Schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 13:14

ik sluit ze altijd met mijn binnenhand en binnenbeen helemaal op. Voor dan, 't is niet oz rijtechnishc, maar ze gaan dan wel gewoon netjes. Dus binnenhand ertegenaan en been er ook tegenaan. Tja, verder heb ik de makkelijkste paardjes van de wereld. Vol en Joop doen het gewoon zó, alleen eht aangalopperen van Vol is niet zo geweldig, vooral rechtsom (gister weer een kwartier lopen pippen (nieuw woord!)..

Laudie
PS: ik ga vanmiddag met Jopie wel ff kijken hoe ik het met hem oplos, dan tik ik wel weer een stukje, kan eht me nu niet zo goed voor de geest halen eerlijk gezegd.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 18:18

Kee, wat ik daarstraks tikte was een beetje vaag. Heb inmiddels dus buiten gereden (thanx, veel water op mijn kop). En ik doe gewoon vrolijkjes nog een poging...

Wat er volgens mij aan de hand is: het paard wil of kan niet wat jij hem vraagt. Als het willen is zou je een heftigere reactie verwachten, verzet heet dat... Hij loopt er gewoon doorheen. Dat duidt volgens mij op onwetenheid of onvermogen. Onwetenheid: hij kent de hulpen niet, of hij begrijpt ze niet. Onvermogen: hij kán zijn binnenachterbeen er niet onder brengen. Dan krijg je ook vaak een heftigere reactie. Hij wil wel maar kan niet.
Jopie heeft op de linkerhand ook vaak dat probleem. Hij heeft veel moeite met in galop voltes sluiten, rechtsom doet hij dat heel gemakkelijk, maar linksom komt hij helemaal niet zo ver. Zijn rechterachterbeen komt ook makkelijker onder de massa. Als je een zijwaartse beweging inzet, dan vraag je het paard nóg meer dat been eronder te stoppen, dat doen ze dan niet, of heel moeilijk.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat hij het wel in de bochten doet. Aan de ene kant denk ik: dat kun je toch helemaal niet zien? Of dat kan toch helemaal niet? Paard is al rond in de bochten (stelling), hoe kan die dan in godsnaam schouderbinnen doen? En als het kan, dan kom ik met iets wat ik Anky eens heb horen zeggen: NOOIT doen. Dat soort mensen (mijn instructeur ook, dus zo ben ik 'opgevoed') zeggen dat je een paard in de bochten stelling moet vragen, maar de achterbenen in het spoor van de voorbenen moet laten, of te wel 'recht'. Het kan wel dat als je uit de bocht komt dat je de stelling van in de bocht behoud en je paard langs het hek laat lopen, dus in een rechte lijn. Dat het paard een bocht maakt is ook wel logisch dan, want je vraag in principe gewoon een bocht, maar dan rechtuit.
Waar je op moet letten is je eigen houding. Ooit geleerd (en ook uitgeprobeerd) wat er gebeurd als je zelf in een 'bochthouding' blijft zitten. DWZ, je houdt je lichaam gedraaid ten opzichte van het paardenlijf. Dan loopt het paard (je hebt dan ook je benen anders, je handen niet als het goed is) dus een bocht. Als je gewoon recht blijft zitten, maar alleen je hoofd draait, dan gaat het vaak al een stuk beter. Dus je schouders blijven hetzelfde als wanneer het paard rechtdoor gaat, en je hoofd kijkt waar je heen gaat (in zijwaartse gangen als wijken en appuyeren). Op die manier houd je je handen automatisch goed (werd mij verteld, en het werkte, kon ik opeens appuyeren...).
Iets wat je anders kan proberen is bijv travers en wijken oefenen. Daarbij houdt het paard zijn lijf 'recht' (wel gesteld) en loopt in een andere richting dan normaal. Bij travers leert het paard zijn achterhand naar binnen te houden en toch rechtdoor te gaan. Bij die oefening moet je je binnenhand eraan houden (zat ff met mijn hoofd er niet bij daarstraks) en met je buitenbeen drijven, en je binnenbeen eraan houden en daaromheen het paard rondhouden. Neem aan dat je de hulpen wel kent, maar toch, liever iets te compleet dan dat ik weer wat mis. Met de binnenhand begrens je dan het naar binnenkomen van de voorhand. Bij schouderbinnen probeer je juist met de buitenhand de voorhand op z'n plek te houden, en met het binnenbeen ook nog eens te begrenzen. En als je met je binnenhand begrenst moet je zorgen dat die aan de hals is, anders loopt het paard het bekende bochtje.

Er staat trouwens in een oude Bit nog een heel artikel van één van de jonge dressuursterretjes (Marlies van Balen? of Imke Bartels?) die uitleggen hoe je je paard rechtstelt, denk dat je daar ook een heleboel bruikbare tips uit kunt halen. Ik heb dat allemaal geprobeerd, en het werkte echt wel aardig, was wel moeilijk af en toe, maar wel heel begrijpelijk en logisch.

Zo heb ik het dus allemaal geleerd, en ik weet dat er een heleboel mensen zijn die het compleet anders doen, je moet dus voor jezelf maar een weg vinden. Waar ik zelf heel erg veel moeite mee heb/had is dat ik mijn buitenhand er niet netjes aanhoud. Dan verlies je die druk, en met een ophoudinkje wil het dan ook niet allemaal lukken. Dan gaan er trouwens wel meer dingen absoluut niet volgens het boekje...
En laat je nog even horen of het gelukt is? Wat ik me trouwens ook nog afvroeg, ging dit over Bram? Want die is toch al een 'oudje', dan zou hij dat soort dingen óf moeten kennen, of er schort iets aan zijn opvoeding...

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 18:21

oh dat spoor verhaal... Ik heb een tijd zonder sporen gereden omdat Joop ook niet meer deed wat ik wilde. Sindsdien rijd ik ook met zweep, en mijn sporen gebruik ik echt alleen waar nodig (hoop ik). Ik zit verder heel netjes, alleen mijn benen mogen stiller... Maar goed, af en toe zonder, af en toe met, zonder zweep, met zweep. Afwisselen..

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 10:15

gewoon blijven proberen. Als hij het kan is het dus ook wel een beetje narrigheid. En dat hij dan geen verzet toont is misschien wel omdat hij er geoefend in is. Naja, da's wel vervelend...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 16 bezoekers