Stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 12:28

Ik weet dat je niet teveel aan de stap moet komen.
Maar toch... vooral tijdens de wedstrijden (onbewuste zenuwen?) stapt ze erg kort. Mijn uitgestrekte stap lijkt veel op mijn normale arbeidsstap tijdens een buitenrit.

Hoe kan ik haar ruimer laten stappen? Haar draf en galop zijn wel voldoende voorwaarts en ruim.
Is het een idee om toch maar wat vaker buiten te rijden en dan veel tempowisselingen in de stap te rijden?
Want in de bak maakt het niet veel uit of ik haar op een kort teugeltje of een wat langere teugel rijdt. Ook l-r-d of vw-nw of opgericht maakt niet veel uit voor de ruimte van haar stap.

De komende drie weken heb ik geen les omdat mijn instructeur dan met een paar paarden in het buitenland zit, vandaar dat ik het hier vraag.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:40

Soms wil het stappen over balkjes wel eens helpen om paarden te leren beter uit de schouder te stappen. En verder veel stappen buiten maar dat doe je zo te horen al.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:08

Ik las eens een stukje over Sonja Gademann, die slecht stappende paarden elke dag een half uurtje onder het zadel liet stappen met een goque. Dit werkte volgens haar heel goed om paarden beter te laten stappen.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, het is slechts iets wat ik gelezen heb.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:24

de stap is inderdaad een hele moeilijke gang omdat ze gauw hun tact verliezen. toch af en toe een stukje proberen en de tip van de balkjes is erg nuttig.

gr marjolein