Mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 20:20

Hallo mensen

Mijn paard heeft de neiging om te gaan rennen met springen.
Sommige mensen zeggen dat ik er een scherper bit in moet doen.
Maar daar ben ik het niet zo mee eens want toen ik haar kocht was ze bang voor het bit.
Nu zat ik te denken aan een mexicaamse neusriem omdat ze dan meer druk op haar neus krijgt.
Wat vinden jullie daarvan?


Groetjes Eef +
Tasmin Lovers

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:27

Ik denk dat je het beter rijtechnisch op kunt proberen te lossen , het paard gehoorzamer en rustiger maken door concentratie - oefeningen en door goede les te nemen.

Of ben je hier al mee bezig ?

Je kunt er altijd beter eerst gericht op gaan trainen dan er maar iets strengers aan hangen , toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:55

Rent ze niet omdat ze nog steeds bang (van het bit) is.
Heel veel paarden doen dat als ze bang zijn, nog het oergedrag van vluchten.

Dus juist geen scherpe dingen gebruiken, maar juist heel veel vertrouwen geven.

Ga veel dressuren tussen de hindernissen, als ze rustig is spring je een keer, word ze weer druk ga je weer dresuren enz, enz.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 21:35

Ik denk dat je dit door te rijden juist moet oplossen, maar als et echt niet anders kan en je zit er gewoonv oor nix op omdat die knol alleen maar bezig is met zijn eigen dingen kun je best eens wat proberen qua hulpmiddelen, wees hier wel voorzichtig mee en doe et onder begeleiding, Heb je btw les? Wat zegt je instructie?

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 21:41

Ja daar ben ik al mee bezig. en ze is niet meer bang voor het bit dat weet ik zeker want ze doet het niet meteen maar als ik al een tijdje bezig ben bijv als ik 2 parcoursen moet rijden doet ze het alleen bij het 2e parcours.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 01:27

als ze het alleen bij het tweede parcours doet is ze waarschijnlijk door het eerste gewoon helemaal op gefokt en moet je haar tussen de parcoursen in rustig zien te krijgen door haar even dressuurmatig te pakken
kan misschien een oplossingzijn
(maar ik weet natuurlijk niet wat je nu doet tussen twee proeven in)

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:17

Als ze het alleen tijdens het tweede parcours doet, zegt dat dus dat ze het wel normaal KAN. Geen reden dus om naar een scherpere neusriem/bit te grijpen. Inderdaad veel Dressuurmatig blijven rijden tussen de parcoursen door, veel overgangen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:27

NaVy! schreef:
Als ze het alleen tijdens het tweede parcours doet, zegt dat dus dat ze het wel normaal KAN. Geen reden dus om naar een scherpere neusriem/bit te grijpen. Inderdaad veel Dressuurmatig blijven rijden tussen de parcoursen door, veel overgangen maken.

helemaal mee eens.
Ze kan het dus wel goed met dat bit en neusriem, dus zou het oneerlijk zijn naar iets scherpers te grijpen.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 07:51

eefjuh112 schreef:
Ja daar ben ik al mee bezig. en ze is niet meer bang voor het bit dat weet ik zeker want ze doet het niet meteen maar als ik al een tijdje bezig ben bijv als ik 2 parcoursen moet rijden doet ze het alleen bij het 2e parcours.


heb je altijd een martingaal om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:06

Mijn keuze zou het niet zijn, om dan maar een scherper bit te nemen, of een scherper werkende neusriem.
Het probleem van jouw (en mijn Haha! ) paard is dat 'ie te heet wordt, dat 'ie al wil vertrekken, en eigenlijk tegen jou zegt "laat mij maar, ik weet het wel. Blijf jij maar lekker zitten, dan regel ik dat parcours wel".
Jouw paard moet dus leren wachten. Geduld kweken.

Hoe je dat doet? Al met de kleinste dingetjes. Stilstaan tijdens het poetsen en opzadelen. Gewoon nog even laten staan als 'ie z'n zadel al op heeft.
Stilstaan met opstijgen, en ook daarna nog gewoon eens een paar minuten blijven staan.

Met rijden, als 'ie heet wordt: meteen terug in tempo of niveau van oefening. Wachten tot jij aangeeft dat er weer verdergegaan wordt.

Bouw maar eens een parcoursje, rij het, stap even buiten de bak, en ga er weer in. Wordt 'ie heet? Zet 'm dan maar eens ergens stil, laat je teugel hangen, en wacht. Wacht, wacht, wacht, en daarna wacht je nog even. Net zo lang tot hij zich daar in berust. Meestal gaat dat gepaard met een diepe zucht. Dan beloon je 'm, en rij je verder.
Weer heet? Dan weer wachten.

Uiteraard kun je dit in een wedstrijdparcours niet doen. Maar ga maar eens naar een oefenparcours, en vraag of je als allerlaatste mag rijden. Als je je probleem uitlegt, hebben ze daar echt wel begrip voor; daar is oefenspringen immers voor.

Succes! Enne.... geduld is een schone zaak!