Slof kort.....teugels los.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:30

Katja schreef:
Ik heb echt het gevoel dat ik soms een andere taal spreek Pipo. Waarom gaat een paard volgens jouw onder het zadel wel op een slof hangen en aan de longe niet. -)


Ik zeg niet dat hij aan de longe er niet aan hangt!!, want dat doet ie aan de longe ook namelijk.
Maar onder het zadel een slof en die strakker pakken dan de teugel........ik heb er geen woorden voor.
Misschien spreek ik inderdaad een andere taal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-02 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:31

okee, zal eens een poging wagen Katja. Het voordeel van met touwtjes longeren ipv bijzetteugels is dat het paard er niet op zou kunnen hangen doordat het touwtje door het bit heen rolt/glijdt. Dat zou ook het argument voor alleen op slof rijden kunnen zijn.
Maar.... de slof werkt op deze manier gigantisch sterk in, waardoor het paard zich oprolt met alle gevaren van dien.

En daarom zou ik 't nooit doen..
Laatst bijgewerkt door parnassia op 10-06-02 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 17:38

Klopt inderdaad Parnassia, dus dat moet voorkomen worden. En Pipo ik denk niet dat je kunt zeggen dat elk paard aan de longe op de slof hangt maar ik weet inmiddels wel dat je een groot voorstander bent van de pessoateugel. (daar kleven ook nadelen aan maar dat kan ik nu niet handelen om daar ook op in te gaan, moet eerst een poosje rust) Maar stel je hebt de slof op een bepaalde lengte en dit is een vaststaan feit, is het dan echt slechter om het paard de gelegenheid te geven om te zakken ipv hem te blokkeren? Dat is waar ik niet uit ben, verder begrijp ik alle nadelen wel redelijk volgens mij. Ach misschien moeten we er een vertaler bij halen. Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:47

katja, is de volgende uitdaging niet leuker:

opper bij je lesvolgers de mogelijkheid zonder slof te rijden, en leer ze een begrenzende ruiterhand aan icm voorwaartse beenhulpen. is er 1 lesser met paard die het snel oppikt volgen er al snel meer. en voor je het weet is misschien de hele stal overtuigd. het kan een lokale trend zijn natuurlijk.

het rijden met slof is niet productief. je blijft in een cirkeltje die alleen maar erger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:53

Ik ga niet schieten op de stelling, alleen vertellen waarom ik zelf het ene wel doe, maar het andere niet, en ook verbiedt in mijn lessen.

Longeren met slof:
Doe ik dus wel. De slofteugel is nooit en te nimmer bedoeld om het paard korter in de hals te maken, maar alleen om het paard te begrenzen. Als je me ziet longeren met slof, zul je mogelijk denken dat dat ding te los zit. Ik gebruik 'm echter alleen om te begrenzen aan de bovenkant. Oftewel: als mijn paard met haar hoofd omhoog gaat, voelt ze druk. Ik zou ook bijvoorbeeld een stootteugel met T-stukje kunnen gebruiken, die heeft globaal dezelfde werking.
Voordeel van longeren met slof boven rijden met slof, is dat ik zelf op de grond sta en zo beter kan zien wat er gebeurd in mijn paard. Wat doet de rug, hoe actief is het achterbeen. Als je erop zit, voel je veel, maar ik zie toch beter dan dat ik voel.

Rijden met slof / zonder teugel:
Ben ik geen voorstander van. Ik ben van mening dat het gevoel in de ruiterhand heel anders is met een trensteugel of met een slofteugel. De ruiterhand kan niet op het juiste moment nageven, want vergeet niet dat het niet alleen het paard is dat nageeft; nageven door de ruiter is precies even belangrijk.
Bovendien vind ik dat ophoudingen niet correct doorkomen, want hoe minimaal de ophouding ook is, het paard voelt een neerwaartse druk.

Ik ben geen tegenstander van rijden met slofteugel, maar tegenstander van veel ruiters die rijden met een slofteugel Knipoog De slof hoort altijd langer te zijn dan de trensteugel, en met beleid gebruikt te worden. Rijden met alleen een slof en geen trensteugel, wil er bij mij niet in. Of er moet nu iemand heeeeeel goede argumenten hebben? Dan zal ik ze met belangstelling lezen...

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 18:18

SuperPepeijn schreef:
katja, is de volgende uitdaging niet leuker:

opper bij je lesvolgers de mogelijkheid zonder slof te rijden, en leer ze een begrenzende ruiterhand aan icm voorwaartse beenhulpen. is er 1 lesser met paard die het snel oppikt volgen er al snel meer. en voor je het weet is misschien de hele stal overtuigd. het kan een lokale trend zijn natuurlijk.

het rijden met slof is niet productief. je blijft in een cirkeltje die alleen maar erger wordt.

Oké Pepijn ik probeer het nog een keer. Het zijn dus géén mensen die ik les geef. Ik werkt zelf bijna nooit met slof en vindt het al helemaal niet geschikt voor een minder ervaren of minder getalenteerde ruiter. Ik hoop dat iedereen die de bovenstaande stukjes van mij heeft gelezen dit inmiddels wel begrepen heeft. Mijn lesklanten zijn al overtuigd en ik ben in de luxe positie dat ik een wachtlijst heb en dat mensen die niet goed luisteren naar mijn zin eruit vliegen. Veel komen dan op een stal hier in de omgeving waar de eigenaren volgens mij aandelen hebben in de verkoop van slofteugels. Nou had ik de illusie (sta nu weer met twee benen op de grond hoor) dat het misschien mogenlijk was hen ervan te overtuigen dat ze hun paard op een andere manier kunnen rijden zonder dat ze afstand moeten doen van hun slof (die kan bij sommige alleen verwijdert worden dmv chirurgie), maar dan moest ik wel met een alternatief kunnen komen.
Jouw antwoord is heel helder Sonja, wel fijn een keer iemand die niet schopt want ik begin een beetje blauw te worden. Kan het volgens jouw zo zijn dat bij een stille ruiterhand (hebben deze mensen niet dus ik loop altijd weer vast) de teugel nageeft zodra het paard meer wil zakken? Maar inderdaad komt elke ophouding dubbel in door het katroleffekt en dat kunnen deze mensen nou net niet gebruiken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:57

waarom een paard niet met slof rijden en wel longeren???
Ik longeer alleen aan een halster of hoofstel, helemaal geen poespas er om heen en al helemaal geen hulpteugels. Mijn instructrice longeerde paarden op een speciale manier, maar dan een hele losse slof, longeerlijn door bit aan singel en achterna zitten met de zweep (kan het niet helemaal goed uitleggen, maar zo zag het er uit), maar dan lopen ze niet op de slof. Op deze manier kan ik niet longeren en doe het dus zonder poespas. Waar ik het wel mee eens ben is dat je op de grond meer ziet dan als je er op zit, maar als je er naast staat weet je niet hoe het voelt.... Dus voor mij óf niet longeren óf alleen een halster

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:26

Ik heb bij Max soms de slof om Bloos Bloos Bloos (helluuuuuuup! Bij een jonge pony? Huilen Boos! )
Jepz. Waarom?
Max is vreselijk hyperactief.
Hij mag best een rondje met zn koppie in de lucht, no problemo. Maar hij moet me niet om de haverklap de kop dr op zetten en weg racen! dat wil die vooral aan het begin als ik ga rijden. Ik heb de slof errug los hangen, maar als max met zn hoofd in het 'No Go' gebied komt (wanneer t hoofd zo hoog komt dat je dus echt geen controle meer hebt, kannie niet verder. Ik geef dan been, en dan komt ie weer terug. Thats it. Ik kan dus best met slof rijden, maar ik krijg spontaan de bibbers als ik iemand zie die de slof er strak aan heeft hangen. Ik kan Max dus echt wel rijden zonder slof, anderz wordt t nog knap moeilijk met de dressuur! Hij heeft gewoon lichte aanleuning, en is niet lastig met zn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:53

Citaat:
Hij heeft gewoon lichte aanleuning, en is niet lastig met zn hoofd.

waarom dan een slof. Verward

En een fris paard is ook zonder terug te rijden hoor.
Mijn paard dat het eerst normaal vond om in passage met de staart en kop erop rond te snurken, heeft nooit een slof omgehad. Zou het lef er ook niet voor gehad hebben want met zijn karakter is dat juist vragen om ongelukken.

Dus veel van de paarden die de slof klakkeloos aannemen, hebben niet eens zoveel karakter, ken er juist een paar, waaronder mijn eigenste, waarbij je zulke hulpmiddelen echt wel uit je kop hield.

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

slof kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:07

Ook ik zie ruiters??? met slof rijden de paarden worden niet aan de teugel gereden maar gedwongen, in de verkeerde handen(wat helaas veel te vaak gebeurd) zijn het scheermessen.
Ik zie het als een auto die je gas geeft met je voet continu op de rem dat werkt niet.
Vriendelijker is de Thiedemann werkt alleen bij een verkeerde hoofdhouding, bij de juiste houding doet hij niets. En longeren kun je natuurlijk ook met bijzetteugels werkt ook vriendelijker.
Bij een slof heb ik toch vaak het idee dat de ruiter uit angst er een slof op gooit, vaak gaat het op verreden paarden dus terug naar de basis en vraag je is af waarom een paard zijn hoofd omhoog gooit het kan een uiting van pijn zijn, als je dat gaat verstoppen met een slof zal je een diep ongelukkig paard onder je hebben, waar lichamelijk grootte problemen uit voort kunnen komen.
Ik hoop niet dat je dit als schoppen op vat , dat is niet mijn bedoeling,
ik geef alleen mijn mening

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 22:13

Ik denk wel dat ik eruit ben. De slof korter hoeft geen probleem te zijn mits de ruiter een stille soepele hand heeft en voldoende kan aanvullen vanuit het been. Dan natuurlijk nog het goede gevoel om op het juiste moment te ontspannen en wie hebben we daar.......? Een ruiter die z'n paard zo ook wel voor elkaar heeft. Er zaten een paar hele leuke reacties tussen maar verder heb ik af een toe wel het gevoelgehad dat ik een hoek geschopt werd die ik niet verdiende. Het feit dat ik eens iets verder wilde denken betekend niet dat ik dacht dat ik het licht uitgevonden had. Dat is ook de reden dat ik dezer topic geplaatst heb. Als ik dacht dat ik het wist dan heb ik ook geen mening van buitenaf nodig. Ik zal binnenkort wel weer eens een stelling plaatsen maar ik moet nog even bijkomen van deze. Ik hoop dat sommige mensen willen proberen om beter de tekst van anderen te lezen en hun mening te geven zonder en ander te veroordelen, ik vind dat ik erg veel recht heb om les te geven en ik ruim veel puin op van anderen zowel in lesgeven als rijden. Ik heb nooit gezegd dat ik zo rijd of mijn leerlingen zo laat rijden en toch waren mensen van mening dat ik niet in een bak thuis hoor. Dit geldt overigens niet alleen voor deze topic, ik lees vaak antwoorden van mensen waarbij ik me afvraag of ze op het onderwerp reageren dat ik net gelezen heb. Is denk ik jammer omdat het mensen er toch van weerhoud om hun mening te geven want je weet niet wat je op je hals haalt. Groetjes Katja.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 22:18

Ik ben erg blij met je mening en het er ook erg mee eens. Met schoppen bedoelde ik meer de mensen die het op mij persoonlijk hadden en niet op de stelling. Als niemand zijn mening geeft is een stelling een beetje nutteloos. Toch? Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:21

Citaat:
Ik heb toch zo mijn twijfels bij jou instructrice. Waar heeft zij haar papiertje gehaald. Zo worden paarden nou verknald


Orun, en dank je. Iwaldo loopt super op het moment maar bedankt voor je opmerking. Ik ben blij dat het merendeel van de mensen hier gelukkig nog wel kan reageren met argumenten en meningen ipv met een beschuldigend vingertje wijzen en andermans paard en instructrice beoordelen. Gaaaap

Wat sonja zegt klopt wel, als je met alleen slof rijdt heb je een heel ander gevoel. Je hebt veeel meer contact met de mond, of dat positief of negatief is in het midden gelaten. Ik vond wel dat als ik daarna weer op mijn teugel reed ik minder voelde en dat vond ik dus niet prettig dus ben ik gestopt met het rijden met een slof. En daarnaast liep Waldo toen zo dat ik hem niet meer nodig had.

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:26

katja ik ben bang dat het typerend is voor het paarden volk om ten kosten van alles een mening te hebben, in plaats van de armen in elkaar te slaan en elkaar te helpen.
Ga vooral door met het uiten van je mening, al zit er maar een persoon tussen die je ermee helpt toch.
Succes

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:27

ohjee, ik rijd mn paard ook wel es met slof! Bloos
waarom? ik heb rugklachten en kan dus eigenlijk weinig hebben. Een paard dat gewoon "normaal" doet gaat net goed... op dagen dat het hard waait oid heb ik dus een slof om. Natuurlijk longeer ik ook eerst zodat hij wel zijn energie kwijt kan. Maar dan hangt de slof wel zo dat, zolang hij zijn normale halshouding heeft zoals hij ook op stal staat, de slof loshangt. Als hij echt zn kop wegsteekt heb ik dan gewoon een rem, want ik kan met mijn rug niks uitzitten. (en zeg ajb niet dat ik dan niet zou moeten rijden, want lopen en gewoon liggen doet vaak ook al pijn en ophouden met leven was ik ook niet echt van plan ofzo)

Ik snap opzich wel wat katja bedoelt, en ik denk dat als je als ruiter echt goed kan voelen misschien kan voorkomen dat een paard in de slof gaat hangen, maar ik vind het zeker geen aan te raden manier eigenlijk.. want als je echt zo goed voelt...

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:41

Noukie
Natuurlijk moet je niet stoppen als je lichamelijke problemen hebt, ik heb problemen in mijn bekken en operaties aan mijn pols ondergaan en moet eerdaags weer. Ik heb mijn paard een paar jaar geleden hier wel door weg moeten doen en dat gun ik niemand want je gaat door de hel.
Momenteel help ik een oude vriend met het berijden van zijn paard, ook deze heeft de neiging om te sterrekijken (waarbij de rug word vast gezet,weggedrukt )maar ik prefereer een Thiedemann ik denk dat een ieder zelf moet bepalen waar hij of zij mee rijd maar, wel met kennis van zaken.

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:55

Snowie:
ik zal ook zeker niet stoppen met rijden, ik kan het gewoon niet laten Haha! maar ik hoor vaak zo'n soort reactie, vandaar dat ik het maar vast zei Knipoog
een Thiedemann is in zo'n geval inderdaad ook wel es een oplossing. Waarom ik voor de slof kies ipv thiedemann is het feit dat ik voor mezelf het gevoel heb met een slof meer speling te hebben qua lengte. Ik probeer de slof wel altijd los te hebben hangen, en in de meeste gevallen als hij zn kop omhoog steekt weet ik dat ik met mn been inkom. Niet altijd, ik ben ook maar een mens, maar ik doe mn best Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:56

Katja schreef:
Oké Pepijn ik probeer het nog een keer.

de naam is pepEijn. Fijn dat je het nog een keer probeer, alleen jammer dat je het op een dergelijke manier brengt. het was idd niet duidelijk omdat je de volgende termen gebruikt:
Citaat:
Daarom geef ik ze vaak het advies om de gewone teugel wat langer te laten.

Citaat:
...lesklanten...

etc. overigens was ik blijkens de discussie niet de enige bij wie de onduidelijkheid was.
Citaat:
Het zijn dus géén mensen die ik les geef.

daarom kan je het misschien nog wel promoten!
Citaat:
Mijn lesklanten zijn al overtuigd en ik ben in de luxe positie dat ik een wachtlijst heb en dat mensen die niet goed luisteren naar mijn zin eruit vliegen.

Grappig... nogmaals is het misschien aardig juist deze mensen te overtuigen mbv goede beargumentering. zo maak je nl. een positieve bijdrage aan de rijkunst en rijplezier voor de paarden en mensen in het algemeen, naar mijn mening de belangrijkste doelstelling van een goede instructeur op algemeen niveau.
Citaat:
...hun slof (die kan bij sommige alleen verwijdert worden dmv chirurgie), ...

uitdaging?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 11-06-02 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 00:06

Oeps, sorry van de naamfout. Ik heb echt geen zin meer om mensen les te geven die niet in mijn systeem geloven. Ik vind dat als je ergens gaat lessen je de instucteur een kans moet geven het systeem uit te leggen en te bewijzen. Dat mensen ergens vraagtekens bij zetten, prima. Maar wat je vaak meemaakt is dat ze tijdens de les goed werken en de rest van de week het paard weer anders rijden. Dat is ook tegenover het paard niet eerlijk. Ik denk dat voor sommige paarden geldt dat ze met een minder goede manier van rijden beter af zijn dan met een steeds wisselend systeem. Ik werk teveel uren per week en mensen die niet fijn meewerken vreten energie en dat heb ik er niet meer voor over, het gaat dan tenkoste van mijn paarden, mijn trainingspaarden en mijn andere lesklanten. Ik ben er inmiddels uit dat sommige mensen niet willen luisteren naar anderen en daar moet ik me dan maar bij neerleggen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 00:09

Katja schreef:
Ik ben er inmiddels uit dat sommige mensen niet willen luisteren naar anderen en daar moet ik me dan maar bij neerleggen.


Dan vraag ik me toch af waarom deze mensen wel les bij je willen nemen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 00:19

Geen idee, zijn vaak mensen die een lang spoor van instructeurs achtergelaten hebben. Willen wel les maar zijn meer opzoek naar bevestiging dan naar een nieuwe visie. Sommige mensen zijn gewoon een beetje eigenwijs. Ik ben zelf een half jaar geleden van instructeur veranderd omdat ik het niet meer helemaal eens was met de vorige, ging de rest van de week anders rijden en da's niet goed. Ik heb in het begin erg moeten wennen maar wel even consequent doorgezet en ben nu super tevreden. Veel van de mensen die komen lessen en niet willen veranderen komen vaak van een stal waar ik iemand lesgeef. Gaat meestal als volgt: er komt iemand lessen met een "probleemgeval" zeg maar het lachertje van de stal, die gaat na een paar maanden een stuk beter dan komt er een "probleemruiter" die niet achter wil blijven maar wel alleen op zijn of haar (meestal) manier.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 00:33

Katja, neem 1 ding van me aan: begin op Bokt niet over DE SLOF, want dan ben je de L.. Haha! en dat blijkt hier ook wel weer uit.
Sommige mensen krijgen dan meteen een waas voor hun ogen.
Zelf ben ik ook geen voorstander van de slof, maar er zijn momenten waarop je er niet aan kunt ontkomen. En als je een slofteugel op de juiste manier gebruikt, zie ik er geen kwaad in.

Wat betreft je stelling: ik vind longeren met slof net zo slecht als rijden met slof. Als ik mijn paard vastzet met het longeren gaat ie er ook in hangen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 00:42

Fitzroy schreef:
Katja, neem 1 ding van me aan: begin op Bokt niet over DE SLOF, want dan ben je de L.. Haha! en dat blijkt hier ook wel weer uit.


Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Mensen die op watvoor manier een handicap hebben en lekker rustig af en toe een rondje willen rijden (cq . sloffen) op een manege of eigen peerd hebben wat mij betreft carte blanc met de slof.

Maar mensen die trainen, les nemen, opbouwen, etc. moeten niet naar de slof grijpen simpelweg om het hun makkelijker te maken, ze LEREN er niets van. En daar ging het hier volgens mij om, om leerlingen, opbouwen, trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 00:53

Och, als je van die paarden te rijden krijgt die zo vreselijk "Duits" gereden zijn, dus helemaal bovenin, en helemaal vast, kan het best verhelderend zijn daar eens een keertje een slof aan te hangen. Als je die paarden achter sneller maakt, worden ze eerst voor LOEIsterk omdat ze zo vast in hun lijf zijn. Als je dan zelf niet zo groot en sterk bent...

In ieder geval zie ik liever dat mensen netjes met een hulpteugel leren om een probleem op te lossen, dan dat het hangen en wurgen wordt, met een ruiter die helemaal krom op zijn paard zit. Want dat zie je ook vreselijk vaak...

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 09:05

Ben het helemaal met je eens Zep. Dan hen ik nog iets maar ik durf het bijna niet te zeggen. De paarden die ik hier heb en die een beetje voor elkaar zijn die hangen niet op een slof met longeren gewoon een kwestie van goed aanvullen met zweepje. Er zijn natuurlijk uitzondereringen maar het lijkt bij sommige mensen hier wel of de uitzondering gelijk de regel wordt ipv hem te bevestigen.