Again.... :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 22:43

Naja, zoals jullie wel weten ben ik druk met Berber aan de gang. Aan de grote gehoorzaamheidsles! Zoals jullie in verschillende berichtjes gelezen hebben, het gaat voor ons doen heel aardig.
En ik blijf jullie lastig vallen met kleine vraagjes. Zoals jullie wel weten heb ik geen les. Ik red het aardig in mijn eentje, maar er zijn gewoon soms kleine dingetjes die ik hier wil vragen. Nu weer een vraag:

Ik rijd nu veel overgangen en dat gaat keurig. Ik hoef steeds minder ophoudingen te maken. Ik laat haar ook regelmatig stil staan, juist omdat ze erg ongeduldig is. Dit gaat steeds beter, maar ze trekt regelmatig aan de teugels. Als ze bijna stil staat en ik dus een flinke ophouding geef, doet ze haar dikke neus naar voren. Met als gevolg dat ze ruimte krijgt en weer verder stapt.
Wat kan ik doen als ze haar dikke neus naar voren steekt. Trekken is neem ik aan geen optie, Knipoog maar is het wel goed om mijn handen te laten staan? (proberen iig, ze is erg sterk) Ze trekt zichzelf tenslotte in haar eigen mond op die manier.
Of kan ik beter aansporen een extra overgang maken, naar draf ofzo en weer proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:59

Beter dan je hand vast te zetten kun je spelen, en echt doorgaan tot ze helemaal nageeft. Suc6

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 08:22

Had je al even een PBtje gestuurd, Berber geeft namelijk niet na..... Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:09

Een paard mag nooit aan je hand rukken. Dan moet je hem gewoon een schop geven. Je hand vastzetten lukt niet, je paard is toch sterker en je zal je handen echt niet op hun plaats kunnen houden. Daarom gewoon een schop geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:36

Eigenlijk hoor je te blijven aandrijven in de overgang zodat ie netjes naar je hand blijft.
Om je paard te laten wennen daaraan kun je halve overgangen rijden. Dus je doet net alsof je wilt halthouden, of stappen en op het moment dat je paard naar de overgang loopt rij je weer weg in de gang waar je zat. Je maakt de overgang dus niet. Deze oefening kan heel nuttig zijn om de meer invloed te leren krijgen tijdens de moeilijke momenten van de overgangen.
Voor Berber is dit misschien ook leerzaam omdat ze haar zin niet krijgt. Hoe hard ze ook trekt, zorg dat ze toch weer doorloopt. In dat geval kan ze dus niet lekker gaan staan met haar zojuist uit jouw handen gerukte teugels. Het kan dus jouw antwoord worden op haar getrek, net als de schop die Desiree oppert (combineren kan hoor). Het zal misschien ff duren, maar Berber zal gaan begrijpen dat trekken ook al niet het gewenste resultaat oplevert.
Als je deze oefening rijdt, zorg dan dat je reactie krijgt op je voorwaartse hulp. Dat je reactie krijgt is belangrijker dan hoe de reactie is.
Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 13:17

Lovely, heb het niet helemaal begrepen.. Lachen
Ze wil juist niet staan, daarom trekt ze. Zodra ze de vrijheid heeft kan ze namelijk weer wegstappen/draven, naar gelang waar madam zinin heeft.

Maar ik had het zlef ook bedacht dat ik niet sterk genoeg ben om mijn handen te laten staan, soms trekt ze zo hard dat mijn achterste uit het zadel komt.
Even jullie reactie samengevat, om te zien of ik het goed begrepen heb. Als ik wil gaan halthouden en zij trekt. Dan geef ik haar been zodat ze direct weer wegstapt/draaft. En dan direct weer proberen? Misschien kan ik haar in het begin heel kort stil laten staan en na 2 tellen haar weer weg laten stappen. Zodat ik aangeef wat er gebeurt en zij niet zelf wegstapt.
1 voordeel heeft Berber wel, ze reageert netjes op mijn been wat betreft harder gaan Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 13:41

Ja, jouw idee klinkt goed Jantina. ZOrg dat je wel rust behoudt, als je een halve overgang hebt gereden, neem dan wel de tijd om de volgende overgang te rijden. Niet te haastig gelijk weer een overgang inzetten, maar rustig weer voorbereiden.
owja ze wil inderdaad niet blijven staan. Korte stukjes en goed belonen zou wel moeten helpen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 13:53

over handen laten staan:
Diep in je zadel gaan zitten, je bekken kantelen, schouders naar achteren (as allways Knipoog) en je duimen op de boom van het zadel proberen te duwen...
Dat kort stil laten staan, maar wel steeds ietsie langer lijkt me een goed plan!
Succes.
Groetjes Petra

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 20:55

Ik denk dat het handiger zou zijn om les te nemen. Ik ben vrij nieuw hier dus ik weet niet waarom je geen les hebt.

Wij kunnen moeilijk vanachter onze pc zien wat er precies aan de hand is. Wel kunnen we makkelijk tips over bepaalde onderwerpen geven.

Probeer je handen niet te laten staan. Een paard heeft de neiging om dan nog harder te gaan trekken, wat dus averechts werkt. Gebruik dus ophoudingen.

Graag zou ik willen weten hoe oud je pony is, en hoe lang hij of zij al onder het zadel is.

Ook moet je pony leren te reageren op je zit. Dus probeer met overgangen terug, extra diep en 'zwaar' te gaan zitten. Probeer maar door je pony heen op de grond te gaan zitten, zeg ik altijd. Als je pony daar op gaat reageren dan kun je de hulp gaan verkleinen.

Ik raad je het wel aan om les te gaan nemen, om of eens een ervaren iemand te vragen om eens te komen kijken. Want wie weet zit het probleem ergens anders, bijvoorbeeld in de mond zelf.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:28

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-01 13:24

Hihihi, Ja dat zeg je goed. Hier is weinig mogelijkheid daarvoor. Het beste is om mijn berichtjes die hier her en der verspreid staan over Berber te lezen.
Het is gecompliceerd paard, is ze altijd al geweest. Geeft niets, we rijden geen dressuurwedstrijden en de oefingen die ik doe, doe ik onderweg tijdens een buitenrit.

Dit bericht is al wat ouder en het gaat heel aardig. Ze had een niet-luister-probleem en dat gaat heel veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:07

Jantina zal de eerste zijn met een Z paard via de hulp op internet Lachen Lachen.
Happy komt uit Dokkum zag ik, dat is denk ik wel het dichtste bij van allemaal hier??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-01 19:28

He ja, ik zie het. Ja dat is aardig dicht bij. Een kilometertje of 8 denk ik? Nou ja, vanaf Holwerd gerekend dan! *LOL*