touwtjes langer: hals naar voor of meer opgericht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

touwtjes langer: hals naar voor of meer opgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 15:42

Ik heb nog een vraagje over dat longeren met touwtjes, waarmee ik onlangs mee begonnen ben. Ik heb vroeger veel met een gogue gelongeerd, maar nu gebruik ik liever het systeem van de touwtjes (opzij aan de longeersingel vastgemaakt) omdat ik hierbij mijn paard hierbij wat hoger kan in stellen (meer zoals we ze nu ook rijden). Misschien zijn er nog onder jullie die ook zo longeren, misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Mijn vraag heeft te maken met de lengte vd touwtjes. Ik wil de touwtjes niet te strak zetten om te vermijden dat ze zich erop vastzet. Nu vroeg ik mij af: als de touwtjes opzij aan de longeersingel zijn vastgemaakt en ze zijn redelijk lang (hoofd nogal wat voor de loodlijn), zal de hals dan gewoon meer naar voor gaan of zal ze die meer omhoog brengen wanneer je haar drijft?
En, op welke hoogte maak ik de touwtjes dan best vast aan de longeersingel?

Bedankt voor alle hulp!
Joke


Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 16:29

Nee Sjuimpje, dat zeker niet. Er is nog veel werk aan de winkel! Knipoog Het is ook niet zo dat ik ze echt heel hoog wil instellen, maar toch wat meer opgericht dan dat ik ze vroeger met de gogue longeerde. Alleszins bedankt voor je bericht!

Joke

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 08:44

Lovely, héél hard bedankt voor je gedetailleerd advies! Net zoals Chantal1 zegt, vind ik het ook wat zoeken met de touwtjes (in vergelijking met de gogue), omdat je enorm veel vrijheid hebt over hoe je ze vastmaakt. Maar ik ga het alvast nog eens proberen met je advies in gedachte.
Joke

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 15:24

Ja Abby, ik bedoel inderdaad één touwtje van 5 à 6 meter.

Het ligt niet in mijn bedoeling om een discussie te starten of touwtjes al dan niet beter zijn dan gogue.
In mijn geval wil ik gewoon van de gogue (waar ik overigens heel tevreden over geweest ben) overstappen naar de touwtjes om mijn paard iets meer opgericht te laten lopen, zoals we ze ook meer aan het rijden zijn. Ik heb het een paar keer geprobeerd met de touwtjes opzij aan de singel vast te maken en had wat problemen om de goede lengte en ook de hoogte waar je ze vastmaakt, te vinden. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik het eens op de manier zoals Lovely het hier beschreef zal proberen, maar alle andere tips zijn natuurlijk héél welkom.
Joke

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 09:06

Heb ook al gedacht aan het longeren met twee longeerlijnen, maar durf er eigenlijk niet zo goed aan beginnen vermits ik niet zo erg handig ben. Het is ook mijn eerste paard, dus ik heb geen ervaring whatsoever met dubbele longe. Het is bovendien nogal een gevoelig paard en weet ik niet hoe ze erop zal reageren. Misschien moet ik het eens samen met iemand anders proberen, dan staan we al met twee in het midden in geval er iets zou misgaan.
Mag ik dan nog even op jullie advies beroep doen? Hoe zou ik de 2 longeerlijnen dan best vastmaken volgens jullie, in geval ik het zou proberen (bv. in combinatie met de touwtjes)?
Bedankt,
Joke


Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 16:25

Lovely, ik heb je manier van instellen met de twouwtjes toegepast en dat was echt een hele verbetering na mijn 'eerste pogingen' met die touwtjes; ze komt inderdaad wat hoger dan bij de goque en blijft op die manier goed over de rug. Ik hou voorlopig wel de touwtjes redelijk lang, want anders zet ze zich er vast op. Haar hoofd is dan wel wat voor de loodlijn, maar ik denk dat het zo voorlopig beter is. Ik heb anders de indruk dat ze héél gespannen loopt, haar passen inhoudt etc. of is dit normaal in het begin en moet ik haar hier gewoon door drijven?

Lovely en Abby, bedankt voor jullie heldere uitleg i.v.m. de dubbele longe: ik ga het zeker eens proberen als ze bv. al een beetje gereden heeft en dan natuurlijk eerst in stap. Kunnen jullie misschien nog enkel uitleggen waar jullie de longeerlijnen juist vastmaken (of tenminste voor de buitenlijn)?

Héél erg bedankt voor alle hulp!
Joke

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 08:40

Laura, het is inderdaad zo dat je ze er soms door moet drijven en dat ze dan beter lopen, zeker bij het rijden. Mijn paard is echter niet zo gemakkelijk op haar hoofd/mond en ook bij het rijden is het zo dat ze altijd ergens nog wat 'lucht' moet hebben om echt goed ontspannen te kunnen lopen. Moeilijk uit te leggen... Het is niet zo dat we ze niet onder druk zetten, maar ze mag niet het gevoel krijgen dat ze gans opgesloten wordt, wat ze volgens mij heeft wanneer ik de touwtjes te kort zet. Je ziet het dan vooral wanneer ze stapt, dat ze zich er enorm op gaat spannen. Gezien ze uit zichzelf al vrij actief loopt en ik haar goed drijf tijdens het longeren, loopt ze er zeker niet lui bij op de manier zoals ik de touwtjes nu zet. Ze stuwt heel goed, maar zou zich nog wel meer moeten dragen, maar dat kan op zich moeilijk aan de longe geoefend worden - denk ik. Je kan ze immers niet opvangen met je zit, etc.

Lovely, dat is een goed idee om mee te beginnen! Kan ik gemakkelijk alleen doen en op die manier al eens kijken wat ze er van vindt dat ik zo dicht bij haar kom lopen.

Bedankt voor jullie leuke reacties op dit topic!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers