hulpmiddelen????????????/

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hulpmiddelen met rijden?

Nee, niets
14 (17%)
ja, maar alleen zweep en sporen
43 (53%)
ja, evt. ook hulpteugels
23 (28%)

Totaal aantal stemmen: 80


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hulpmiddelen????????????/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 16:38

Rijden jullie veel met hulpmiddelen????????
Ik rij dus altijd zonder, zelfs zonder sporen of zweep (zijn ook hulpmiddelen). Ik heb dus alleen de natuurlijke hulpmiddelen tot mijn beschikking.
Ik ben niet anti-zweep of anti-spoor, want ik heb ze wel, en ik ga ook zeker binnenkort sporen proberen.

Maar rijden jullie ook met hulpteugels?
Ik dus nooit, ik vind het vreselijk en de ruiter moet ook zonder kunnen is mijn mening.
Alleen met longeren gebruik ik touw, bijzet of gogue.
Maar sommigen rijden geregeld met slof, gogue, enz enz. Waarom doen jullie dat? is het echt nodig?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:42

Met zweep: niet in eerste instantie om te gebruiken, maar meer voor het geval dat.

Ben ooit achterover de beek ingegaan met een pony. als ik toen een zweep mee had genomen was het niet gebeurd, vandaar.
Je weet trouwens nooit wie je onderweg tegenkomt...hihi?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:43

Een zweep en sporen, vind het ideaal!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:46

tja ligt echt aan hoe het paard is,hoe het ingereden is en hoe ver ik er mee kom in dressuur of springsport.mijn vorige verzorgpaard reed ik zonder sporen of zweep maar met een thiedeman
en mijn laatste verzorgpony reed ik ook met die thiedeman.bij beide had ik geen sporen of zweep nodig omdat ze heel netjes aan de hulpen gereden waren,maar helaas niet echt ontspannen in de hals omdat ze vaak erg opgefokt waren en die kop erop zetten.maar ik heb ook paarden gereden zonder iets of met alleen een zweepje of alleen sporen,tis maar net hoe het dier is.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:47

Ik rijd alleen met zweep. Die gebruik ik eigenlijk niet, maar is meer "voor het geval dat". Ik heb wel sporen, maar die heb ik nooit om. Het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor paardje je rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:50

Sowieso altijd met sporen, behalve als ik een paard voor iemand anders rijd die graag wil dat ik ze af doe Schijnheilig anders heb ik ze altijd om. Ook op jonge paarden.
En ik ben ook niet tegen hulpteugels, mits in handen van iemand die ze eigenlijk niet nodig heeft Haha! Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:54

Ik rijd meestal met spoor, maar soms ook niet. Als ik een spoor om heb is et een grof wiel of een gewone stompe spoor van 2 cm. Zweep heb ik bij hele luie paarden. Net zadelmakke paarden rijd ik altijd zonder spoor. WEl rijd ik soms met zweep maar alleen als ze echt lui zijn. Longeren doe ik ALTIJD met een hulpmiddel simpelweg omdat ik meer te doen heb dan een knol in de rondte laten te rennen zonder dat et ook maar enige zin heeft. En rijden doe ik eigenlijk weinig met hulpmiddelen, alleen als et echt voor geen kant loopt en er ff geen andere weg is!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:58

Vanaf de M moet je met sporen rijden tijdens wedstrijden. Dat doe ik ook meestal tijdens de training.
Laatst heb ik een paard een tijdje met slof gereden om zijn ruggebruik te bevorderen.

Maar verder houd ik me bij mijn onderschrift:

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:00

Ik rijd met zweep en sporen, zweep gebruik ik nooit, maar Flair loopt meer door als ik hem er gewoon bij heb. En die sporen gebruik ik alleen als het echt nodig is.

Ik rijd verder nooit met hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:06

Domme stelling, te weinig opties. ooit gehoord dat je vanaf de M met sporen moet of je nu wilt of niet Haha!
wat moet ik nu dan invullen?

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:05

runningkawa schreef:
Domme stelling, te weinig opties. ooit gehoord dat je vanaf de M met sporen moet of je nu wilt of niet Haha!
wat moet ik nu dan invullen?

gewoon de tweede optie, simpel toch... Lips are sealed

ik rijd het liefst alleen met sporen Lachen
zweep soms als ik weet dat het paard dan iets meer doorloopt, maar gebruik em zelden (gelukkig)

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:40

ik rijd altijd met zweep weet niet waarom maar zonder ga ik veel slechter zitten enzo
en net zoals anke voor het geval dat

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:59

Ik heb vrijwel altijd een zweep als ik op Warenko zit. Meestal gebruik ik die zweep om steekvliegen weg te "vegen" op plaatsen waar hij tijdens het rijden moeilijk bij kan komen. Een soort verlengde arm, dus.

Bij buitenritjes gebruik ik een martingaal, helpt niet zo veel, maar hij is meestal heel braaf buiten. Af en toe kan hij zich erg sterk maken. En dan is die martingaal MIJN psychologische hulpmiddel.....

Ik ben verder niet zo voor al die apparaten die er aan paarden worden gehangen, vaak als standaarduitrusting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 10:09

Josti"]
[quote="runningkawa schreef:
Domme stelling, te weinig opties. ooit gehoord dat je vanaf de M met sporen moet of je nu wilt of niet Haha!
wat moet ik nu dan invullen?

gewoon de tweede optie, simpel toch... Lips are sealed

ik rijd het liefst alleen met sporen Lachen
zweep soms als ik weet dat het paard dan iets meer doorloopt, maar gebruik em zelden (gelukkig)
[/quote]

Nee zo simpel vind ik dat niet, ik ben met sporen gaan rijden omdat het moest, en mat trainen rij ik nog heel vaak zonder.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 12:09

Ik rij met korte sporen, en een dressuurzweepje.
Met sporen rijdt ik hem, om hem beter te laten reageren op het been, af en toe een prikje en hij is er weer
Zweep is meer als dreigmiddel, en af en toe een tikkie achter de kuit. Of als meneer verveelt ene flinke pats op zijn reet...

Verder rij ik nu niet meer (heb 3 maanden met martingaal gereden) met hulpteugels, en wil dat graag zo houden.
Hij loopt nu super!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 16:19

ik rij meestal met sporen van 3 cm,
en als ik op een paard rij dat sloom is dan neem ik effen een zweepje mee,
heel soms rij ik ook met slofteugel, en als het hard waait en ze is een beetje opgefokt dan doe ik een martingaal om, voor een beetje meer controle.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:16

Ik vind het wel weer makkelijk gezegd: Een ruiter moet ook zonder kunnen.

Berber rijden we praktisch altijd met martingaal. Voorheen reden we met Thiedeman. Doet zij het hoofd omhoog, werkt ie in, anders niet.

In zoverre heb je natuurlijk wel gelijk dat een ruiter zonder moet kunnen. Maar soms heb je een hulpteugel nodig om ergens te komen. Berber kunnen we nu (normaalgesproken, Isolda heeft het niet van een vreemde Haha! ) gewoon rijden. Maar voor je eigen veiligheid is het soms goed er wat aan te "knopen".

Ik rijd ALTIJD met zweep. Vergeet ik hem, ga ik weer terug om hem op te halen. Op zich sla ik niet veel, want als Isolda echt een Dreun nodig heeft, werkt het meestal averechts. Maar af en toe een tikje om de aandacht extra te vragen... (Of af en toe de zweep erover omdat ze ECHT te ver is gegaan)
Ik snap niet waarom je zo trots (correct me if i am wrong, maar zo komt het over) bent op het feit dat je helemaal "kaal" rijd?

Ik gebruik mijn zweep overigens ook voor mijn hondje. Af en toe luisterd ze voor geen meter en zo kan ik bij de grond (vanaf Isolda) om haar een waarschuwend tikje te geven. Heel handy Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:30

Omgekeerd bekeken: ik zie dus liever iemand die eens een hulpteugel gebruik waar nodig dan iemand die aan alle kanten rukt en trekt maar wel ' zonder hulpteugels kan rijden' (get my point?)

Zonder zweep of sporen rijden is niet iets waar je trots op moet zijn naar mijn idee. Iedereen doet het toch op zijn mnier? Dan zou zonder niet zonder meer juist zijn.

Ik rijd met sporen, zweep, en af en toe met hulpteugels indien echt nodig.

' Je zou zonder moeten kunnen' is soms inderdaad makkelijk gezegd. Wanneer iemand moeite heeft met fietsen, kan diegene zijwieltjes gebruiken. Als hij zo makkelijker tot het uiteindelijke doel kan komen, waarom dan dat veroordelen?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:33

Ik rijd zelf geregeld met een Thiedeman. Mijn instructrice raadde het aan omdat hij anders af en toe zijn kracht gebruikt en ik weinig kan doen. Ik wissel met en zonder af.
Ik rijd zonder sporen en ben van mening dat je ze ook pas moet gebruiken als je paard/pony goed loopt en dus pas als je L/M bent. Niet voor die tijd, want dan richt het alleen maar schade aan.
Zweep rijd ik wel mee, ik gebruik hem heel weinig, maar als ik iets been tekort komt geef ik een klein tikje.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 22:18

Ik rij altijd met een dressuurzweep. Rihjoka ben ik nog aan het inrijden en ze is nog niet erg aan het been. Dan gewoon een tikje achter de kuit. met sporen rij ik nooit. En ik gebruik alleen bij longeren bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 23:43

Ik zie ook liever iemand netjes een probleem oplossen met een hulpteugel, dan hangen en wurgen maar o zo trots dat ze 'kaal' rijden.

Sporen geven een andere inwerking dan een 'kaal' been. De lol van sporen aanhebben is dat je ze selectief kunt gebruiken.

Hulpteugels kunnen bij longeren overigens net zo krom gebruikt worden als in het rijden Lips are sealed en dan heb ik er net zo'n grote hekel aan. Ik ken mensen (en jouw verhaal hier op RT is er ook weer een mooi voorbeeld van) die bij hoog en laag zweren dat je als kundige ruiter geen hulpteugels nodig hebt, maar vervolgens van hun paarden aan de longe wel de meest onmogelijke standjes afdwingen. Dat vind ik dus enorm hypocriet.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 10:12

Hangt inderdaad erg van het paard af , maar ik rij ook liever zonder hulpteugels , puur vanwege het feit dat het moeilijk is om erweer zonder te gaan rijden , je gaat er teveel op vertrouwen , althans dat vind ik het gevaar.

Longeren met hulpteugels om de spieren en soepelheid van het paard te trainen : prima .

Zelfs dat doe ik zonder hulpteugels , aan het halster , omdat ik haar dus echt alleen maar beweging geef en niet train aan de longe.
Ik vind dat je daarvoor een goede bodem moet hebben en die heb ik niet.
De wei is te hobbelig en glad en de bak te zwaar en met te diepe hoefafdrukken.
Dan laat ik haar liever haar eigen weg , tempo en houding zoeken dan dat ik haar iets vraag wat eigenlijk niet eerlijk is.

Ik rij Marena zonder hulpteugels , zonder spoortjes en zonder zweep.
Wel met halsriem om als vriendelijke rem te gebruiken mocht ze wat hittepettiterig zijn .

Zelfs hierbij merk ik al dat als ik 'm eens niet omdoe , ik een beetje onzeker wordt Haha! Je hulpmiddel is toch weg ....

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 14:47

In sommige gevallen is een hulpteugel echt nodig. Wij hebben namelijk een paard op stal dat in zijn mond een hele slijmerige bal vormt. Tijdens het rijden slaat hij zijn hoofd op en neer en gooit ie die bal in je gezicht. Met een martingaal om kan hij dit niet. Verder worden bij ons alle paarden met sporen gereden, jong en oud. Wij zijn namelijk van mening dat vooral bij jonge paarden een tikje met de zweep al snel te hard is. Door even je spoortje te gebruiken heb je wel effect maar minder heftig.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:14

ow dus als ik het goed heb dan vind je het dus vreselijk dat als je met hulpteugel rijd????????

nou ik heb op advies van de dierenarts dat ik 2x per week met een slof moet rijen omdat ze gewoon dr rug niet ontspant. als ik dat niet doe dan komt ze vast in dr rug en steigert ze achter elkaar door.

ik rijd met me wedstrijden met sporen (omdat het moet) en als ik dr train zgmaar bijna nooit met sporen maar zweep (aleen als ze echt vervelend is want ze vind zewpen eng en dan is het gelijk over)


maar ik vind het dussss niet vreselijk dat sommige ruiters met hulpteugel rijden

maar ik ben zelf heel erg tegen hulp teugels (lekker tegenstrijdiggg) maar ik ben het met je eens dat, ik zie ook vaak mensen rijden met hulpteugel aleen omdat ze in de krul moeten daar kan ik dus ook eeeecht niet tegen of dat ze maar lopen te slaal of niet goed hen benen stil kunnen houden als ze sporen om hebben

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 22:01

Ik ben van mening dat een hulpteugel er is om jou en je paard te helpen. Daarom ben ik een voorstander van hulpteugels, wel ben ik van mening dat als je er voor het eerst mee gaat rijden je proffesionele hulp bij moet hebben om er voor te zorgen dat je ze niet verkeerd toepast.