemhulpen aan , aan een lang touwtje.

Als je dat goed doet hebben ze het heel snel door , veel sneller dan dat je het rijtechnisch op kunt lossen !

Als je er dan weer opgaat hoef je het niet op het bit te spelen , maar op je stem met slechts een klein beetje zithulpen .

Dan weet je ook zeker dat het dier heel goed begrijpt wat je bedoeld .
Desnoods een halsriempje eromheen waar je even aan kunt trekken ,
als je maar niet in de mond gaat sleuren want dat winnen ze toch en daar worden ze steeds stugger door.... en onrustig van !

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 16:37

Ja, dat weet ik ook wel dat ik het rijtechnisch moet oplossen. Maar het probleem is...in de bak luisterd ze hardstikke goed! En ook naar stemhulpen. En als je alleen met haar gaat buitenrijden is er niets aan de hand! Alleen als er meerder paarden bij zijn, is ze niet te stoppen. Dan kan ik haar echt niet houden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:42

Net als de Tinker van mijn vriendin.. Heeft af en toe ook niks te zeggen over hem, banjert gewoon door. Navy wil ook wel ´es een handremprobleem hebben, maar vaak is dit gewoon een halve vechtpartij. Bij die vriendin helpt een pessoa niks, omdat ze het bit vaak op de verkeerde manier in hun mond hebben zitten. Of ze pakken ´m vast, of ze lopen op zo´n manier dat ze geen druk voelen..

Maar goed.. Een Pelham is een stang en trens in één. De onderste teugel zorgt voor de extra druk tegen de kin, achter de oren en in de mond, waardoor het bit scherper wordt. Dit bit wordt veelal met dubbele teugel gereden, en het voordeel ervan is dat het als een gewone trens in kan werken, zolang de onderste los hangt.
Een pessoa is een trens met meerdere ringen. Hoe lager de ring (bv. de onderste), hoe scherper het bit. Druk wordt uitgeoefent op de mond en door de hefboomwerking achter de oren. Ook dit bit kan met 2 teugels gereden worden, maar is minder gebruikelijk dan bij de Pelham. Beide zijn het pittige bitten!