Interesse-vraagje over verkeerd ingereden paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Interesse-vraagje over verkeerd ingereden paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:26

Even voor alles dit: ik heb geen plannen met het paard waar het over gaat in deze kwestie maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik vraag me namelijk af wat je zou kunnen doen om dit paardje zo om te scholen dat hij wel te rijden is.

Ik ken een paardje wat verkeerd is ingereden. Zonder begeleiding door iemand die toen nog niet zolang reed.
In de stap is het paard nog redelijk te rijden maar meer niet. Ze krijgen hem amper in draf en over de galop doen ze ruim een heel rondje om hem er in te krijgen. Hij wil namleijkniet vooruit. Hij luistert niet naar het been. Soms wordt hij gereden met flinke sporen en 2 zwepen maar ook daar reageert hij amper op. Als hij helemaal geen zin heeft gaat hij lekker steigeren en krijgen ze hem helemaal niet meer voren.
Wat je dus meestal ziet is een naar de zweep slaand, regelmatig steigerend geval. Geen pretje om te zien. Buiten gaat het paardje wel voorwaarts trouwens, dat vind hij leuk. Maar dan doet hij het ook alleen maar omdat hij dat leuk vind. Als ze hem dan inhouden gaat hij weer steigeren.

Maar wat ik me dus afvroeg is, dit paardje is een jaar of 8 trouwens, of je uberhaupt dit paard goed kan krijgen. En hoe zou dat dan kunnen?

Gewoon helemaal opnieuw beginnen? Maar hoe makkelijk gaat een paard terug naar zijn oude gewoontes als hij zo is ingereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:48

Zo iets krijg je heus nog wel goed maar je zult wel een doortastende ruiter moeten treffen.
Dit paard heeft duidelijk een discipline probleem en denkt zelf te kunnen bepalen wanneer het tijd is voor draf of galop. Je moet dus weer terug naar de basis en beginnen met gewone gehoorzaamheidsdingetjes en longeerwerk. Waarschijnlijk is dit paard in de omgang ook niet echt prettig.
Je zult in het rijden vooral moeten voorkomen dat er een discussie ontstaat tussen ruiter en paard want dat leidt tot steigeren en daarmee wint het paard de discussie altijd. Daarom kun je in het begin het best gebruik maken van een helper op de grond die het paard voorwaarts jaagt met een longeerzweep. Als het paard er van is overtuigd dat het makkelijker is om de commando's van de ruiter op te volgen dan zal het zich snel schikken. Paarden zijn doorgaans erg meegaand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:50

Ja zo dacht ik er ook over. Maar ik vroeg me af of ik niet te simpel dacht.
Ik denk als je gewoon begint met longeren en met rijden met iemand op de grond die helpt en als je consequent om gehoorzaamheid vraagt met veel beloning je hem best kan veranderen.
Op stal is hij best lief, loopt netjes mee aan het touw maar dat vind hij ook niet vervelend.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:07

de basis?????????
dat beestje kent geen basis,en moet dus gewoon volledig omgevormt worden,door een zeeeeeeer proffessioneel iemand,waarschijnlijk liefst een man,daar hebben ze meestal meer ontzag voor...
maar of hij niet gigantisch snel terugvalt,dat is per paard verschillend.
ik heb ook zo'n paard gehad,die wel goed is ingereden,maar altijd hel lui was,en met sporen en zweep gereden werdt.uiteindelijk veel staken,behalve in het bos,daar was hij altijd braaf.hij is nu verkocht voor recreatie,voor 2 jonge kinderen en een moeder(de vader heeft zelf een ander paard)en hij gedraagt zich GEWELDIG!!!tjah,ze vinden hun weg wel,maar soms is het moeilijk om te geloven dat je een paard dat zo'n gigantisch tegenzin toont,beter af is door hem zijn zin te geven en enkel buiten te gaan rijden...

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:31

enne,jippie,paarden zijn niet altijd meegaand!mijnbpaard werd ook vooruit gejaagd,maar daar brak hij doorheen(we moesten hem op de volte houden)en zodra de zweep weg was,gelijk weer dat verzet...
maarja,sommige paarden zijn zo gigantisch moeilijk!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:26

Ik denk dat dit ook een psychische oorzaak kan hebben. Je zou eerst een goede band moeten krijgen met het paard, met veel wederzijds vertrouwen en respect. Dan loopt hij wel denk ik, gewoon omdat hij voor je wil werken, ik denk dat je daar nu gebrek aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:15

Citaat:
wederzijds vertrouwen en respect

Vooral dat laaste, dat schort er denk ik nogal aan.
En dat is meestal niet alleen met rijden.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:49

dit paard is gewoon verkeerd begrepen,verkeerd gereden en dominant....hij is al 8,hij is waarschijnlijk vrijwel zijn hele leven geprikt met de spoor en geslagen...
hij pikt het niet meer en gaat omhoog als het teveel wordt...
dit paard zou je dankbaar moeten zijn,dat je op zijn rug mag!
tuurlijk,het klopt niet,maar...een 8 jarige kun je eigenlijk niet veranderen,enkel breken...
en is dat het waard?/
laat dit paard in zijn waarde(en probeer degene die hem rijd te overtuigen dat diegene vereerd zou moeten zijn...)als hij in de omgang enzo braaf is,waarom zou je dat op den duur ook gaan verzieken door hem altijd te pijnigen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:10

runningkawa schreef:
Citaat:
wederzijds vertrouwen en respect

Vooral dat laaste, dat schort er denk ik nogal aan.
En dat is meestal niet alleen met rijden.

Inderdaad is dat nu niet echt het geval. De eigenaar komt als het hem uitkomt dus dat is nogal wisselend. De rest van de tijd mag het paard wachten op wei.
Maar de eigenaar gaat over een paar jaar verhuizen en wil dan het paard verkopen. Maar ja wie wil dan zo'n paard? Volgens hem is het niet zo moeilijk omdat hij wel graag buiten loopt en mooi is om te zien...