De goede aanleuning bij een snel paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:12

je moet eerst beneden zijn tempo gaan rijden. Je ophoudingen met de hand moeten strenger maar vooral kort zijn. Je paard MOET terugkomen, en als hij dat niet doet, is hij ongehoorzaam en moet je nog duidelijker overkomen. Het feit dat je paard gaat hangen op je ophoudingen, duidt erop dat jouw ophoudingen met je hand te lang duren. Je mag als het paard niet terugkomt best even hard met je hand in komen, maar vergeet niet dat het maar kort mag duren en het is ontzettend belangrijk om je hand daarna DIRECT te ontspannen, anders gaat hij inderdaad hangen. Zet hem ook even op een kleine volte, dat is namelijk ook een manier om een paard op te sluiten.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:47

met de zit is ze niet duidelijk genoeg mikey. ik denk dat ze de hand voorlopig echt nodig heeft. Anders kan dat beest altijd zijn zin doordrijven en zal hij het nooit leren.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:00

Zep schreef:
De grootste fout die je kunt maken is je paard continu tegen gaan houden. Je rijdt dan in feite met de handrem erop, terwijl je terugmoet naar een lagere versnelling!
veel succes


Ik heb niet gezegd dat je er de handrem op moet houden, je moet juist kunnen ontspannen. Maar het helpt vaak bij paarden die te snel gaan, ze onder hun tempo te laten komen zodat ze later op het juiste basis tempo komen. Slome en luie paarden daarentegen kun je in het begin over hun tempo rijden, zodat zij later terugkomen op het basistempo.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:34

klopt ZEp. Ze vergeten daardoor ook vaak met been te blijven rijden, durven het been er niet meer aan te houden. En dat blijft noodzakelijk.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:24

Pipo"]
Moeilijk om je paard terug te nemen als hij geen zithulpen kent, of niet reageerd. Voltes rijden klein maken, en opvangen op buitenteugel, reageerd ie niet, een keer SORRY!! doortrekken, hij moet reageren, zodra hij langzamer gaat, direct mee zijn in de hand. Je zult een paar keer wat groffer moeten zijn, maar daarna begrijpt hij de hulp en kun je weer fijngevoelig gaan rijden. Succes.
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
Je ophoudingen met de hand moeten strenger maar vooral kort zijn. Je paard MOET terugkomen, en als hij dat niet doet, is hij ongehoorzaam en moet je nog duidelijker overkomen. Het feit dat je paard gaat hangen op je ophoudingen, duidt erop dat jouw ophoudingen met je hand te lang duren. Je mag als het paard niet terugkomt best even hard met je hand in komen, maar vergeet niet dat het maar kort mag duren en het is ontzettend belangrijk om je hand daarna DIRECT te ontspannen, anders gaat hij inderdaad hangen.


Het is dus niet zo dat je altijd maar van die mond perse af moet blijven. af en toe streng zijn, dat blijkt wel weer.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:35

Pipo schreef:
Sorry, desiree, ik had je berichtjes niet gelezen, komt op hetzelfde neer dus.


dat is niet erg, het is juist meer een bevestiging. Misschien dat het zo nog duidelijker overkomt. VAndaar dat ik dit onder elkaar zette.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 11:43

Tja, paddy kan ook verschrikkelijk heftig reageren. Ze is heel snel beledigd, maar toch moet ze leren gehoorzamen. terugkomen is een eerste vereiste, en als ik moet word ik toch even streng met mijn hand. Als ik dat een 10x herhaald heb komt ze wel in een rustiger tempo terecht.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker