pony van 14jaar leren aan de longe te lopen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

pony van 14jaar leren aan de longe te lopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-02 09:55

ik heb hetvolgende probleem
ik ben al jaren en jaren de enige die mijn pony berijdt
ik zou er ook ns andere ruiters willen opzetten, ook een beginner (natuurlijk wel enkel als ik erbij ben zodat ik een oogje in het zeil kan houden)
ernaast blijven lopen wordt wat lastig als het sneller gaat dan stap (ik heb iets aan mn knieën en kan dus niet lang blijven doorlopen) en bovendien kan je de boel vanop een afstandje beter overzien zodat je kan aanwijzingen geven over zit enzo
ook kan ik soms door dat gedoe met mijn knieën beter ns niet rijden, maar ik wil haar dan liever toch nog wat beweging geven

daarom is mijn vraag of je een pony van 14 nog kan leren om netjes aan de longe te lopen
ik heb het enkele jaren geleden wel ns geprobeerd maar alleen in stap en eventjes in draf en ze had precies zo wat probleempjes met het systeem 'netjes in een cirkeltje blijven lopen'
zou het nog lukken om het haar aan te leren met bijv. in het begin iemand die naast haar meeloopt zodat ze op de cirkel blijft?????

graag jullie advies!!!

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 15:26

volgens mij moet dat absoluut kunnen
gewoon zo aanleren als bij een jong paard dus ook 1 iemand in het midden en 1 iemand die aan de buiten kant maaloopt en die dan in de loop van de tijd verder af gaat an dan op een gegven moment zelfs wegblijft
wel zelf heel erg op letten dat je wel goed bij de achterhand blijft met de zweep of in ieder geval wijzen qua ondersteuning want als je dat niet doet heb je veel kans dat ze niet doorloopt of omdraait en dat soort dingen.
het kan iets langer duren maar gewoon heduld hebben en stug volhouden
maar het meot absoluut kunnen
succes groetjes sonja

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 17:05

Als je een cirkel afzet ( 10 m diameter) waarin je gaat longeren, heeft de pony steun. Hij snapt dan vrij snel wat de bedoeling is.
Je moet hem wel goed naar buiten (tegen de "rand") drijven.
Je kunt een longeercirkel maken van stro-balen of lint.
Natuurlijk gaat dat lukken!!!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 18:14

warren schreef:
Als je een cirkel afzet ( 10 m diameter) waarin je gaat longeren, heeft de pony steun.


Een cirkel van 10 meter diameter is wel erg klein hoor! (Lees: slecht voor botten, pezen, gewrichten). Maak de cirkel minimaal 15 tot 18 meter diameter. Dan wil het zeker lukken.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 20:31

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. probeer het gewoon!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 07:19

best een grote cirkel voor alle zekerheid
ze is aan het herstellen van hoefbevangenheid momenteel
alvast bedankt voor jullie tips, na de examens ga ik het zeker eens proberen, dan heb ik veel tijd

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 16:56

Gewoon proberen met een afgezette cirkel hoor!
Ik heb het een pony op zijn 30ste nog kunnen aanleren dus 14 jaar moet zeker kunnen!
succes ermee!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:10

Als de pony goed zadelmak is gemaakt , zal ie ongetwijfeld wel eens eerder (toen dus) aan de longe hebben gelopen.
Verder is t volgens mij prima aan te leren gewoon een volte afzetten met lint of hindernissen oid, eventueel eerst iemand bij hem laten lopen (jy bv in t midden) en lekker tegen de buitenkant blijven laten lopen, dan snappen ze t na een tijdje vast wel.

Begin natuurlijk helemaal zonder hulpteugels e.d. hij moet eerst snappen dat ie dat rondje moet blijven lopen.