Veranderde manier van trainen, paard onzeker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Veranderde manier van trainen, paard onzeker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 10:37

Dat vraag ik me dus af, als je over schakeld op een andere/aangepaste of nieuwe manier van trainen, pakt je paard dit makkelijk op?
Of heb je een periode van wenning, raakt het paard onzeker of zelfs verzet?

Hoelang duurt het voordat je/een paard gewend/vertrouwd raakt aan de verandering?

Voordat iedereen conclusies trekt....
ik stel deze vraag hypothetisch.
Laatst bijgewerkt door orri op 28-06-02 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:42

Hoe lang een paard erover doet om zich in te passen in de nieuwe aanpak hangt ten eerste af van zijn vermogen daartoe, of zijn karakter dat toelaat. Wat belangrijker is, is de overtuiging van de ruiter. Wanneer de (net overgeschakelde) ruiter zelf onzeker is en weinig doortastend, dan heeft het paard geen duidelijke lijn en kun je dus verzet en onzekerheid verwachten. De ruiter moet dus weten wat die wil en waar ie mee bezig is.
Een heel nieuwe aanpak is misschien best even gek voor een paard en het zal ook zeker even duren voordat het resultaat geeft, ookal loopt het zoals het moet. Hoe lang dat duurt hangt er ook maar net vanaf wat de verandering inhoudt en hoe groot de verschillen zijn. Een paard verbeteren kost nu eenmaal tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:50

Ligt er helemaal aan op wat voor manier je veranderd, ik ben een paar maanden geleden gaan lessen bij iemand anders, mijn paard pakte het direct op, geen enkel probleem, liep super en bleef super lopen. Dus als je de juiste aanpak neemt, zal hij er niet snel onzeker van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:23

Ik heb destijds een paar heel essentiele dingen moeten veranderen in mijn rijden, en vooral in de benadering van het rijden. Nescio heeft tegelijk met mij moeten omschakelen, en dat is best even lastig geweest. Ik merkte onmiddellijk resultaat, maar vond het heel moeilijk om dat thuis na te rijden, zeker omdat ik toen in een omgeving zat die die nieuwe werkwijze niet zo positief beoordeelde, en ik dus weinig feedback had.

Het moeilijke is ook dat je als ruiter (ik tenminste) vaak teruggrijpt op iets bekends als het mis loopt. Alleen dat bekende is dus juist wat je moet veranderen. Het duurt gewoon een poosje voordat je je reflexen veranderd.

Het hangt er dus maar net vanaf wat de verschillen precies zijn. Misschien kun je daar iets meer over kwijt??

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:38

Een aantal weken geleden ben ik ook overgeschakeld op een andere manier van rijden. Heel veel dingen pakt ze goed op, maar als ze het nog erg moeilijk vindt, wil ze nog wel eens in protest komen.
Dat gaat nu trouwens ook steeds beter.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 18:15

[bericht 2 keer geplaats Bloos Haha! ]
Laatst bijgewerkt door Tender op 28-06-02 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 18:15

ik ga helemaal met Lov mee.
Daarbij is Orri denk ik wel een gevoelig paard, dus als je je rijstijl zou willen veranderen zou je eigenlijk zelf de kneepjes eerst op een ander paard moeten kunnen leren, opdat je bij hem heel zeker van je zelf overkomt.